0

Г лобата за липса на архитектурна достъпност до сграда започва от 250 и стига до 20 000. Най-честата санкция е в размер на 250 лева, като задължение на стопанина е да осигури достъп било то чрез рампа, асансьор или с друг способ.

Достъп

Липса на скосени тротоари, неподходящи рампи на подлези - тип релси, недостъпни сгради и обществен градски транспорт, недостъпни училища, театри, поликлиники, пощенски станции са част от проблемите, с които се сблъскват и живеят хората с увреждания. Въпреки усилията, които полагат общините и постигнатите успехи в тази посока, има още много какво да се направи. Това каза за „Телеграф“ председателят на Комисията за защита от дискриминация доц. Ана Джумалиева. Тя каза, че от края на 2017 г. тече националната им кампания „Достъпна България“, чиято цел е именно това - да се осигури достъпна среда за хората с увреждания в България и това да се случи в кратки срокове.

Данни

През годините по линия на кампанията са образувани 1714 производства, като за същото това време са постановени 1570 решения. През 2022 г. са постановени общо 193 решения, като от тях са влезли в сила 162. Обжалвани са едва 19 решения, а останалите 12 са били в срок за обжалване. „Интересно е да се подчертае, че през първите четири години от провеждането на кампанията в съда са отменени само 10 решения на КЗД, свързани с кампанията“, посочват от комисията. От там твърдят, че се увеличава броят на производствата, в които са сключени споразумения между страните. Тези споразумения задължават ответната страна в определен срок да осигури достъпна архитектурна среда до конкретния обект. Сключените споразумения подлежат на контрол по изпълнението им, който се осъществява чрез извършване на проверки на място или чрез представяне на доказателства. В резултат на изготвените констативни протоколи до края на 2022 г. са образувани над 200 преписки за проверка достъпността на средата в детски ясли, институциите в системата на предучилищното и училищното образование и висшите учебни заведения.

Случаи

Заради недостъпна архитектурна среда на пощенска станция в страната комисията е наложила имуществена санкция. Направено е предписание в тримесечен срок да се отстрани нарушението. В хотел в Русе е установена липса на достъпност за хора с увреждания, вследствие на което също му е наложена имуществена санкция и му е разпоредено да я осигури. След започнато производство застрахователно дружество в Ловеч е осигурило улесняващи свободния достъп за хора с увреждания до търговския обект на дружеството. Факултет на университет в Бургас е осигурил достъп, но след намеса на комисията.

Градове

Бургас е отличник по достъпна среда за хора с увреждания. В центъра на морския град почти няма обществена сграда, която да не е оборудвана със специални асансьори или рампи. На 4 ключови подлеза община Бургас монтира асансьори преди 2 години. Напълно обновен е целият градски транспорт. “Човек в инвалидна количка може да се движи сам из града, но ни се иска това да се случва на още повече места. И общинската администрация работи за това”, казаха за „Телеграф“ от местната управа. Жилищните сгради с достъпни входове за инвалидни колички се множат с всяка изминала година. Само през тази година са стартирали седем нови проекта в четири жилищни комплекса. С тях ще се улесни придвижването на хиляди граждани в комплексите “Изгрев”, “Меден рудник”, “Лазур” и “Братя Миладинови”. До момента са финализирани единадесет от одобрените общински проекти за 2022 г. по програмата за достъпна жилищна среда и са монтирани общо 68 рампи и подемни платформи.

През последните десетина години се изградиха рампи във всички болници в града, поставени бяха асансьорни съоръжения на надлезите и подлезите. Много частни собственици също поставиха на търговските си обекти рампи, които финансираха с лични средства.

Придвижващите се с инвалидни колички в черноморската столица са над 2000 души, а страдащите от опорно-двигателни нарушения са в пъти повече. Инвалидите се оплакват, че монтираните съоръжения в града не са съобразени със стандартите, което ги прави неизползваеми. Изцяло адаптирана е единствено сградата на администрацията на район „Одесос“, защото е съвсем нова и съвременна. Сходна е ситуацията и в район „Приморски“. Хората със затруднения се оплакват още от разбитите рампи и липсата на асансьори. Недостъпни се оказват и не малка част от ДКЦ-та в града.

В столицата също се работи в посока осигуряване на достъпност, но все още тя не е навсякъде. Големият проблем са подлезите, които са снабдени с рампи, тип „релси“, част от старите трамваи са недостъпни. Това прави невъзможно придвижването на майка с детска количка, камо ли човек в инвалидна количка. На все повече места се осигурява достъпност с асансьори, но те нерядко са повредени. Освен това релсите на рампите така са поставени, че колелата на количките не влизат в тях. От Столичната община казаха пред медията ни, че при изграждането на всички нови улици и булеварди се осигурява достъпна среда посредством скосяване на тротоарите. “Подменихме на 100% тролеите и на 90% автобусите, закупихме 54 електробуса и 67 нови трамвая и всички те са достъпни за хора с увреждания, майки с колички и възрастни хора. Софийското метро е не само най-добрият ни транспортен и екологичен проект, но и социалноориентиран проект. На всичките 47 станции на метрото в София има изградени асансьори”, заявиха от „Московска“ 33.

В Благоевград инвалидите се обслужват на партера, защото почти никъде в обществените сгради и в лечебните заведения няма достъп до всички етажи и кабинети. Редовно служители на областната инспекция по труда в града слизат от седмия етаж на партера, за да обслужат хората в неравностойно положение. Има асансьор, но той е малък и в него не може да влезе инвалидна количка, а и до него се стига след изкачване на десетина стъпала. Все повече служби използват този метод не само в Благоевград, но и в целия Пирински край.

През последните 2-3 години във всички общински сгради на територията на Стара Загора е осигурена достъпна среда за инвалидите. В някои обществени сгради са монтирани специални платформи. Не са пропуснати и крайните квартали, заяви пред „Телеграф“ омбудсманът на града под липите Иванка Сотирова, която допреди година беше зам.- кмет по хуманитарните въпроси и лично контролираше изграждането на необходимите съоръжения за хора с увреждания. „В някои от големите пътни артерии тротоарите са със скосена настилка, което позволява на хората в инвалидни колички да пресичат по-лесно кръстовищата и улиците“, поясни Сотирова. По думите й в общинските медицински центрове преди 3-4 години не навсякъде е имало рампи и изобщо облекчаващи условия за придвижване. „Смея да твърдя, че сега такива изключения няма“, заяви омбудсманът.

В Плевен също се работи усилено по въпроса хората с двигателни и зрителни затруднения да не бъдат дискриминирани по признак увреждане. По оперативна програма „Региони в растеж 2014-2020“ са били ремонтирани 16 улици, напълно отговарящи на изискванията за достъпност на хора с двигателни проблеми, заявиха за медията ни от общината. Паралелно при извършване на текущи ремонтни дейности по уличната инфраструктура целогодишно се изграждат допълнително подстъпи на улиците, където такива липсват. Плевен е единственият град в България със 100% обновен екологичен градски транспорт, като новите електробуси и тролейбуси отговарят на европейските стандарти за екологичност и достъпност. Те са с нисък под, снабдени с платформи за инвалидни колички и бебешки колички. От там изтъкват, че са първият град, в който е била монтирана люлка за деца със специални потребности.

В Пловдив работи служба за транспортиране на трудноподвижни

Служба за транспорт на трудноподвижни лица работи в Пловдив. Тя се финансира от бюджета на общината и разполага с 9 специализирани микробуса, 9 шофьори и 2 диспечерки, които приемат заявки от хора с ТЕЛК или трудноподвижни съграждани и правят график. Това обяви пред „Телеграф“ зам.-кметът Георги Титюков. Той обясни, че услугата е безплатна и добави, че през този мандат са закупили 4 нови микробуса, за да обновят подвижния състав на службата.

Титюков коментира още, че през годините на 51 кръстовища в града са били направени скосявания с цел лесно преминаване, а също така са и подменени светофарните уредби с такива, които издават звукови сигнали за ориентиране на незрящи граждани. “На редица административни, образователни, културни и спортни сгради бяха монтирани асансьорни уредби или рампи за осигуряване на достъпна среда”, каза зам.-кметът и добави, че има още много да се желае в тази посока.

С помощта на специализирана количка: Хора с увреждания плуват в морето

Почти всички плажни ивици на юг, стопанисвани от концесионери, са достъпни за хора с увреждания. Пионер в това начинание стана Южният плаж в Слънчев бряг, чийто концесионер Кирил Спасов първи инвестира, за да създаде условия за придвижване на хора с увреждания. Още преди десет години там бяха осигурени всички удобства и подходи за инвалидни колички, които да се придвижват безпроблемно не само до плажа, но и до морето. Концесионерът закупи и специализирана плаваща количка, с която туристите с двигателни проблеми могат да плуват безопасно в морето. Услугата е безплатна и няма ограничения във времето за ползване. Придвижването на трудноподвижния с количката до морската вода се извършва от придружител. За по-голяма сигурност във водата спасителите предлагат и спасителна жилетка. Нейното ползване е препоръчително. Плаващата количка се движи лесно по пясък, подлакътниците й са подвижни, височината й е съобразена с улесненото обслужване. На ивицата има и специализирана тоалетна, която е изградена на нивото на земята, така че нищо да не възпрепятства курортистите в неравностойно положение. На всички плажни ивици има изградени подстъпи за хора с увреждания, а до тях са поставени чадърите със специално обозначен син знак. Сянката и шезлонгите там са безплатни за туристите в неравностойно положение.

По темата работиха: Владимир Христовски, Владимир Симеонов, Елена Дюлгерова, Добромир Радушев