0

И звънредният труд в градския транспорт достига чудовищни размери, като се стига дори до 16-часови смени зад волана на тролеи и автобуси. Това заявиха източници на „Телеграф“ от столичния градски транспорт на фона на пореден ужасяващ инцидент с автобус в София.

Катастрофа

Катастрофата се случва във вторник вечерта на бул. „Никола Габровски“ в жк „Дианабат“. На 59-годишен шофьор на автобус по линия №94 в посока центъра му прилошава, след което губи контрол над возилото и навлиза в насрещното платно. Тогава машината прегазва пешеходка на зебра, а след това удря дипломатически автомобил.

СЛЕД МЕЛЕТО В СТОЛИЦАТА: Пострадалата е с опасност за живота, ампутираха крака ѝ

Преумора

Проверка на „Телеграф“ обаче показа, че в градския транспорт както в София, така и в други големи градове масово се полага извънреден труд на границата на закона и често отвъд нея. Това води до системна преумора на водачите, които освен това работят под стрес да спазват разписания в натоварените условия на градското движение. За разлика от други браншове часовете труд над нормата в транспорта се регулират не само от Кодекса на труда, но и от еврорегламенти, чиито текстове са пренесени в Закона за автомобилните превози. В повечето случаи водачите работят доброволно, тъй като са изкушени от допълнителното заплащане. Проблемът е, че часовете са над законовото ограничение, а често такива смени се въртят без оглед на здравословното състояние на водачите.

Двойно

Така се стига до практиката един водач да кара двойна смяна от общо 16 часа на волана на тролей - една от 4 до 12 ч. и следваща от 15 до 23:30. Източници от градския транспорт обясниха, че крещящите нарушения се прикриват с два отделни пътни листове, като този за втората смяна не се предава в деловодството. Понякога в листа за шофьор е посочен механик или друг служител, което също е незаконно. Шашмата може да бъде хваната само от нарочна проверка от Изпълнителна агенция „Автомобилна администрация“ (широко позната като ДАИ) или Инспекцията по труда. Такива обаче почти не се правят. Съгласно закона един водач може да работи максимум 48 часа седмично. На всеки пет дни пък задължително трябва да има по минимум 36 часа, без да сяда зад волана. Същевременно в транспорта масово се работи по 28 и дори 29 дни в месеца. В най-честия случай водачите работят с 3-4 еднодневни почивки в месеца.

По-зле

„Такива катастрофи ще стават все по-често за съжаление, тъй като недостигът на водачи както в градския, така и в извънградския транспорт е огромен. В момента маршрутите се изпълняват с 60% от необходимия ни персонал. Ние нямаме избор - или трябва да нарушаваме правилата за работа и почивка, или да фалираме и да оставим хората без транспорт“, каза за „Телеграф“ председателят на УС на Камарата на автобусните превозвачи Васил Пиронков. Според него единственият начин да се гарантира безопасността на пътническите превози е ограничаване на извънредния труд. „Това обаче може да се случи само след ударно увеличение на заплатите на шофьорите, което да направи тази професия по-атрактивна. Това пък може да се случи само ако държавата си влезе в ролята и се ангажира финансово. Не може един общ работник на строеж да взема повече от водач в градския транспорт“, каза още Пиронков. По данни на „Телеграф“ средната нетна работна заплата в столичния градски транспорт за водач без голям стаж и без извънреден труд е 1700 лв. В по-малките градове обаче шофьорите работят за по-малко, а има случаи и на официално подписващи се под минимална работна заплата.

С протест блокират София днес

Заради ниски заплати и лоши условия на труд градският транспорт в София излезе на протест. „Целта ни не е да създаваме напрежение у гражданите, а да покажем какво следва, ако няма кой да обслужва линиите на градския транспорт. Исканията ни са за достойни заплати - увеличение с 30%”, каза инж. Александър Шопов от КНСБ пред Нова. Синдикатите настояват за 37 млн. лв. целеви средства в бюджета за увеличение на заплатите в сектора.