Е дин преподавател по физика се пада на над 300 ученици у нас, научи „Телеграф“.
Предметът се изучава след 7-и клас, а общо 735 са учителите, които работят на трудов договор в училищата у нас, сочат данните на Министерството на образованието и науката. Сметката е груба, но показва ясно тенденцията, че учителите по тази дисциплина са крайно недостатъчни. Освен по физика школата изпитват глад и за преподаватели по математика, химия, биология. Школските директори обаче търсят под дърво и камък най-вече специалисти, които да поемат часовете по информатика, която ще навлиза все повече в обучението на децата. „Още преди десет години казах, че ние ще изпитаме глад за учители по физика, дойде това време, сигурно през новата учебна година 2023/2024 ще се почувства още по-осезаемо липсата им“, коментира за „Телеграф“ председателят на учителския синдикат Янка Такева.
Дефицит
540 студенти учат в момента във Физическия факултет на Софийския университет. Единици от тях ще се насочат към учителската професия, тъй като реализацията извън системата на образованието дава много по-големи възможности както като социален статус, така и като заплащане. Според директора на 119-о СУ Диян Стаматов е много сложно да се намерят учители по информатика, защото заплатата е почти три пъти по-малка от тази, която биха получавали в IT сектора. На събеседванията при него се явявали хора, които не отговарят на изискванията не само за специалности, но и за педагогическа квалификация. Колегата му Асен Александров, директор на 51-во СУ, пък допълва, че няма достатъчно преподаватели и по математика. В тази сфера пък е проблем малкият брой студенти, някои от които не завършват, а други си намират добре платена работа в банки и други институции, които имат нужда от хора, умеещи да работят с интеграли.
Реалност
„Заблуждение е, че много кандидати се борят за едно учителско място в големите градове“, смята Асен Александров. Според него това впечатление се създава, защото 20 души подават документи в 50 училища, които търсят преподавател по даден предмет. Повече желаещи имало по предмети като музика, рисуване и физическо възпитание, понеже професията дава сигурна заплата и достатъчно свободно време. „Но по БЕЛ, математика, химия, физика, информационни технологии, често няма дори и по един“, допълва Александров, който е и председател на Сдружението на училищните директори у нас. Според него няма ясно географско разпределение на липсата на кадри. В някои села имало достатъчно учители, защото са близо до голям град, откъдето те могат да пътуват. „Образователната система е жив организъм, едни идват, други излизат по различни причини, винаги е било така и по време на Възраждането, и сега е така“, коментира и Янка Такева.
Обмен
Шанс да се набавят учители е висшисти да минат преквалификация. В програмите се включват студенти със степен бакалавър в професионално направление физически науки. За да станат преподаватели обаче, те трябва да придобият умения за работа с деца и младежи. Програмите са отворени и за инженери, математици, биолози, химици и др. “В Софийския и Пловдивския университет се подготвят и така наречените хибридни учители“, които след това могат да преподават по повече от един предмет от природните науки, посочи Янка Такева.
Предложение
Природните науки да се обединят в един предмет и учебникът до 10-и клас да се казва „Природни науки“, предлагат школски директори. Такава е практиката в повечето европейски страни. „Ако си преподавател по химия и физика, вземаш и биология, за да си допълниш норматива“, коментира Асен Александров. Според него така могат да правят междупредметните връзки, за да се избегне диференцираното преподаване на всяка отделна наука. Тогава всяко явление ще се описва в различните му връзки - химическата, физическата страна, допълва той.
Криза за ресурсни учители
Децата със специални потребности у нас са 23 000, а ресурсните учители само 1000, сочат специалистите. Според нуждите те трябва да са поне два пъти повече. В училищата има глад за логопеди и психолози. За да получат равен старт с връстниците си и да се развиват обаче, тези деца имат потребност от допълнително обучение и грижи. Такива специалисти липсват и в предучилищното образование. В последния ден на предишния парламент комисията по образование се срещна с родители на деца със специални нужди. Засега проблемите все още остават отворени, коментираха майки на деца с аутизъм.
Сияна Севова