0

О пашките от камиони по границите ще намалеят тройно след влизането на България в Шенген по шосе. Това ще се случи дори и през първите шест месеца, през които ограничени проверки на път към Румъния все още ще има. Това заяви за „Телеграф“ шефът на Съюза на международните превозвачи Йордан Арабаджиев, според когото два са ключовите преки ефекта за шофьорите, които сега изкарват средно по 18 часа в чакане за преминаване през ГКПП на Дунав мост 1 при Русе и Дунав мост 2 при Видин.

Теглилки

На първо място облекчението ще дойде от премахването на кантарите по границите, за което вече са се разбрали двете страни. „Ясно ни е, че всяка държава има право да си пази пътищата от претоварване. От години обаче молим кантарите да не са разположени точно по границите, а във вътрешността на държавите“, обясни Арабаджиев. Според него една част от причините за оформяне на опашки по пунктовете са именно кантарите. При голяма част от камионите там биват откривани нарушения, сред които претоварване на целия камион или на отделна ос. Тогава започва писане на актове и плащане, при което се формира колона от чакащи тирове. „Сега камионите пак ще се теглят, но това ще става на подходящи за това места край пътя във вътрешността, където има място камионите да отбият, без да задържат идващите след тях“, обясни шефът на браншовата организация.

Анализ

Според Арабаджиев преминаването на пунктовете ще се забърза и заради разхлабването на честотата на проверките. Въпреки че през първите шест месеца те на румънската граница ще останат, очакванията са, че ще бъдат сериозно разредени. „Опитът ни от други подобни преходи сочи, че проверките започват да се случват само по висок анализ на риска, което означава, че на по-задълбочена проверка ще бъдат подлагани само един от десет камиона, а не както сега почти всеки. Така пак ще се формират колони, но голяма част от трафика ще върви, без да изчаква“, допълни Арабаджиев. Според него очакванията на бранша са през първите шест месеца след вдигането на бариерата времето за изчакване на границата да слезе от 18 на 5-6 часа. Това ще доведе до намаляване на преките и непреки вреди за превозвачите и държавата под формата на пропуснати данъци, такси и осигуровки, които сега според доклад на БАН се калкулират на над 1,2 млрд. лв. годишно.

Мост

По-умерени в оптимизма си са самите шофьори. Голяма част от тях са скептични за това дали ще се облекчи висенето по границите. Според тях проблемни остават няколко възлови точки по маршрута през граничния пункт Кулата-Промахон. Основно препятствие щe продължи да бъде тесният мост на граничната р. Пиринска Бистрица, който има само по една лента в посока. „Тапата, която сега се формира на Симитли, само ще расте, докато няма магистрала през дефилето. Отпаднат ли проверките на ГКПП Кулата, ще видите тогава вече движение. Всичко живо ще се юрне натам. Кой за пазар, кой за море, кой за мол и кафе. Все пак досега това забавяне на пункта възпираше много хора да пътуват надолу! Сега ще сме като отвързани“, коментира за „Телеграф“ български шофьор на камион с дългогодишна практика.

На обратното мнение е Йоанис Абериадис, който пътува поне 3 пъти седмично между двете страни. Пред „Телеграф“ той сподели радостта си от новината и каза, че това ще му спести безкрайно висене, разходи и ще му помогне да прекарва повече време със семейството си. Според него обаче опашките  ще се преместят на тол касите за гръцкия скоростен път до Солун. Според него спешно трябва да се популяризира електронното автоматично заплащане с транспондер, за да не се формират колони.

Евродепутатът Новаков: Ще се проверяват само съмнителни автомобили

Михайлина Димитрова

Дори и при запазване на проверките по границите след влизането ни в Шенген по шосе опашките почти изцяло ще изчезнат. Това заяви за „Телеграф“ евродепутатът Андрей Новаков. „В момента съм в Страсбург за пленарната сесия на Европарламента. Докато се придвижвах към работа, наблюдавах какъв е граничният контрол между Франция и Германия. Има две патрулки от двете страни на пътя, които наблюдават трафика и на база оценка на риска отбиват отделни автомобили, които могат да са рискови за превозване на мигранти или някакви други нелегални стоки и вещества. Това на моменти може да забави трафика, но в никакъв случай не го блокира или спира. Абсолютно несравнимо с настоящото чакане по два дни на Видин и Русе или пък през лятото на Кулата да се чака по 12 часа на 40 градуса температура“, информира Новаков. Според него все още остава минимален риск присъединяването ни към Шенген по шосе да се отложи, но шансът е малък. „Първо е гласуването в ЕП, после в съвета и ако позицията на Нидерландия не се промени неочаквано, ще направим огромен скок. Умерен оптимист съм. Никога не сме били толкова близо до това България да постигне такава голяма цел след 15- годишна борба“, заяви Новаков. Той сподели, че след вдигането на шенгенската бариера смята да направи пътуване София-Антверпен, с което да сравни времето с предишния си такъв преход от май 2024 г.

Търговците уплашени за оборота

Владимир Симеонов

Шенген е добра новина, но не и за търговците в района на ГКПП Кулата. Те се притесняват, че ускореното преминаване на границата може да намали оборота на магазини и заведения. „Сега има проверки и много често се натрупват опашки. Тогава много шофьори – и на тирове, и на коли, както и екскурзианти от автобусите, идват и правят оборот. Някои си купуват цигари и кафе, други вземат нещо за хапване, трети пазаруват в хранителните магазини. При транзитно преминаване през границата клиентите ни ще са по-малко“, споделят стопани на търговски обекти. В региона помнят как до 2018 г. в село Долна Градешница работеше най-голямата скара в Югозападна България. „Пускането на автомагистрала „Струма“ съсипа този бизнес. Сега работят 2-3 ресторанта, и то не всеки ден. При нас няма да се измести шосето, но все пак Шенген ще повлияе и на нашия бизнес“, смятат местните. Тези дни стана ясно и че Агенция „Пътна инфраструктура“ има планове да удължи магистралата до самия пункт. „При това разширение може да се постави мантинела и това ще затрудни достъпа на пътуващите към десетина магазина и 1-2 заведения. Оборотите ще паднат с поне 20%“, каза за „Телеграф“ кметът на с. Кулата Димитър Дамянов.

Паркингите ще продължат да работят

Жанета Йорданова

Двата паркинга в района на ГКПП „Дунав мост“ ще продължат да функционират и след влизането на България в Шенген. Тук ще се отклоняват тирове, които по преценка на властите е необходимо да се проверят, съобщи при посещението си в понеделник в Русе директорът на Гранична полиция Антон Златков.

Големият паркинг за 600 тежкотоварни камиона беше пуснат в експлоатация миналата година като част от решението с километричните опашки по границата. Има още един малък буфурен паркинг за 75 тира, но въпреки това проблемът с транспортните тапи от тежкотоварни камиони не бе решен.

В района на граничния пункт няма големи търговски обекти, които биха търпели загуби от влизането ни в Шенген. През 2009 г. бе построен огромен търговски център с амбицията да привлича клиенти от Румъния и от пътуващите. Той така и не отвори врати до днес и стои празен, без да е известно каква ще бъде съдбата му занапред.

*Автори: Деян Дянков, Иван Петрински