- Г-н Андреев, да започнем с една много дискутирана през последните дни тема - Булсатком. Какво би било отражението първо върху потребителите и после върху пазара?
- За потребителите това е много добра новина, защото те ще получат една много по-широка гама от услуги.
Ще се подобри значително качеството на телевизионната услуга, но също така и на предлаганата интернет услуга.
Но ползите няма да са само за потребителите, те са и за служителите, защото в продължение на дълъг период в компанията не се инвестираше достатъчно и клиентската й база започна бързо да намалява.
Мисля, че тук трябва да поясним, че компанията имаше сериозни финансови проблеми в последните години и ако ние не инвестираме сега, тя просто би фалирала.
- Да разбирам, че клиентите на Бусатком биха имали само ползи от една такава сделка.
- Да, точно така. Някои от нашите конкуренти, като например А1, твърдяха, че Vivacom необосновано е увеличила цените след предишните придобивания, които направихме, като Net 1 и N3. Това е фалшива новина.
Цените за потребителите на Net1 и N3 не са били обект на двойно или тройно увеличение.
Те бяха увеличени еднократно, при това доста след като другите 3 големи оператора вече бяха увеличили цените.
Но явно нашите конкуренти в стремежа си да създадат негативен имидж демонстрират двойни стандарти – нещо, което ние не можем да толерираме.
- А какви биха били отраженията върху пазара?
- В решението на КЗК комисията ясно се подчертава, че сделката е в полза на развитието на пазара и в полза на потребителите.
Независимо от това се води агресивна кампания срещу тази сделка, защото очевидно в някои от играчите на този пазар има голям страх от засилване на конкуренцията.
- КЗК даде зелена светлина за сделката, но имаше и твърдения за господстващо положение на пазара.
- КЗК разгледа всички гледни точки, подадените жалби, направи задълбочено проучване и събра огромно количество данни.
Точно така действат или работят и институциите в Европа, както и Европейската комисия.
Много са примерите, когато конкурентите се опитват да оспорят една сделка. Затова работата на комисията е да събира данни, да извършва независим анализ и да взема безпристрастни решения.
Всъщност имаше многобройни опити сделката да бъде спряна, като различните съдилища отказаха да допуснат това, което доказва, че всички контрааргументи са неоснователни.
- Какъв според вас ще е пазарният дял след придобиването на Булсатком и защо са тези различия – това не са ли цифри, които могат да се проверят?
- Да, цифри са, и затова е много важно да се вземат правилните цифри, а те трябва да са свързани с актуалното състояние на пазара.
Сигурен съм, че вие например не избирате да гледате само между национален канал или кабелна телевизия, а може би често гледате и платформи като Netflix или Amazon.
През последните години, откакто тези платформи навлязоха на пазара, начинът на предлагане и гледане на съдържание се промени драстично. Затова и те много бързо завоюваха силни позиции.
Тук вече не е правилно да говорим само за гледане на телевизия по традиционния начин - през кабел или сателит, а за гледане на съдържание. И това променя драстично ситуацията на пазара.
Но очевидно според нашите конкуренти на пазара на телевизионни услуги трябва да се гледа така, както е било преди 15-20 години, без да се отчита реалността.
Аз смятам, че правилният подход е да се вземе предвид реалната картина на пазара – такава, каквото е днес.
И при този подход ще видим, че бихме имали общ пазарен дял на платено съдържание . Виваком и Булсатком ще бъде от около 40%, не повече.
- Без да навлизаме в подробности, но как стигнаха до това заключение?
- В своя анализ КЗК се основава на независими проучвания, правени от телекомуникационната и медийната индустрия. Те взимат прeдвид не само традиционните оператори, но и международните платформи, които доставят съдържание, като Netflix, Disney, Amazon.
Не знам дали знаете всъщност колко оператори на платено съдържание има в България. Точната бройка на тези доставчиците е 244. В допълнение броят на реалните интернет доставчици е 610. И тук подчертавам, че става въпрос само за българския пазар.
В същото време редица оператори подават непълни данни за техните абонати, което също много изкривява картината.
Не на последно място друг проблем, който е много сериозен – това е сивият сектор. Това е проблем както за нас, телекомите, така и за вас – телевизиите.
А за сивия сектор изобщо не се говори.
Когато се вземат всички обективни факти, се вижда, че пазарът реално е много по-голям.
- Трябва ли да има опасения за консолидирането на пазара?
- Категорично не. Телекомуникационният сектор в Европа отдавна твърди, че консолидацията е единственият начин Европа да не изостава от бързите темпове на развитие, наблюдавани в Азия и Северна Америка.
Например в САЩ, така и в Китай има само по 3 големи оператора, а за сравнение в ЕС те са около 60.
Европейските телекомуникационни оператори, сред които сме и ние, сме подложени на силен натиск да инвестираме в развитето на 5G на мобилния пазар и в оптични мрежи за високоскоростен интернет. Но това ниво на фрагментация на пазара не позволява големи инвестиции.
Вчера излезе документ, изготвен от Европейската комисия за бъдещето на телекомуникациите. В него ясно се подчертава, че този отрасъл ще изостане от световните си конкуренти, ако няма консолидация.
Защото именно консолидацията ще позволи повече и по-качествени инвестиции за изграждане на дигиталната инфраструктура на Европа, за запазване на дигиталния й суверенитет и засилването на нейната конкурентоспособност.
За да се случи това, в следващите шест години трябва да се инвестират около 200 милиарда евро.
Тези инвестиции могат да дойдат единствено от телеком сектор, ако той е консолидиран.
В този смисъл мога само да повторя, че придобиването на Булсатком е стъпка в тази правилна посока, която ще развие пазара и ще бъде в полза на потребителите.