0

П овече професии, свързани с новите технологии, са включени в проекта на нов списък на Министерството на образованието и науката за учебната 2026/2027 г. За учениците, които са навършили 16 г., промените във въпросния списък започват да важат от януари 2026 година.

Някои от новите професии са свързани със земеделието, с идеята да се дигитализира тази сфера, което е и европейско изискване, залегнало в Плана за възстановяване и устойчивост. „Технологии в биопроизводствата“, „Механизация и цифровизация в растениевъдството“, „Механизация и цифровизация в животновъдството“ ще образоват бъдещите фермери в нови методи за отглеждане на селскостопанска продукция. Навлизането на електрическите возила пък изисква и специалисти по тяхната поддръжка, които ще се обучават в специалността „Хибридни и електрически пътни превозни средства“, „Електрообзавеждане на тролейбуси и електрически автобуси“.

Екология

Екологията също присъства много по-активно в списъка, като ще се подготвят специалисти дори по „Устойчива мода“ и „Устойчиво земеделие и растителна защита“. По отношение на дигитализацията освен класическите „Комуникационни и компютърни мрежи“ и „Роботика“ в списъка са включени „Безпилотни летателни апарати“, „Микропроцесорни системи“ и др. В професиите, свързани с индустрията пък, учениците от професионалните гимназии ще изучават „Автоматизирани системи и технологии в машиностроенето“, „Индустриална мехатроника“, а в областта на екотехнологиите - „Възобновяеми енергийни източници“. Дигиталното проектиране също е застъпено в част от професиите, като например „Дигитално проектиране на мебели“.

Социални

Насочени към нуждите не само на трудовия пазар, но и към търсенето в обществото са професии, някои от които не присъстваха в списъка, а за други се разчиташе на квалификационни курсове. Такива са „Подпомагане на лица с увреждания“, „Сътрудник социални дейности“ „Приемен родител“, а „Превод от и на български жестов език“ е съвсем нова специалност. „Помощник-възпитател в ясли и забавачки“ също е професия, която се търси активно на пазара на труда. „Отглеждане и възпитание на деца в домашни условия“ е новост в списъка и очевидно отговаря на търсенето.

В областта на услугите също се търси повече приложимост на образованието и повече практически умения. „СПА и уелнес“ вече се прилага не само в професионалните гимназии, но и в профилирани паралелки. В тази сфера учениците ще се обучават по „Организиране на туристически пътувания“, „Организиране на събития“, „Туристическа анимация“, а и за „Планински водач“.

Рамка

Новият списък надгражда професиите с нива по европейската и националната квалификационна рамка. По него тепърва ще тече обществено обсъждане, той ще се съгласува с ресорните министерства, както и с експерти и представители на работодателски и синдикални организации, уточняват от МОН. По време на обсъждането ще се внасят предложения и становища, а всяко от тях ще бъде подложено на анализ, уточняват още от министерството. Оттам допълват също, че окончателният списък ще премине през широк дебат с всички заинтересовани страни.