Ж илища с неплатени сметки за вода или парно се продават масово у нас, алармират купувачи на имоти пред „Телеграф“. Обикновено сумите за плащане изникват при смяната на титуляр по партида във ВиК дружеството или в топлофикация. В такива случаи проблемът е в разминаването между актуалните данни от водомерите и информацията, която е била налична в системата на доставчика на услугата за този адрес. За драстичен случай на калкулирани стотици кубици вода в първата сметка на новия титуляр сигнализира жител от столични квартал „Люлин“.
Достъп
Проверката на случая показа, че старият абонат с години е плащал месечните си фактури и няма стари задължения. Той обаче не е предоставял реален отчет и е пропуснал да осигури достъп на инкасаторите. Прогнозното потребление, което му е начислявано, се оказва значително по-малко от реалното. Грешката е установена при смяната на собствеността на имота, след като купувачът е прехвърлил партидата на своето име и е показал снимки на водомерите пред „Софийска вода“. Първата сметка на негово име е за близо 500 лева, при положение че в жилището тече основен ремонт и е необитаемо.
„Такива казуси са редки, но се случват. Реално няма просрочване и натрупани лихви, но по някакъв начин е компрометиран реалният отчет на водомерите. Изискването е поне веднъж годишно да бъде допускан инкасаторът, за да види уредите“, коментираха пред „Телеграф“ в един от клиентските центрове на ВиК дружеството. За подобен случай отново в София, но с неплатени сметки към топлофикация, сигнализира друг читател. Купувачът разказа, че като отишъл да си плати топлата вода, на касата му съобщили, че има 800 лева стари задължения.
Защита
Подобни случаи със сигурност ще бъдат избегнати с масовото въвеждане на водомери с дистанционно отчитане. Брокери на недвижими имоти обаче припомнят, че при продажба на имот е задължително да се изготви приемно-предавателен протокол. Така всеки нов собственик ще е спокоен, че няма да му се наложи да плаща за сметки, натрупани от продавача.
Людмил Христов