Т ежкотоварни камиони масово карат претоварени в житната и царевичната кампания в страната, която тече в страната в летния период.
За това предупреди председателят на Българската асоциация на пострадалите при катастрофи Владимир Тодоров пред „Телеграф“.
Проблем
Според него проблемът с претоварването е огромен и е от години. „Сега сме в сезона на зърното и царевицата. Камионите трябва да са с максимално тегло от 20 тона, а те често са 25, 30 и дори до 40 тона. Такъв камион в случай на опасност на пътя не може да спре, не може да прави маневри, отделно, че уврежда и асфалта“, обясни Тодоров и припомни случая със зърновоза, който миналата година уби цяло семейство на кръстовище в Айтос, тъй като не можа да спре на червен светофар заради това, че беше претоварен.
Контрол
Контролът върху претоварването е изключително занижен, а държавата не насочва сериозни усилия в тази посока, убеден е Тодоров. Той даде за пример 100-те кантара на Агенция „Пътна инфраструктура“, които бяха закупени за нуждите на тол системата и претеглянето на осите за правилното таксуването на камионите. Тези кантари мерят масата автоматично, без камионите да трябва да спират, а информацията постъпва в контролния център на тол системата. Дори и да се установи, че даден камион е претоварен обаче, АПИ няма правомощия да глобява за това нарушение. За да се глоби камион по данни от кантара на тол системата, трябва да се сформира екип на АПИ и Изпълнителна агенция „Автомобилна администрация“, чиито инспектори имат правомощия по Закона за автомобилните превози. „Факт е, че системата не работи ефективно и зърновозите навсякъде карат претоварени“, категоричен бе Тодоров.
Какво още каза Тодоров, четете в интервю с него в утрешния брой.
Деян Дянков