0

- Г-н Тенев, какво е мнението ви по горещата тема – конфискациите на автомобилите на пияни и дрогирани водачи. Ще решат ли проблема?

- Аз си мисля, че ще го решат, и то много бързо. Това е изключително драстична мярка спрямо водачите, които управляват с концентрация на алкохол на 1,2 на хиляда и тези, които са употребили наркотици. Да ти вземат автомобила за месеци, а след това евентуално съдът да ти го конфискува и държавата да го продаде на публична продан... Има автомобили по 100 000 лв. Убеден съм, че повечето водачи ще се замислят много сериозно, преди да седнат пияни или дрогирани зад волана. С тази мярка държавата ясно показва, че категорично води борба с джигитите по пътищата.

- Добре, но не всички карат коли за по 100 000 лв. Само тях ли ще плаши тази мярка?

- Не, разбира се. Аз казах това за скъпите автомобили, защото често виждаме именно водачите на такива да си позволяват агресивно шофиране, и то демонстративно. Но дори и за 5-10 000 лв. да е един автомобил, това е голяма санкция за собственика, която със сигурност ще доведе до реални резултати. Ще има по-малко нарушители.

- Наказанията по принцип трябва да са пропорционални на деянието. Но... пропорционално ли е за шофиране пиян даден шофьор, собственик на скъп автомобил, да бъде реално глобен със 100 000 лв.?

- Няма спор, че това е много драстично наказание. Но това е мярка, която се прилага успешно в много държави по света, включително в Европейския съюз. Съгласен съм, че се стига до прекомерни наказания, но нека все пак мислим и за правата на всички онези съвестни участници в движението, които просто искат да стигнат живи и здрави до домовете и близките си, а не да бъдат убити на пътя.

- И все пак статистиката на КАТ сочи, че при тежки катастрофи по вина на пияни и дрогирани водачи през 2022 г. са загинали само 9 души от общо близо 600 за годината. На този фон не изглежда ли странно това вторачване в тези водачи, при положение че това очевидно не е най-големият ни проблем с безопасността на движението?

- Да. Гледайки статистиката, се вижда, че загиналите по вина на пиян или дрогиран водач са доста малък процент от общия брой загинали. И все пак това са загинали хора, не са неодушевени предмети. Всеки живот е безценен. От друга страна, вярно е, че мерките срещу пияните и дрогираните в никакъв случай не значат, че по други направления трябва да се изостава или да има пасивност. Но такава няма. Напротив, просто заради конфискациите на автомобилите на пияните всички останали промени сякаш останаха в сянка пред медийното внимание. А всъщност конфискация се въведе и при причиняване по непредпазливост на тежка или средна телесна повреда или смърт на повече от едно лице, както и когато водачът е избягал от местопроизшествието или пък е бил неправоспособен. Конфискация има и при причиняване на средна или тежка телесна повреда или смърт след превишаване на разрешената скорост в населено място с повече от 50 км/час, както и при минаване на червено или на пешеходна пътека.

- Поставянето на полицаите в позиция да отнемат коли за по 50-100 000 лв. на пътя ще засили ли корупционния натиск?

- Категорично корупционният натиск ще се засили много. Водачът, щом научи, че предстои да се раздели с автомобил с много висока цена, би бил готов да плати много висок подкуп. Примерно, автомобил за над 100 000 лв. можем да се сетим колко би бил готов да плати един водач, за да запази собствеността си над толкова скъпа вещ. Но това, че ще се засили корупционният риск, не значи, че мерките са лоши. Напротив, значи само че МВР трябва да активизира антикорупционните си политики. Инспекторатът и вътрешна сигурност трябва да заработят още по-ефективно. Но това е по контролна и наказателна линия. Трябва обаче да се действа и по превенцията. Крайно време е у нас полицаят на патрулно-постова дейност да има камера на ревера. Непрекъснато включена, с висока резолюция, без възможност да я изключва, без възможност да я премахва. Разбира се, ако пък я премахне или изключи, подлежи на съответните дисциплинарни санкции.

- Как стои въпросът с огранизационно-техническия капацитет на МВР да съхранява всички тези иззети автомобили, докато текат съдебните дела?

- В момента автомобилът трябва да се задържи в качеството му на средство, с което е извършено престъплението. Той трябва да остане в поделение на МВР до решаване на въпроса за наказателната отговорност на лицето. В момента това определено представлява предизвикателство, тъй като набързо се събраха доста иззети автомобили, над 100. Ето защо ръководството на МВР по най-бързия начин трябва да реорганизира местата около районните управления, където сега се съхраняват задържани МПС. В София със сигурност няма необходимите паркоместа, и то охраняеми. Затова бързо трябва да се намерят подходящи места. Не може да се позволи тези коли да бъдат откраднати или увредени. Особено в частта с наркотиците и високия процент фалшиво позитивни тестове, можем да очакваме сериозен брой оправдани водачи. Това означава, че техните возила с месеци ще са стояли на съхранение в МВР. Задължително е те да се върнат на водачите неувредени, за да не стане министерството обект на искове за вреди и обезщетения.

- А и този период ще е дълъг с оглед на това колко време отнема сега излизането на резултатите за кръвна проба за наркотици...

- Да, това е сериозен проблем. МВР и Министерство на здравеопазването по най-бързия начин трябва да решат проблема с тези месеци чакане за резултати. Колко по-дълго престоява едно МПС на паркинг на МВР, толкова по-голям е рискът, толкова повече разходи на ресурс за охраната му, както и толкова по-голям риск от по-голямо обезщетение, ако водачът бъде оправдан. Едно е возилото да се окаже неправомерно задържано за няколко седмици, а съвсем друго е това да са 6-8 месеца, каквито случаи има сега. Да не говорим, че има скъпи МПС с електроника, акумулатори, батерии, които имат нужда от специална грижа и поддръжка. За толкова време автомобилът може да се повреди само заради липсата на такава. Това пак означава риск за МВР да плаща сериозни обезщетения. Затова е ключово да има повече лаборатории, за да излизат резултатите максимално скоро и всички онези с отрицателни проби да си вземат автомобилите максимално бързо. Изцяло в интерес на държавата е да има бързи тестове, защото в крайна сметка тя ще плаща за всеки неправомерно задържан автомобил.

- Сериозна дискусия предизвиква процедурата, в случай че пияният водач управлява камион, който не е негова собственост.

- Аз смятам, че задържането на чужди возила, които не са собственост на нарушителя, като цяло не е добра идея. Или ако бъдат задържани, то трябва да е за минимален срок, само колкото да бъде оценена стойността им с оглед на това, че според закона водачът трябва да бъде санкциониран с глоба с равностойността на автомобила. Това обаче може да се ускори. Няма нужда от оценители, които отнемат много време. Спокойно това може да се прави по застрахователна оценка с оглед на възраст и изминати километри по актуална застрахователна книга.

- А с камионите какво трябва да се прави? Представете си, спират пиян водач, а товарът – живи животни, или месо, или лекарства на температурен режим...

- Да, тук трябва да се изчистят процедурите, за да знаят колегите от МВР какво да правят в тези случаи. Понякога товарът в един камион може в пъти да надвишава стойността на самото МПС. Трябва да се замислим добре ли е МВР да съхранява тези товари и може ли да го прави. Изниква въпросът защо е необходимо да се задържа самият камион и какви вреди може да претендират после товародателят и превозвачът за неустойки за забава към клиента. Неясно и кой и как ще извозва тези МПС от мястото на местопрестъплението. Има ли МВР достатъчно квалифицирани водачи професионална категория. А какво правим, ако камионът е натоварен с опасен товар, химия или оръжия, и се иска ADR разрешително. Всичко това трябва да се реши в най-кратки срокове. Моето мнение е, че в такива случаи, когато нарушителят не е собственик на МПС и особено в случая с товарните превози, камионът трябва да се върне на превозвача на отговорно пазене, докато мине производството.

- Сега текстът в закона каза, че този шофьор трябва да се глоби със стойността на камиона. Един нов камион може да е 200 000 евро. Справедлива ли е една такава глоба? И отделно, събираема ли е въобще? Ефективна ли е?

- Не, разбира се. Един шофьор, осъден на такава глоба, цял живот да работи, пак не може да я изплати. Ясно е, че това ще е поредното несъбираемо вземане. Трябва да се измисли вариант конкретно за случаите, когато водач управлява чуждо превозно средство, което е с много висока стойност – независимо дали камион или примерно последен модел ферари. Да, тези водачи трябва да бъдат глобявани, разбира се, но добре е да се замислим дали една глоба от 100 000 или 200 000 лв. е правилната посока. Но пак да кажа, мярката сама по себе си - конфискациите и равностойните глоби – принципно са правилни стъпки. Просто трябва малко изчистване на процедурите и прецизиране на чисто техническите детайли около това как ще се случват нещата на практика.

- Какво друго трябва да се направи, за да има видим напредък у нас в борбата за безопасно движение по пътищата?

- Аз ще кажа за това, от което разбирам. В МВР има над 40 000 души, половината от които са администрация. Трябват ни полицаи. Трябват ни хора на пътя. Давам пример с КАТ-София. В момента нощно време на пътя са 7-8 патрулиращи екипа. През деня са 15. Това обаче е крайно недостатъчно заради заетостта на Пътна полиция с пътнотранспортните произшествия. 4-5 екипа се занимават само с ПТП, а не с патрулна дейност. Реално не остават хора да патрулират, защото цялата процедура по едно ПТП – установяване на фактите, изготвяне на протокол, санкциониране на водачите, комуникация с дежурната част – отнема минимум 40 минути. А в София имаме между 15 и 100 ПТП на ден в зависимост от сезона и метеорологичната обстановка. Затова ще гледаме в интернет дрифтове със скъпи автомобили насред центъра на града и ще се питаме „Е, къде е КАТ? Защо няма кой да ги глоби“. Ами няма.

- Т.е. трябват хора. Колко?

- За София мога да кажа, че за една ефективна патрулно-постова дейност са необходими поне 25 екипа през деня и 20 през нощта. Или по около 2-3 екипа за всяко РУ. Това ще доведе до по-високо полицейско присъствие на пътя, а това веднага се отразява в повече дисциплина и повече контрол. Ако имаме тези бройки патрули за Пътна полиция, то нещата веднага ще се подобрят. Трябва да се подобри и автопаркът. Имаме коли на по над 200 000 км вече. Причината е, че колите се експлоатират до максимална степен. Редовен случай е нощната смяна да чакат дневната да се върнат в управлението, за да вземат техния автомобил и да започнат дежурството. По 24 часа на ден се карат тези автомобили. И друго – трябват повече мотористи за контрол над движението. Както в страната, така и в София. Този контрол е много ефективен. Колегите се движат в трафика и реагират мигновено при проблеми. Да не говорим и че самото им наличие в движението веднага вдига дисциплината. В момента в София има 30 мотористи. Трябва да са 45.

- А с младите водачи как ще се справяме? Как да се спре това излизане на пътя на неподготвени хора?

- Изпитите трябва да се върнат в Пътна полиция. Сега изпитват хора от ДАИ, но това просто не е ефективно. Много по-респектиращо е на изпита водачът да вижда човек от полицията. Някога това беше така и като цяло редът при изпитите беше значително по-добър. Нека ДАИ продължи да си контролира автошколите, но да има разделение. Те да следят обучението, а КАТ да изпитва. Така мисля, че ще бъде намален корупционният риск и ще има по-малко търговия с книжки и неподготвени шофьори по улиците. Защото наистина има проблем с младите водачи. По 4-5 тежки катастрофи на месец се извършват от тях, което е много. Последният пример добре го помним. Двама невинни младежи си отидоха на бул. „Сливница“ в София, а водачът бе на 18 години с книжка на няколко месеца.

Това е той:

Роден е през 1962 г. в Димитровград

Завършил е специалност “Стопанско управление и администрация” в Университета за национално и световно стопанство в София

Работи в системата на МВР от 1990 г., като преминава през всички нива от младши полицай до началник на КАТ-София, където се пенсионира през 2022 г.