0

- Г-жо Горанова, какъв беше за хората и бизнеса този летен сезон? 

- Както се очакваше, сезонът беше доста предизвикателен, но ако се разглежда страната ни по отделни дестинации, има такива, за които той е бил по-успешен през това лято, включително по-добър и от 2019 година, която използваме за база. Визирам спа дестинациите, уикенд туризма, също и многопрофилните места за посещения като Пловдив, където е отчетен значителен ръст. Ако трябва да говорим чисто за морски туризъм, там възстановяването се случва малко по-бавно, все още не сме достигнали нивата от 2019 година като брой посещения на туристи. Според данните на Националния статистически институт към края на юли все още има спад от 35 на сто спрямо 2019 година.

- Казахте, че е бил предизвикателен, защо? 

- Предизвикателен беше този летен сезон, от една страна, заради растящите цени и инфлацията, които се отразиха драстично върху печалбите на фирмите, които се занимават с туристическа дейност. Причината е, че в този бранш се договарят ценови нива минимум една година предварително. Миналата година по това време никой не е могъл да предвиди какви ще са разходите през тази година. Туроператорите бяха обявили много рано фиксирани цени за пакети и се наложи да бъде намален маржът на печалбата, за да посрещнат туристите на тези договорени цени. Друго предизвикателство е липсата на достатъчно като брой и квалификация персонал. За съжаление туризмът е един от секторите, където най-малко може да се направи автоматизация на процесите и необходимостта от персонал е определяща не само за успешното провеждане на един сезон и за в бъдеще като реклама и удовлетвореност на клиентите. 

- Кои дестинации посетиха българите през този летен сезон?

- Традиционно с голям замах българите се завърнаха към дестинациите, към които имаше ограничения за пътуване, като Гърция, Турция, разбира се, имаше летни почивки и в по-далечни страни като Испания, Италия. Общо взето, традиционните дестинации бяха на преден план тази година. От гледна точка на чужденци, които идват в България предвид това, че всички граници тази година бяха отворени до някаква степен, се отрази положително, но и негативно върху приходящите туристи. Причината е, че чужденците имаха свободата да пътуват и в други дестинации. Тук трябва да се отчете, че геополитическата обстановка се отрази негативно върху бизнеса у нас. Имаше отлив на туристи от Западна Европа, които предпочетоха да ходят на море в Испания, Италия. Например румънците, които в последните години се явяват един от основните пазари за България, предпочетоха да пътуват до съседна Гърция и Турция, вместо да дойдат у нас. Въпреки това е отчетен ръст, но значително по-малък. От друга страна, продължи тенденцията за увеличение на броя на туристите, които посрещаме от Централна Европа като Полша и Чехия, от Северна Македония, от Израел и други. 

- Имате ли данни за това какви са загубите за българския туризъм заради войната в Украйна? 

- За съжаление конкретни данни нямам, но когато се анализира в края на сезона броят на туристите от дадена дестинация и се сравни с 2019 година, ако има спад, това е една от основните причини за намалението. Дори тенденцията на покачване спрямо 2020 и 2021 година, ако има спад, то е заради военните действия, които се водят в Украйна. Конкретен брой туристи, които сме загубили, не знам, но още пролетта при избухването на войната през февруари и март, когато се провеждат най-големите туристически изложения в света и туроператорите взимат финални решения какво да предлагат за лятото, имаше много фирми от Западна Европа и от Щатите, които отмениха България като дестинация, която ще се предлага на техните пазари. 

- Смятате ли, че държавата не предприе достатъчно мерки за спиране на тази тенденция? 

- Да, категорично смятам, че пандемията не ни научи как от лошата ситуация трябва да извлечем позитивното. Не се реагира с адекватна реклама и послание, че България е една сигурна дестинация. За съжаление изцяло рекламата на страната ни в последните години не е най-добрата. Има нужда да се работи в тази посока. Ние сме в една конкурентна среда, в която има значение освен това какви действия предприемаме ние, но и къде стоим спрямо решенията на конкурентните ни страни като например Гърция, Хърватия. Разбира се, Гърция беше дестинация, която спечели от цялата ситуация, тъй като е по-далече от конфликта, но със сигурност трябва да се вземат някакви мерки за промяна на маркетинговите действия, за да са по-ефективни. Наясно сме, че донякъде не е толкова лесно да се реагира при такива събития, които не са предвидени от гледна точка на рекламни кампании, защото при всяка рекламна кампания се правят обществени поръчки, но това не означава, че не трябва да се търсят алтернативни начини. Ние като организация настояваме от много време да ни информират за рамката на рекламна стратегия, за това къде и кога се прави рекламна кампания на страната, за да сме и ние наясно и да я засилим. Ако ние знаем, може да насочим и нашата реклама в същата посока, за да се мултиплицира ефектът. 

- Има ли някаква промяна в изискванията и поведението на туристите след пандемията?

- Със сигурност има промяна и тя не е от това лято, а от една година. Тя се изразява основно от гледна точка на момента на закупуването на пакетите. Със сигурност се скъси периодът от датата на закупуване на пакетите и пътуването. 

- Това оскъпява ли ваканциите?

- Не, не бих казала, но хората не се възползват от ранните записвания. Може би има оскъпяване, когато се договарят единични услуги, например полети, които поскъпнаха драстично това лято. От друга страна, тенденцията, която се наблюдава при потребителите, е, че много от тях виждат по-голяма сигурност в това да резервират една пакетна почивка вместо единични услуги за дадена дестинация, защото ако се случи нещо, когато са резервирали с туроператор, той поема отговорност за връщането на цялата сума и управлението на резервацията и целия процес е по-лесен. Не на последно място като ефект от пандемията е, че хората като цяло станаха по-взискателни не само от туристическите услуги, но и от заобикалящата ги среда, търсят повече занимания, внимание и имат по-нисък праг на търпимост. 

- Очаква ли се увеличение на цените на пакетните услуги за следващия сезон предвид инфлацията?

- Има два типа партньори от гледна точка на търговско поведение. Едните се презастраховат с по-високи цени, а другите отказват да предоставят оферти за тази година и предпочитат да изчакат. От една страна, когато се презастраховаме, ние стигаме до едни цени, които са непродаваеми, и оставяме лошо впечатление у партньорите и клиентите, че работим за огромни печалби. Така рискуваме да се обърнат към други дестинации, където са походили по друг начин с ценообразуването. Изчакването също не е много добър вариант, защото сега започва от октомври първата най-голяма борса за почивки в Лондон, където традиционно се прави основната част от договарянето на следващия летен сезон и ако ние излезем с нашите оферти и пакети дотогава, изпадаме от пазара. Така че трябва да се търси баланс между двете страни, гъвкавост и със сигурност вероятно от догодина ще има случаи, когато бизнесът ще трябва да намали маржа на печалбите си за сметка на растящите цени на услугите. 

- Да очакваме ли по-високи цени от догодина, като се има предвид, че през тази скокът на инфлацията е поет от бизнеса?

- Много зависи от инфлацията, от развитието на икономическата криза и, от друга страна, зависи от спекулата. Защото цените на туристическите услуги и промяната им не би трябвало да се различават и да се гледат по друг начин, както при промяната на цените на каквито и да е било други стоки и услуги. Всички ние като крайни потребители виждаме как стоки от първа необходимост са с двойни цени за последните няколко месеца, което не може да се обясни с инфлацията. За мен в момента има в голяма степен и спекула. С всички приказки за очакваната тежка зима, за ръст на цените на горивата и така нататък и много от търговците, производителите и доставчиците на услуги се презастраховат в момента. В тази икономическа ситуация няма как всичко да поскъпва, а при нашите цени да няма някакво минимално увеличение. Ще има, но с колко не мога да кажа. Каквато и да е прогнозата, в момента ще е само опипване на почвата. 

- Как може да се предпазим от мними туроператори, които предлагат екскурзии, без да има регистрация и застраховка?

- Има много подобни субекти, понякога с фирми, друг пък пък са дори частни лица, които предлагат пътувания и почивки. Например някой, който е ходил десет пъти в Дубай, вече смята, че е запознат с дестинацията, за да заведе група и се рекламира в социалните мрежи. Има много такива случаи. Да не говорим за шопинг екскурзиите в Турция. Но какво се случва, когато е установено несъответствие. Основна бръмка от веригата, която липсва, са контролът и санкциите. Ако те бяха достатъчно тежки, за да има респектиращ ефект, нямаше да са такива мними фирми, които изобщо не знаят с какво се занимават. Има и ПР агенции, които организират партита с транспорт и настаняване, въпреки че нямат право, никой не ги спира и не ги санкционира. 

Това е тя:

Завършила е икономика на туризма в Икономическия университет във Варна

Има магистърска степен по международно управление на проекти в Стопанската академия в Свищов

От 10 години е управител на международна фирма за организиране на мероприятия и обслужване на корпоративни клиенти

От една година е председател на Асоциацията на туроператорите и туристическите агенти