0

- Г-н Янкулов, като бивш командос от СОБТ, доколкото може да кажем, че има бивши сред вас, как си обяснявате случилото се в Бургас – гонката с бежанеца, който уби с рейс двамата полицаи? Защо се стигна дотам?

- Първата и най-голяма грешка е, че тези хора са изпуснати да преминат границата. Те трябва да се спират още там, а не да ги гоним из страната. Оттам нататък граничните полицаи са се притеснили, че ги изпускат, и са подали сигнал в полицията в Бургас. Там вероятно не са имали време да организират по-сериозни постове. Моето лично мнение е, че е можело с подръчни материали да спрат возилото - например да използват камион.

- За да послужи като барикада?

- Да, за да не допуснат автобусът да влезе в града.

- Казахте, че най-голямата грешка е въобще допускането на бежанците да влязат у нас. Бившият шеф на ГДГП Светлан Кичиков разкри пред „Телеграф“, че оградата е надупчена, джиповете развалени. Какво да се направи според вас, за да се спират мигрантите?

- Да се поддържа оградата. По-добре да се отделят пари от бюджета за изграждане на съоръжението и поддръжката му, за хора – да се наемат още. Тук не говорим да се командироват хора от страната, които евентуално са неудобни някъде на някой началник и да ги пращат на границата като наказание, а да се увеличи щатът на Гранична полиция. Може да се създаде и звено, което да е средно между граничари и армия, което да отговаря само за границата, както бяха гранични войски, вътрешни войски.

- Толкова ли е тежко положението, че да се създава подобно звено?

- Ще става и още по-тежко. Още преди една година казах, че това ще се случи. В Турция има огромна маса хора, които по един или друг начин ги задържат. Тенденцията е да отворят портите и да кажат, че не им трябват. По-добре да се отделят сега пари от бюджета за оградата, отколкото после да се отпускат много повече за издръжката на мигрантите и проблемите, които създават в страната. Става дума за проблеми в бежанските центрове, виждате ги и в центровете на големите градове да закачат момичета. Проблемите ще се задълбочават.

- Кажете ми като командос как според вас трябваше да действат първо граничарите, а след това и полицаите при преследването в Бургас?

- Не съм запознат как е станало точно, но, за да премине толкова голяма група от хора, после с рейс да пресече няколко поста, това не е станало без знанието и без участието на вътрешни хора от Гранична полиция на средни или ниски нива. Това е всеобща тайна. Без техен участник няма как да стане. Проверки текат в службата, доколкото знам. Очарован съм от новия вътрешен министър от служебния кабинет, хареса ми как говори, има желание да се сложи ред, да има контрол. Вярвам, че скоро ще излязат резултатите.

- Вие сте тренирали всякакви ситуации, да не говорим и в какви сте участвали. Какво бихте направили на мястото на униформените и бихте ли използвали шипове, които са на въоръжение в САЩ и Европа, само у нас нещо се случва?

- Ние сме тренирали спиране на автомобил и автобус. При рейса е по-сложно. Използва се една мрежа, която е много ефективна. Тя се хвърля на пътя и се омотава около колелата, те спират. Тя е много скъпа обаче и е за еднократна употреба. Цената й е около 7-8 хил. лв. Но тук говорим за човешки живот, който няма цена. Въпросът е, че я няма на въоръжение и дори да я има, то няма да е във всяка полицейска кола. Ще е за особени ситуации като тази. Ние сме тренирали залавяне на особено опасни престъпници, на терористи, освобождаване на заложници. Тук времето от подаването на сигнала до реакцията на полицаите е било много кратко. Тези момчета от Бургас са били много добри служители, чух само добри отзиви за тях и техните качества не подлежат на съмнение. Просто не са имали шанс, не че са направили грешка. Може би са решили, че като му пресекат пътя, ще го стреснат, ще го накарат да намали, да го респектират с лампи, с буркани. Но този уж 15-годишен шофьор не е бил и добър водач.

- Какво искате да кажете?

- Вижда се, че е бил уплашен, карал е бясно, може да е бил и дрогиран, не можем да сме сигурни. Фактът, че ги е помел, показва, че е действал умишлено. Няма никакъв спирачен път. Той се забива в тях. По въпроса за шиповете – имаме тук-там из страната, но не съм чувал да се използват нито веднъж досега. Те са различни – едните са ленти с метални шипове, а другите – ленти със специален вид пластмаса, която е под формата на тръбички. Тръбичките се забиват в гумата, автомобилът продължава да се движи, но изпуска въздух и е принуден да спре.

- Полицаи разказаха, че им било забранено да се използват шипове. Ако ги бяха хвърлили на пътя на рейса, какво можеше да се случи?

- За автобус не сме ползвали шипове досега, но за кола сме. Пукат се гумите, рязко променя посоката си на движение и отива встрани. Ако водачът е опитен, може с по-ниска скорост да го овладее, иначе самокатастрофира.

- Ако вие бяхте в тази ситуация, какво щяхте да направите, за да го спрете, без да застрашавате живота на другите?

- Първо не се знае дали този автобус превозва мигранти или терористи. Това никой не го е знаел. Аз съм обучен да боравя с такива хора и винаги имам съмнение и подозрение, че могат да бъдат и евентуални атентатори. Ако по някакъв начин са снабдили автобуса с взривни устройства и искат да стигнат до центъра на Бургас, за да се взривят? Или да вземат заложници? Към такива хора трябва да се подхожда много сериозно. Такива неканени гости не ни трябват. Но пак да кажем, автобус трудно се спира.

- Как?

Казах ви вече – с камион например. Може и да му се препречи пътя с дърво. Ние си носехме моторни резачки в багажниците. Ако се наложи, ще режат, за да блокират. Друг начин е да се изравнят с преследвания автомобил и да стрелят в гумите.

- Трябвало е да стрелят?

- Аз ако бях, щях да стрелям в гумите, да. На някои рейсове двигателите са отзад, което улеснява стрелба и в двигателя.

- Няма ли да се взриви двигателят, ако го уцелите?

- Не, няма да се взриви, ще спре просто.

- Къде виждате най-голямата пробойна при граничарите?

- Предишният шеф на Гранична полиция Кичиков беше по границите, контролът беше невероятен. Това е. Трябва да бъдат спирани там. Служителите трябва да се увеличат, обучението им трябва да е качествено, да знаят как да боравят и с оръжията, и с техническите средства. Вижте, помощта на граничните полицаи не се изразява в това лично да отидат и да преведат бежанците през границата, а да отклонят наряда, да бутнат камерите, да имат информация кога ще има патрул и кога няма.

- Имате ли неофициална информация за рушветите, които прибират граничари, за да си затварят очите за бежанците?

- Не мога да кажа за сумата. Имам познати по границата, които виждат как млади служители за една година скачат на хубава кола, демонстрират състояние. С тая заплата от 1000 лв. това няма как да стане, освен ако нямат богати роднини.

- Пращат военни на границата, дронове летят. Това реално колко ще помогне за охраната на браздата?

- Мисля, че не е от малко значение помощта на военните. Първо при тях дисциплината е на по-високо ниво, второ – те ще бъдат независими, на ротация ще бъдат, няма да могат да влизат в схеми с трафиканти и т.н. Имат и техника, обучение, мотивирани са. За да служиш в армията, трябва да имаш мотивация.

- И в полицията трябва да е така, не мислите ли?

- Едно време беше така. Сега не съм сигурен.

- Питах ви каква ще бъде ползата от дроновете в райони с гъста растителност. Граничари споделят, че там само кучета вършат работа, а в същото време трафиканти пускат клипове в Тик-Ток как да се удуши животно. Това какво ви говори?

- Говори ми, че нещата ще стават още по-лоши. Аз и още няколко души говорим от дълго време, не знам кой слуша. Бежанците са мотивирани да преминат. Сред тях има много, наистина много, които са недоброжелателни, не уважават нашата култура и традиции. Тук не говорим за жени и деца, а за мъжете. Трябва да им се отговори със сила, така, както направиха гърците. Ако трябва, и ще се стреля. Има гумени патрони, има ресурс. Стига с това гостоприемство на лоши хора. Капитан Петко войвода е казал: „На добрия с добро, на лошия с ножа по главата“. Не може и не трябва да стоим. Ако наистина са бежанци - като украинците, да заповядат на границата с паспортите си, с багажа си.

- Какво имате предвид?

- Защо никой от тези, които се задържат, няма документи в себе си. Казват някакво име, посочват град и това е. Ама дали е така, можем само да гадаем. Ако бягаш от война, дали няма да си вземеш паспорта, други документи, една снимка на дома и да тръгнеш? За мен тези са престъпници.

- Хващали сте сам стотици бежанци в района на Ихтиман, виждали сте лицата им, познавате методите им. Шофьорът на рейса Омар дали наистина е на 15 г.?

- Ако трябва да ви издам нещо, броих ги до 420 души, после спрях. Беше излишно. На въпроса за Омар - прилича ми на по-голям. Това е игра на защитата, ако е непълнолетен, наказанието му ще е занижено. Това обаче трябва да се докаже.

- Какво бихте посъветвали полицаите да правят, когато се изправят пред група бежанци и трябва да реагират по някакъв начин?

- Ако са с автобус, както при случая в Бургас, трябва да знаят, че самото превозно средство е оръжие. Знаем в Ница как се врязаха в шествие. Ако са пеша обаче, е съвсем различно. Трябва да се държи дистанция, да не се позволява да заобиколят патрула, да се респектират със сериозен тон, с оръжие, да им се покаже, че срещу тях стои сериозен човек, който няма да се поколебае да стреля. Ако е нужно, могат да се произведат предупредителни изстрели във въздуха.

- Вие стреляли ли сте?

- Да. В един от случаите бяха 69 човека, как да ги спра с добра дума? Не става. Като стрелях, някои спряха, другите въобще не реагираха, което ме наведе на мисълта, че са обучени, идват от война – едни са участвали, други са били там, може и да са обучавани. Не се плашат от изстрела така, както би се уплашил един български младеж, ако стреляш. Един от мигрантите, който задържах, беше без 4 пръста. Явно, че не е трудова злополука и впоследствие си призна, че е правил бомба или е обезвреждал, не можа добре да ми обясни на развален английски.

- Вие сте командос, ясно е, че ще се справите. Но някога плашили ли сте се?

- Да се плаша не, но съм се притеснявал. Това беше във въпросния случай с 69 души в група. Сам в гората срещу тях е сериозно. Има и друг момент – доста от тях носят болести. Имах случай, когато един мигрант припадна. Носеше лекарства. Друг беше с краста по ръцете, трети с някакви изгаряния и петна по цялото лице. Който ги хваща, трябва да носи предпазни средства.

- Да обобщим – вътрешният министър каза, че трафикантите са обявили война на държавата. Как трябва да отговори тя?

- Да се поправи в най-спешен порядък оградата, периодично да се обхожда и където има пробойни, да се оправят. По деретата, където има паднали дървета, да ги режат, защото бежанците ги използват като стълби. Говорихме за увеличаване бройката на личния състав, оборудване, термовизии и обучение. Всеки един ловец притежава такива уреди, защо не и полицаите? На междудържавно ниво трябва да се водят разговори и с турските власти да ни съдействат. Ако не можем да се справим, да търсим съдействие и от други европейски държави, които не са външна граница като нас, но на практика са цел на бежанците като Белгия, Франция, Испания, Италия, Германия, Швеция.

- Прогнозата ви не е добра...

- Не само не е добра, а е тревожна, дори плашеща. Вие публикувахте и клипове как прескачат оградата, пускат музика. Това е гавра. Обидно ми е и ме е яд, че се случва. Бях готов да изградим доброволни отряди и да помагам безвъзмездно. Само трябва да ми осигурят превоз, оборудване имаме всички, да отидем и да помагаме.

- Ако ви поканят сега, ще отидете ли?

- Да, на драго сърце. А и там, както знаете, се пращат регулярно и служители на СОБТ, които вършат изключително много работа. Но една капка в морето няма как да се справи.

Това е той

Роден е на 13 септември 1969 г. в Ихтиман

Завършил е Академията на МВР с отличие и право в ЮЗУ „Неофит Рилски“

Започва работа в СОБТ, където служи 20 години

Преминал е курсове за подготовка в Гърция, Сърбия, Румъния и Таджикистан

Докато служи в СОБТ, отговаря за охраната на израелския посланик Давид Коен, а след това и на Емануел Зисман

След като се уволнява от отряда, отговаря за охраната на държавното ловно стопанство „Еледжик“