0

А ко говорим за тотално безсмислен повод, който да ни подтикне да пазаруваме  „повече и изгодно“, то без абсолютно никакво съмнение това е отминалият „Черен петък“.

Разбира се, че става въпрос единствено и  само  на тънка психология от страна на  търговците да си надуят оборотите  за сметка купувачите, които преследват мечтата си да купят нещо „много изгодно“.

Впрочем, играта търговец-клиент е вечна и датира „откакто свят светува“. Изключително наивно някои хора да считат, че точно на този ден търговците работят на загуба, само и само да направят купувачите щастливи.

В интерес на истината трябва да признаем, че наистина съществува понятието „щастие от придобитата покупка“ в чисто биохимичен аспект, които настъпва в мозъка ни при отделянето на хормоните  ендорфин и допамин. По-специално допаминът се освобождава от мозъка, когато се очаква някаква награда. В този ред на мисли, ако се „наградим“ с покупка учените считат, че в биохимичен аспект щастието ни от придобиването и продължава около 8 секунди! Да, точно осем секунди сме щастливи от покупката на която и да е било стока във бихомически смисъл на думата „щастие“ породено от отделянето на съответния хормон. Тоест, ако се заразите от цялата тази психоза по пазаруването, която съвсем тенденциозно се раздухва  от търговците по време на „Черния петък“,  и напълните кошницата си с десет „изгодни артикула“ , сумарно щастието ви от тези придобивки ще надхвърли малко над 1 минута. Просто уникално, няма що, а потребителските кредити ще ги изплащате години!

Исторически погледнато „Черния петък“ започва да се използва като нарицателно име от 1950 г. от властите във Филаделфия. Непосредствено след  „Деня на благодарността“ се провежда футболни  мач и в града настъпвало тотално нашествие от туристи. Това било пълен кошмар за властите, които трябвало да се справят с огромните тълпи от хора и съответно с множеството кражби, извършвани през този ден.

Както виждате „Черния петък“ няма нищо общо с продажбата на евтини стоки и услуги, а е един от многото маркетинг трикове за активиране на  продажбите.

 Според статистиката всяка година не по-малко от 140 милиона американци пазаруват по времето на „Черния петък“ като тази година, според предварителните прогнози, броят на купувачите ще доближи 182 милиона човека. Интересно е да се съпоставят тези данни с покупките онлайн и ще видите, че обемите са значително по-високи при онлайн търговията. Нещо повече, 47% от всички покупки по време на „шопинг периода“ ноември-декември, са реализирани през смартфони или близо 100 млрд. долара от целия оборот за периода.

Българите видимо прихванаха шопинг манията  по време на Черния петък и бяхме свидетели на вече традиционната блъсканица по моловете. Официална статистика няма, все още, а не знам дали и изобщо някой прави подобна, но съм убеден, че средностатистически, родните купувачи са на едно от водещите места в Европа като изразходвани средства на този ден спрямо размера на среднодневните разходи през годината.

 Според официалните статистически данни от началото на века досега българите харчат на тримесечие средно по 13,82 млрд. лева. За второто тримесечие на 2023 година българите са потребили стоки и услуги за 23,98 млрд. лева.

Бих желал да съпоставя тази сума и с размера на потребителските кредити. За месец октомври общия размер на потребителските кредити в България е в размер на 37,41 млрд. лева. В началото на годината общия размер на потребителските кредити е 33,36 млрд. лева. Не е трудно да бъде направен извода, че по-голямото потребление е най-вече функция на ново изтеглените потребителски кредити, а не на увеличените доходи.

Логично е да предположим, че  по време и на този Черен петък кредитните институции са направили добър ръст в отпускането на нови  потребителските кредити. В това, разбира се, че няма нищо лошо с едно малко изключение – дали става въпрос за кредит от бюро за бързи кредити или потребителски кредит от банка. Много често в стремежа си да придобием „изгодно“ желана стока в името на „8 секундно щастие“ сме склонни да недоглеждаме условията, при които теглим потребителски кредит от кредитни институции със спорна репутация, който кредит в последствие нараства понякога и двойно в рамките на една година.

Със сигурност трябва да знаем, че изгодните условия за покупки по времето на „Черния петък“ съвсем не са толкова изгодни, колкото изглеждат. Нали знаете за промоцията в магазин за обувки: „Купете само дясната обувка, лявата ще получите абсолютно безплатно!“.

*Анализът е написан специално за "Телеграф"!