- Доц. Киселова, тъй като за първи път се налага да се назначава служебен кабинет по новите правила, нека обясним стъпка по стъпка какво следва оттук нататък?
- При определянето на Димитър Главчев за кандидат за служебен премиер президентът Румен Радев му даде 7 дни, в които да предложи състав на правителство. Няма пречка и Народното събрание (НС) може да променя структурата на правителството, ако г-н Главчев прецени, че има такава необходимост. Например дали да има специален министър за изборите, а дали определени министерства могат да бъдат ръководени от един министър. Това са въпроси, които могат да бъдат решени, тъй като вече ще има действащо Народно събрание и то не се разпуска. В събота – 7 април, изтича срокът, в който г-н Главчев трябва да представи състав на правителство. Президентът заяви, че веднага след това ще направи консултации с парламентарните групи. Тук може да проявим въображение какви точно ще бъдат тези консултации, защото досега не е правено. Президентът ще представи състава на проектокабинета заедно с г-н Главчев и ако има някакви по-специфични приоритети освен организирането на изборите. Държавата има няколко задачи, които предстои да бъдат решени – вторият и третият транш по плащанията по Плана за възстановяване и устойчивост, пълноценно членство в Шенген и подготовка за влизането ни в еврозоната. Това са трите важни приоритета извън провеждането на вота. Така на 8 април трябва да има три указа. Първият – за насрочване на избори за членове на Европейския парламент от Република България. Вторият - за назначаване на служебно правителство с министър-председател Димитър Главчев и предложен от него състав. И третият указ - за насрочване на предсрочните избори. Конституцията ги нарича нови парламентарни избори. Всичко това трябва да стане до 8 април, за да може сроковете да започнат да текат от 9 април. Ако тези условия са изпълнени, то европейските и парламентарните избори ще могат да бъдат 2 в 1 на 9 юни.
- Казахте, че НС може да променя структурата и ако е нужно, да има министър, който да се занимава само с вота. Според вас налага ли се въобще такава фигура в тази обстановка?
- Ако кандидатът за министър-председател прецени, то е възможно да има. След измененията конституционният текст изрично посочва, че основната задача на служебното правителство е да организира честни избори. Поради тази причина и част от партиите се усъмниха дали те ще бъдат достатъчно честни. Възможно е тези съмнения да бъдат опровергани чрез именно поста на такъв министър. Имало е служебни правителства, в които е имало специален министър. Имало е и такива със съветник от политическия кабинет на премиера.
- Тъй като тази събота Главчев трябва да върне на Радев имена с министри, има ли възможност президентът да възрази по някои от тях и да поиска смяна, преди да се подпише указът за кабинета?
- По принцип има, защото актът е на президента. Според него обаче Радев ще бъде много предпазлив и само при така шокиращи или фрапантни кандидатури би си позволил да възрази или да не одобри. Той в момента има две цели. Едната е да не бъде обвинен от парламентарните групи, че по негова вина не са проведени избори 2 в 1. На второ място той по-скоро има интерес да покаже, че процедурата по формиране на служебно правителство, предвидена след промените в конституцията, е с недостатъци. Когато има пълноценна отговорност от президента, е ясно кой носи отговорност за състава на кабинета. Когато правителството се назначава по предложение на кандидата за премиер, то отговорността се споделя между двамата – него и държавния глава. Президентът в момента няма да иска да споделя тази отговорност, а ще прехвърля по-скоро на кандидата за премиер. Не можем да гадаем какво ще случи, ако има шокиращи фигури в списъка с министрите. Трябва да дадем възможност на президента да има вето върху някои от кандидатите, при положение че указът е негов. Част от юристите се мъчат да видят сходство в процедурите по други текстове на конституцията, където има споделена отговорност между правителството и президента. В случая г-н Главчев не е министър-председател, за да има тази процедура валидност, както при назначаването на посланици или висши военни, защото той все още е кандидат. Макар да се е нагърбил със задачата да предложи правителство, тя може да не бъде реализирана. Т.е. възможно е да преминем към друг кандидат. Това, разбира се, ни отдалечава от избори 2 в 1.
- Т.е. има теоретична възможност НС да отхвърли структурата и състава на кабинет, предложен от Главчев, и процедурата да започне отначало?
- Не. НС в случая няма роля по отношение на имената и хората, които ще бъдат предложени за министри. НС може да създава, образува и закрива министерства. В този смисъл е възможна намеса на парламента. Г-н Главчев обаче може да се върне в събота при президента с празна папка и да каже: Не успях да се справя със задачата да намеря 19 кандидати за министри. Защото има още един проблем, който ще се появи в следващите дни. Когато министрите бъдат назначени с указ, те трябва да са се освободили от своите несъвместимости.
По отношение на кандидата за министър-председател вече сме в законодателна процедура, при която НС ще му даде възможност да не изпълнява задълженията си и да излезе в неплатен отпуск. По отношение на останалите членове на бъдещото правителство несъвместимостите се запазват. Това означава, че не може да се вземе за министър например подуправителят на БНБ.
- Къде може да намери Главчев 19 неполитически обвързани, неутрални и некорумпирани министри? Въобще ще успее ли да ги намери за по-малко от седмица?
- Според мен ще успее да ги намери, но не защото има желаещи за министри. Обикновено са повече от 19. А защото все пак назад в политическата си кариера Главчев е бил председател на парламента. Като такъв е работил с много повече хора, отколкото депутатите. ГЕРБ като партия, която е била на власт твърде дълго време, има достатъчно лица на ниски и средни нива, които са се развивали от 2009 г. насам. Те са стигнали едно прилично ниво на експертиза. Те не са изявени ярки политически фигури, но са на средни и високи нива в администрациите по министерства. Според мен ще се заложи на такива кадри. Може би ще станем свидетели и на трансформация на някои от сегашните министри в служебни такива. Не става дума за тези 11 души, които отказаха да бъдат част от кабинета „Габриел“. Можем да търсим трансформация сред останалите 8. Ето ви едно правителство с не толкова ярки и познати лица, но експерти на средно или високо административно ниво, които да движат делата на държавата до вота.
- В процедурата са включени и консултации при Радев с политическите партии. Като обсъжда с тях в кабинета, те също могат ли да предявят претенции към имената или само ще консултира датата за вота?
- Като че ли вече всички са заявили, че искат избори 2 в 1 и този въпрос изглежда решен.
Консултациите по-скоро ще бъдат уведомяване на парламентарните групи какъв ще е съставът на правителството, а не толкова дали са съгласни или не с един бъдещ служебен кабинет. Ако са искали правителство, то третият мандат беше точно за това и всяка от формациите да има съучастие. Това беше възможно миналата седмица. Сега консултациите ще бъдат: „Свеждам до вниманието ви“ или „Уведомявам ви“.
- Доколко е реалистично все пак да има вот 2 в 1? Самата ЦИК дали е подготвена за такъв вариант, при условие че бяхме свидетели на проблемите с машините на местните избори?
- Проблемите с машините на първия тур на местните избори не дойдоха от Централната избирателна комисия (ЦИК). Или поне публично. По-скоро дойдоха от Министерството на електронното управление. ЦИК е постоянно действащ орган и не можем да кажем, че за нея ще е изненада. От година се знае, че европейските избори ще бъдат на тази дата. Подготовката ще бъде двойна, тъй като ще има предсрочни избори. Това ще ги натовари допълнително, но не повече, отколкото едновременното произвеждане на президентски и парламентарни избори или пък местни. Последните също са тежки. ЦИК трябва да започне много сериозна подготовка с членове на секционни комисии. Това в момента е най-големият дефицит, а не толкова другите дейности. Това са поредните избори в рамките на 3 г. Другият въпрос, върху който да се фокусират, е разяснителната кампания.
Засега се очертава изборите да са 2 в 1.
- Предстои окончателното гласуване на поправките в законите за БНБ, Сметната палата и омбудсмана, с които да се изчисти проблемът с несъвместимостта на длъжностите, от които да се избира служебен премиер. Не трябваше ли това да се решен още с конституцията, а не чак сега?
Предложението, което е внесено, не е добро. Няма да си позволя да кажа, че е противоконституционно. Според мен трябваше на конституционно, а не на законово ниво да се урежда несъвместимост. Причината – и БНБ, и Сметната палата, и омбудсманът са конституционни органи. На второ място формулировката неплатен отпуск според мен е неправилна. Трябва да бъде „прекъсват изпълнението“ на задълженията си, а не „излизат в неплатен отпуск“. Това ще породи проблеми с Кодекса на труда. Само до един месец в годината е възможно да има неплатен отпуск, който да се брои за трудов стаж, а служебният премиер ще бъде такъв поне за 2 месеца. Правната фигура е „прекъсване“, както има прекъсване на мандата на депутат, когато е избран за министър. Това правило трябваше да бъде пренесено към тези длъжности. Но юрисконсулти явно са писали текста. Толкова могат. Когато се избираше какъв да бъде кръгът от лица, имаше доста екзотични идеи. Накрая се стигна до това най-добре да са органи, избирани от НС. Когато се избира измежду лица, заемащи дадени постове след решение на НС, те са избрани от конкретен формат и мнозинство. Можеше да се очаква, че те ще са доминирани от ГЕРБ. Не на последно място включването на управителя и подуправителите на БНБ и на председателя на Сметната палата и неговите заместници според мен беше недопустимо. Гуверньорът на БНБ и подуправителите са хората, от които зависи да движат финансите на държавата като независими органи и да подготвят България за влизане в еврозоната. Сметната палата контролира парите на партиите при кампанията.
При обсъждането на поправките в конституцията бях за това да има само действащ парламент, който да контролира служебния кабинет. Съставянето на списък води до това едни да дават оставка, а други - отвод. Изборът се сведе до двама – настоящия и бившия председател на НС. Наесен, когато се очаква да има произнасяне на КС по тези текстове, те ще бъдат преосмислени.
- Може би не са очаквали, че толкова бързо ще се стигне до служебен кабинет, а само до успешна ротация?
- В политиката всичко е възможно – врагове да станат съюзници и обратното. Има един фактор, който винаги трябва да е пред очите на политиците, когато се правят нормативни промени - не може да се правят изменения според политическата ситуация. Утре създателят на нормите може да се окаже потърпевш. Правилото и в живота е: „Не причинявай вреда другиму“. Променяйки конституцията, през цялото време мислеха, че ситуацията ще бъде константна. Тя обаче се промени. Кризата продължава от 2020 г. Ние просто имаме временно затихване, като болест. Болестта не е отминала. Много е важно да има някой, който да знае посоката. Президентът в тази ситуация ще съдейства, за да има избори 2 в 1. Ще има добронамереност към служебния кабинет, така че външнополитически държавата да не изглежда като да е без управление. Турбуленциите ще бъдат по-леки и ще се чака през юни да се свика 50-ият парламент.
- Споменахте, че през септември се очаква решението на КС за промените в основния закон. Ако текстовете за служебния кабинет бъдат обявени за незаконни, депутатите отново ли трябва да променят конституцията или въпросът може да се уреди на законово ниво?
- Зависи коя част. Първата част гласи - след консултации с парламентарните групи по предложение на министър-председателя президентът назначава служебно правителство и определя дата за нови избори. Тази част е някаква форма на сътрудничество между президента и НС с бъдещо правителство. Във втората част е списъкът между кои длъжности се избира за служебен премиер. Не мога да преценя дали КС ще обяви цялата алинея за противоконституционна или само второто изречение. Ако се отмени само то, това означава, че НС не се разпуска и президентът отново ще има свобода по отношение на служебното правителство. Едва след решението на КС ще може да говорим и за последиците. Може да не се налага нищо да се прави, а може да има отново процедура за поправяне на промените в конституцията.
- Ако се стигне до поправка на конституцията отново, това означава мнозинство от поне 160 гласа, което не е лека задача?
- Тогава се надявам промени в основния закон да не бъдат писани, както през 2023 г. Важни са три стъпки. Първата – формиране на сериозна аналитична група, която да направи критична оценка на промените от 2023 г. и внимателно да се подготвят редакционни промени. Когато е ясно какво се иска, може да се намерят и 180 гласа. Ако е извършена предварителната работа, конституционните промени може да са много по-лесни и приети от голямо мнозинство. Компромисите, които се направиха, се дължат на това, че предварителната работа беше недостатъчна. Имаше много излишни текстове, който разводниха дебата и се стигна до повече грешки. Голям проблем е и възможността лица с двойно гражданство да стават депутати и министри. Друг проблем е високото мнозинство от 2/3 за избиране на органи. Това също беше излишно. Аз не съм прочела или чула разумен отговор защо трябва да има квалифицирано мнозинство за регулатори и контролни органи. Това блокира работата на НС допълнително и води до компромиси, които политически не могат да бъдат обяснени, отвращават хората и водят до отдръпването им от политиката. ГЕРБ-СДС и ПП-ДБ си мислеха, че много разбират от конституция. Те сътвориха този миш-маш. Нека създалата се ситуация да е полезен урок.
- Предстои решение по делото за касиране на вота в София. БСП жали само резултатите от балотажа. Ако наистина се стигне до касиране, тогава на избори се явяват само Ваня Григорова и Васил Терзиев или отново имаме първи тур и ново издигане на кандидати?
- Ако се стигне до установяване на незаконосъобразност на резултата, се провеждат нови избори – т.е. нови кандидати. След решението на Административния съд в София-град е нужно и произнасяне на ВАС. Ако експертизата е добре направена и има обосновани мотиви, ВАС може да излезе с решение и преди лятната им ваканция – т.е. преди 15 юли.
- Това означава ли, че есента може да има и местни избори?
- Зависи какво ще покаже експертизата. Частичната такава показа сериозни разминавания. Трябва да видим и пълната. Юристите оспорваха конкретни секции, където са установили разминавания. Затова поискаха експертиза върху протоколите от тези секции. Съдът назначи пълна проверка в секциите, където е имало машинно гласуване. От това ще зависи дали ще имаме избори в София през есента.
Коя е тя:
- Завършва Юридическия факултет на СУ „Св. Климент Охридски“ през 2002 г.
- Доктор по право (2008 г.) и доцент по конституционно право (2018 г.) в Юридическия факултет на СУ
- Ръководител на магистърска програма „Международна сигурност“
- Автор на монографията „Политически права на българските граждани“
Тихомира Михайлова