0

Ж урналистът на „Телеграф“ Деян Дянков направи проверка на жертвите, загинали при катастрофи, причинени от млади шофьори. Повече по темата, ще научите в новия брой на вестника, а ето и коментара на колегата“

Цифрата на загиналите сама по себе си не казва много. Важна е съпоставката с общия брой. И точно там е видимият проблем. Водачите с до две години стаж у нас са под 5% от общия брой, но участват в 12% от тежките катастрофи. Това какво ви казва? Казва ви, че на пътя излизат неподготвени шофьори. Шофьори, които не познават знаците, не знаят да изпреварват, не знаят да шофират на тъмно или мокро...

Цена

Защо е така, е ясно. Как да са подготвени, като часовете освен че са малко, много често дори и не се покриват. Автошколите предлагат слабо обучение, но за сметка на това пък е за ниска цена. Ниска цена ли, ще кажете. 700 лв. малко ли е? Малко е, разбира се. Определено е малко, за да успееш да предложиш качествен шофьорски курс, който накрая да произведе водач, готов да се влее в движението на волана на средство, което при невнимание може да убива хора. А, да, и да формираш печалба от това, и да платиш данъци, осигуровки, да платиш заплата на инструктор, да поддържаш учебни автомобили изправни. Няма как да се случи просто.

Път

Може ли да се предотврати това орязване на качеството на курсовете с цел изпиляване на цените? Разбира се, че може. Я си представете как държавата въведе ефективни мерки за контрол и започне с яки санкции срещу всички школи, които предлагат непълно или скапано обучение. Разбира се, че нещата бързо ще се променят. Е, цената на курса ще скочи, но обучението ще се подобри, и то видимо. Няма нужда да откриваме топлата вода все пак. Можем просто да видим как протича един шофьорски курс в Германия, Дания, Нидерландия, Швеция... страни, постигнали огромен напредък в безопасността на движението в последните 20-30 години.

Приказки

Можем, ама не искаме. Защото у нас борбата с войната на пътя е само на приказки, но ние като общество просто не намираме тази кауза за важна. Ако на политиците им пукаше наистина, нямаше ли за всичките тези години просто да прекопират някоя успешна западна стратегия, да я приложат чрез закона, да стегнат отговорните институции и нещата да тръгнат към по-добро? Защото сега виждаме обратното. Всяка система по презумпция подлежи на подобрение чрез иновации и реформи. Всичко може да се подобри, нали? Ами не... У нас шофьорските курсове са си наред и затова от две години насам нищо по тях не се пипа и променя... А хората, обществото? Ако на хората им пукаше, щяха ли да минават квазикурсове с орязана програма вместо да платят по-висока цена за един наистина качествен курс? А ще гласуват ли хората за този политик, който им каже, че ще намали ограничението на скоростта на магистралата от 140 на 120 км/ч като в редица напреднали страни? Всички ние в тая държава говорим за война по пътищата и цъкаме с език колко ужасно е да умират невинни хора, но когато стане дума за действие, за плащане, за цена, за жертва, за реален принос нещата да се оправят, всички сме пас.

Това не значи ли, че просто на всички не ни пука?