Х итреци финтират Техническия преглед. Как го правят, ще разберете в новия брой на вестник „Телеграф“. А ето и коментара на журналиста Деян Дянков по темата.
Преди много време органите, призвани да се борят с войната по пътищата, редовно публикуваха в интернет актуална статистика за катастрофите, загиналите и ранените по пътищата. Тогава правеше силно впечатление как в над 90% от случаите катастрофите бяха по причина „несъобразена скорост“. Изключително удобно, си мислех. Каквото и да се случи и както и да се случи, шофьорите са виновни. Държавата няма отговорност. Удобно се пропускаше фактът, че държавата има задължение да поддържа пътя сигурен и безопасен. Че има задължение да контролира на пътя да няма джигити без книжки или с много нарушения. Че има задължение да контролира техническото състояние на автомобилите. Не, защо да си усложняваме живота с толкова дълбоки анализи. Щом е имало катастрофа, значи някой със сигурност е карал с „несъобразена с условията“ скорост. Хитро наистина.
Причини
Към момента няма обективен метод да преценим колко от катастрофите у нас са причинени или поне съпричинени от лошото техническо състояние на автомобила. Едно, че органите пишат „несъобразена скорост“ за всички инциденти, но има и второ – авто-технически експертизи се назначават само за най-тежките катастрофи – с жертви и материални щети. Така че и да искаме, няма как да знаем какво е реалното положение и колко малки сблъсъци у нас стават заради проблем със спирачките или светлините на автомобилите.
Значение
Колкото и неудобно да е обаче, е факт, че техническото състояние на автомобилите има значение за безопасността на движението. При положение че голяма част от автомобилите у нас са втора ръка внос от западни държави, където са изкарали младостта си, този проблем видимо не трябва да се подценява. Защото едно е каращият с „несъобразена скорост“ да има изправна спирачна система, а съвсем друго е да няма, нали?
Опасност
Фиктивните технически прегледи застрашават живота и здравето ни не само на пътя. Те водят дотам и навсякъде да виждаме автомобили, от ауспусите на които видимо излиза дим с тъмносив до черен цвят. Човек няма нужда да има измервателен уред, за да установи, че фините прахови частици в случая са в пъти над нормата. Да, но някъде в някой пункт за годишен технически преглед някой служител не е видял този черен дим. Затворил си е очите. Всички знаем защо.
На нас ни остава само да се надяваме умната система, която ще затвори тези възможности, да бъде инсталирана максимално бързо. Защото тези шашми буквално убиват – дали бързо като останала без спирачки кола или бавно като рак на белия дроб няма значение.