0

С лучилото се през 2008 г. с пожара във влака София – Кардам си беше атентат, който службите в България се опитаха да прикрият. Това сподели пред „Телеграф” съпругата на единия от машинистите на влака факла Христо Колев – Мария.

16 години по-късно вдовицата все още не може да намери отговор на много въпроси, но е категорична, че в случая не се касае за инцидент, а за умишлен терористичен акт. За първи път след трагедията Мария Колева разказва, че след пожара е получавала анонимни обаждания от скрити телефонни номера и я заплашвали да не се опитва да разнищва случая и да шуми около него, за да не й се случи на нея и семейството й нещо лошо. Всичко това навежда съпругата на машиниста на мисълта, че в цялата история има нещо дълбоко скрито и някаква зловеща тайна, която е толкова страшна, че не трябва да излиза никога наяве. Според нея тази тайна е свързана с железопътен терористичен акт. Кой и защо би извършил подобно нещо обаче, жената дори не иска да си помисля.

Огорчение

Мария Колева с огорчение споделя, че през всичките години след пожара и смъртта на съпруга й, никой от ръководството на БДЖ не протегнал ръка на семейството, за да им помогне. Нещо повече след смъртта на машиниста от държавната железница дори побързали да си приберат служебните легитимации, с които семейството имало право да пътува с намаление. А Христо умира шест години след жестокия инцидент. Той получава тежко белодробно заболяване, получено от вдишания при пожара във влака дим. Именно това отнело и живота му. От държавните железници отпуснали полагащите му се по закон пари и изобщо не обърнали повече никакво внимание на семейството. По това време Колеви се намирали в тежко финансово положение, тъй като имали банков заем, който трябвало да плащат, но нямали средства за погасяването му. С помощта на приятели успели все пак да се справят със задълженията си към банката. Днес децата на починалия машинист вече са големи. Синът е на 23 години и е студент, а дъщерята е на 19 години и завършва средното си образование. След смъртта на баща им двамата едновременно учат и работят, за да помагат финансово на семейството.

Удар

„Поведението на някои хора беше ужасно. Казваха ми, че мъжът ми трябвало да умре там, на място, за да вземем със семейството ми пари. Това звучеше ужасно и грозно”, споделя вдовицата. Доскоро профилът на починалия машинист все още съществувал във Фейсбук по молба на негови колеги. Семейството му обаче го закрило, след като получили съобщения, че хакери са разбили профила и са започнали да изпращат покани за приятелство от името на покойника до останалите потребители в мрежата.

След жестокия инцидент край Червен бряг съдбата нанася своя тежък удар и върху втория машинист Георги Николов, който също е от Г. Оряховица. По време на пожара той е само на 23 години и преживява случилото се болезнено, като това оказва силно негативно влияние върху психиката му. Вместо да окажат помощ на своя служител, гледал смъртта в очите, от БДЖ решават проблема, като го уволняват от работа. Останал без препитание, младият машинист за няколко години изпаднал в тежка депресия и дори обмислял да сложи край на живота си. Днес той вече е преодолял това, но не желае да говори и да си спомня за случилото се в онази ужасна нощ на релсите.

Версии

Пожарът в бързия влак София – Кардам се случва на 28 февруари 2008 г. и е определен като един от най-страшните жп инциденти в нашата страна. Около 23,40 ч. в района на промишлената зона на Червен бряг, в един от спалните вагони избухва пожар, който обхваща и съседния. Влакът е спрян, а пътниците са евакуирани. Девет души обаче загиват в пламъците. Сред тях са няколко студенти и директорът на Археологическият институт с музей при БАН проф. д-р Рашо Рашев. Разследването така и не успява да открие причината за пожара. Сред възможните такива се посочват късо съединение, гръмнал дезодорант от багажа на пътниците, както и терористичен атентат. Държавата обаче категорично отрича последната версия. Да отговарят за случилото се пред съда са изправени бившият директор в БДЖ Георги Иванов, шафнерът Георги Георгиев и началникът на влака Иванка Костадинова. След петгодишно обикаляне на делото по различните съдебни инстанции през 2013 г. то най-накрая приключва с издадени три условни присъди. Освен това тримата подсъдими са осъдени да платят на близките на загиналите общата сума от 1,9 млн. лв. обезщетение, както и разноските по делото.

През 1972 г. същата композиция се блъска в цистерни, 21 души загиват

Инцидентът от 28 февруари 2008 г. всъщност е вторият с въпросния бърз влак. На 10 декември 1972 г. същият влак от София за Кардам при движение се блъска в товарна композиция с цистерни на гара Венчан, Провадийско. Има 21 жертви, като според очевидците хората горели като факли и нямало кой да им помогне. Инцидентът става във време на напрежение между българското правителство и българите мюсюлмани, свързани с поредната акция по преименуването им, което дава основание за съмнения за атентат. Разследването на инцидента обаче е дълбоко засекретено по нареждане на ЦК на БКП и лично на Тодор Живков.

Съпругата на починалия машинист Христо Колев Мария, продължава да е убедена, че причината за пожара е атентат

 Съпругата на починалия машинист Христо Колев  Мария, продължава да е убедена, че причината за пожара е атентат

Близки на загиналите във влака факла всяка година почитат паметта им.

 Близки на загиналите във влака факла всяка година почитат паметта им.

Останките от изгорелите вагони

 Останките от изгорелите вагони

Шафнерът Георги Георгиев и началникът на влака Иванка Костадинова се разминават с условни присъди

 Шафнерът Георги Георгиев и началникът на влака Иванка Костадинова се разминават с условни присъди