М аркетингът е все по-важна част от модерния футбол, който вече отдавна се е превърнал в бизнес за милиарди евро. Финансовите операции на клубовете вече не се ограничават само до трансферите, продажбата на билети и фен артикули и спонсорските договори. В разчетите влизат и приходите от експлоатация на стадионите за други цели, като концерти или фестивали. Специално при стадионите, съществува още възможност, при която позволява на клубовете да заработят допълнително чрез така наречените „права за именуване“.
Става въпрос да търговско споразумение, при което определена компания плаща на даден клуб, за да получи правото да кръсти нейния стадион с име, което тя иска. Накратко, става въпрос за спонсорство, при което клубът се отказва от част или от цялото име на стадиона си в замяна на финансова изгода, докато въпросната компания популяризира марката си. Идеята се ражда през 90-те години на миналия век, когато американските спортни отбори започват да продават правата за имената на своите стадиони. С течение на времето тя се разпространи и достигна до всички части на Европа, където вече се превърна в много обичайна практика.
Колко печелят клубове от правата за именуване? Ако се съсредоточим върху Испания, има два забележителни случая - Барселона и Атлетико Мадрид. Барса продаде името на стадиона си на „Spotify“. Музикалната компания постигна споразумение за спонсорство с каталунците, за да постави логото си на фланелките им и името си на „Камп Ноу“. За последното „Spotify“ ще плаща на Барселона по 5 милиона евро на сезон, докато строителството на „Espai Barça“ (новата база на клуба) приключи, и по 20 милиона евро на сезон за оставащите 8 години (общо 160 милиона евро), за които е сключен договорът.
Атлетико Мадрид, от своя страна, първоначално се разбра с „Wanda“ за името на своя нов стадион „Метрополитано“. Това споразумение донесе 50 милиона евро в касата на „дюшекчиите“ за пет години. По-късно дойде ред на „Sivitas“. Въпреки че този договор в крайна сметка беше развален, предприемачът на недвижими имоти плати 9 милиона за сезоните, в които стадионът носеше неговото име. Последната и най-нова сделка дойде от „Riyadh Air“, настоящият спонсор на Атлетико. Това споразумение постави нов рекорд за мадридския тим, тъй като той ще получи между 250 и 300 милиона евро за 9 години. В Испания има само три други случая на клубове, които са продали своите „права за именуване“. Това са Селта с „Abanca“ (с договор за 23 милиона евро в рамките на 4 години), Реал Сосиедад с „Reale“ (1,5 милиона на година) и Майорка с „Visit Mallorca“ (1,5 милиона на сезон).
В останалата част на Европа този тип практика е много по-разпространена. В Германия, например, 94% от отборите в Първа и Втора Бундеслига са продали правата за имената на своите стадиони на компании като „Allianz“ (Байерн), „Signal Iduna“ (Борусия Дортмунд), „Red Bull“ (RB Лайпциг) и „Mercedes Benz“ (Щутгарт). Байерн получава около 7,3 милиона евро на сезон от „Allianz“, докато в Англия Манчестър Сити прибира 17 милиона евро от „Etihad Airways“.
![Мач Телеграф](https://m.netinfo.bg/media/images/48413/48413628/50-50-mach-telegraf.jpg)