С тена от железопътни вагони, дълга почти тридесет километра, се простира зад руските железници в Донбас. Почти две хиляди и сто пътнически и товарни вагони с контейнери отгоре, са подредени в равнината южно от Донецк, столицата на сепаратистката република. Наричат композицията "Царския влак", а издигнатата необичайна конструкция се оказва енигма за военните анализатори, които се чудят каква е нейната функция.
Съществуване на “Царския влак” е разкрито от киевския канал Deep State и подкрепено със сателитни изображения на Института за изследване на войната. Коловозът върви от гара Оленивка до Волноваха.
“Il treno dello Zar”, una barriera di vagoni lunga trenta km nel Donetsk è l’enigma che tormenta gli analisti https://t.co/4fK7uCrDAh (scopri la app) #RepSelezione
— Repubblica (@repubblica) February 14, 2024
Според Deep State подготовката на „Великата руска стена" е започнала през юли 2023 г. с помощта главно на трактори и каруци, откраднати от нашествениците в окупираните украински територии. На практика това е желязна бариера, която предлага подслон срещу атаки артилерийски огън и по-специално смъртоносните касетъчни гранати, доставени от американците през юни. Освен това може да служи и като истинско укрепление, трансформирайки вагони и контейнери в пехотни позиции.
Russians in Donbass have created a "Tsar train". It is 30 kilometers long and includes more than two thousand cars, Deep State writes.
— Ukraine Lives Matter (@ULM_Info) February 12, 2024
It is, in fact, a mobile defense line. #Ukraine #Congress pic.twitter.com/xdmzo7utLD
Това се оказва особено ефективен щит, тъй като територията там няма хълмове, реки или други естествени препятствия. Миналото лято районът на тези коловози беше смятан за критична точка от отбранителната линия на Москва. Всъщност няколко пъти се предполагаше, че силите на Киев могат да опитат втора атакуваща маневра, в допълнение към тази, предприета по-на юг, за да пробият укрепленията и да се прицелят в Мариупол, който е само на 65 километра от Волноваха. Събитие, което силно притесни руските генерали, защото щеше да раздели Донбас от района на Азовско море, поставяйки цялата организация на доставките в криза. Вместо това украинската контраофанзива бе съсредоточена много по-на запад и след няколко седмици заседна пред минните полета и бункерите на „линията Суровикин”, като настъплението продължи няколко километра.
От есента ситуацията се обърна и сега инициативата по целия фронт е на Кремъл. А блокадата на американските военни доставки, причинена от парламентарната опозиция на републиканците, остави оръжията на Киев без боеприпаси, което позволи на руснаците да започнат атаки на няколко места.
Сега "Царският влак" е зад линиите на един от най-горещите райони, този на Въгледар. От дни натискът на московските бригади се засилва и се съобщава за нападения на няколко места. Дори и в този случай обаче „Железопътната стена“ може да има своята полза, действайки като казарма за останалите войници, участващи в битка, тъй като температурите на това място никога не надвишават два градуса, или като склад за стоки и куршуми, защото композицията се намира извън обсега на украинските гаубици.
От началото на конфликта руснаците демонстрираха изобретателно използване на железопътни конвои: те дори пратиха два исторически бронирани влака, пълни с картечници и оръдия, за да патрулират релсите между Мелитопол и Мариупол срещу саботаж от страна на украинските партизани. И войната със сигурност демонстрира фундаменталната роля на железопътния транспорт, без който би било невъзможно да се снабдяват армиите, които поглъщат стотици тонове боеприпаси всеки ден. Още един урок от миналото, който много армии бяха забравили.