1

- Александър, вие сте единственият българин, който участва в екипа, създал „Домът на дракона“. Как станахте част от него и колко човека сте? 

- Работя от години във фирма, занимаваща се с визуализация за филми. И когато я наеха да работи по „Домът на дракона“, бях много щастлив, че мога да бъда част от страхотния проект. По време на продукцията екипът се променя често, но около 5-10 човека работим на визуализации.

- Може ли да разкажете какво точно означава визуализация на филми? 

- Преди заснемането на самия филм чрез анимации помагаме на режисьора да визуализира как ще изглеждат кадрите. Това им помага да пробват бързо различни идеи и да изберат най-добрата, когато дойде време за самото снимане.

- На кои дракони основно правихте анимации? 

- Визуализациите, които правим, включват много от героите, не само драконите. Често в тях са изобразени в анимационен вид и актьорите, които взаимодействат с драконите. За сериала общо взето сме правили визуализациите на всички дракони и актьори. Преди да „влязат“ във филма, всички тези ефекти ние ги анимираме и визуализираме. Но трябва да кажа, че това не е финалният резултат, те са за режисьора. Специално за Вагар визуализирахме например къде и как да се разположат камерите, за да снимат актьора как се движи, когато реално няма дракон, а ние добавяме дракона на кадрите. Друго, което правим, е да създадем и анимация как друг актьор язди дракон. 

- Кой дракон беше най-сложен за анимиране? 

- Може би най-труден ни беше Караксес, защото той е много дълъг, движи се като змия и не е типичен. Някак си все едно е излязъл от азиатски легенди. 

- На колко етапа се създава един дракон?

- Всичко започва с концепцията, след това се рисуват различни идеи и режисьорът избира тези, които му харесват най-много. После се правят в 3D модели, за да се види как изглеждат на екран, и започват да се развиват образите, докато се стигне до финалния вариант, който виждат и зрителите. На нас ни дават версии по време на това развитие, за да направим визуализациите. 

- На кои дракони ви дадоха версиите, за да ги направите още по-хубави?

- На всички – на Вагар, Аракс, Караксес.

Личен архив

- Кой ви е любимият дракон?

- Караксес е любимият ми дракон най-вече защото се движи като змия и има много интересен дизайн.

Личен архив

- По кой работата беше най-трудна?  

- Като цяло драконите са доста трудни за анимиране. Но тези, които бяха от по-трудните за анимиране, бяха Вагар и Караксес. Караксес заради издължения му дизайн, а Вагар, защото е много голяма и тромава.

- Звездите от филма споделиха пред камерата на Станислава Айви от Нова телевизия, че искат да им направите дракон, но ще им излезе много скъпо. В кръга на шегата - колко е скъп един дракон като време, енергия, безсънни нощи, но и като средства?

- Предполагам, че ще излезе доста скъпо един дракон (смее се). Но както знаете, бюджетите са огромни за създаването на филми, тъй като се изискват огромни екипи и време. Обикновено продукция като „Домът на дракона“ се създава повече от година.

- Кой беше най-сложният момент или сцена в „Домът на дракона“, на който да направите анимация? 

- В първия сезон мисля, че последният или предпоследният епизод, в който Вагар убива Аракс в облаците. Цялата тази сцена и преди това как се гонят беше доста трудна за работа. Даже имахме една версия, която работихме доста дълго време, а след това напълно промениха идеята. Малко я опростиха, но пак беше сложна, трябваше да преправяме всичко наново. Работата ни отне към половин година. 

- Само за тази сцена?! 

- Да (смее се). 

- Кое ви беше най-трудното и притеснявахте ли се в началото особено в първия сезон на драконите?

- Не бих казал, че се притеснявах. Но както обикновено, когато започна работа по нов проект, той поставя неочаквани предизвикателства и отнема малко време, докато вляза в ритъм. Нямах представа колко успешен може да бъде „Домът на дракона“ и бях много доволен, че хората се свързват със сериала и го харесват. Трудно се следва успехът на „Игра на тронове“, но мисля, че екипът се справи много добре. 

- Имахте ли моменти, в които ви се искаше да се откажете, и какво ви държеше плътно към екипа на световната продукция?

- Не мисля, че е имало момент, в който да съм искал да се откажа. Беше много забавен проект за работа и се чувствах голям късметлия да бъда част от него.

- Като зрител кой герой ви е най-любим и кого не харесвате, защото е лош, лукав, пресметлив? 

-Ренира Таргариен определено ми е любима заради силния й характер.  А най-неприятен ми е Егон II Таргариен, но пък перфектно изобразен от актьора Том Глин-Карни.

-Започвайки работа по втория сезон на Дракона, с какво чувство стартирахте работа?

-Беше много вълнуващо да започнем работа по новия сезон, защото не знаехме как ще се развият нещата и какво ще се случи. На този етап не ни беше ясно коя част от книгите ще бъде включена във втория сезон. А и започването на нов проект е винаги доста интересно.

-Може ли да ни разкажете някоя забавна история, свързана с работата по сериала?

-Едно от забавните неща е, когато режисьорите използват играчки или други обекти вместо дракони, за да ни обяснят някои от идеите си. Най-често това са гумени дракони, с които показват как точно искат да лети или какви движения да прави и тези движения се снимат с телефон. После ни показват видеата и ние разбираме по-лесно идеята, защото ни я илюстрират. Но е смешно да гледате как някой прави движения с гумен динозавър. 

-Колко време ви отне лично на вас работата по втория сезон на „Домът на дракона“?

-Това, че ние се включваме в по-ранния етап на продукцията, ни помага да работим в нормални часове. Но вече колкото повече напредва, хората трябва да работят по до късно. 

- Разказахте за сложната сцена на боя между Вагар и Аракс, а коя анимация с хора ви беше по-трудна за правене? 

- Имаше една сцена, в която дракон изгаря хора. Трудното беше в това, че и аз не знаех, че има лимит колко каскадьори наведнъж могат да бъдат запалени на сцената. При визуализацията трябваше да имаме това предвид, защото в кадър трябва да са само трима човека. 

- Защото вие обичате да палите по 33 наведнъж, нали?

- Да, да (Смее се). Но нямаше как повече от трима едновременно. За нас всичко е компютърно и няма никакво значение, но за реалните герои е трудно. Затова им даваме например колко високо трябва да е камерата, колко сантиметра да е платформата, от която се снима. Всяка сметка трябва да е точна, защото е опасно за каскадьорите, ако има грешка. Имаше и още една доста сложна сцена, която си спомням. Тя е от първия сезон, когато Караксес и Деймън нападат един плаж и изгарят всички. 

Личен архив

- Беше епична, но защо е била сложна? 

- Защото всичко беше много тъмно. Огънят правеше светлината на цялата сцена и имаше много стрели от лъкове, пещери, много неща се случваха. 

- Какви асоциации имате, като чуете командата „Дракарис“ и Winter is coming?

- (Смее се). Дракарис е класическа команда. Забавно е много. 

- Гледахте ли вече първия епизод на втория сезон? 

- Още не съм. Обикновено изчаквам да излязат повече и тогава започвам. 

- Но вие знаете какво ще се случи! 

- О, невинаги, защото ни дават само части от сценария, не знаем винаги какво ще се случи. Имаме идея за даден момент, но какво довежда до него или какво следва – не. 

- Какво ви направи най-силно впечатление и никога няма да забравите по време на работата ви в първия и след това по втория сезон на „Домът на дракона“? Нещо лично, което е свързано с емоции и усещания. 

- Tъй като работата ни е създадена на доста ранен етап от филма, винаги е вълнуващо да видим създадените от нас кадри във финалния им вид на екрана. Винаги имаш чувството, че си допринесъл много за създаването на сериала.

Личен архив

- Как се чувствате, като виждате милионите фенове на сериала?

- Разбирам ги напълно, защото самият аз съм фен. Oчаквам всеки нов сезон с нетърпение.

- По кои други филми сте работили? 

- Предишни филми, по които съм работил, са „Соло: История от Междузвездни войни“, „Черната вдовица“, „Венъм 2“, „Уилоу“. При тях също правехме визуализации. Интересното при „Соло: Историята“ е, че промениха малко нещата заради ковид, спряхме да ходим до студиата, където снимат. Имахме достъп дори да ходим до сцените, където са актьорите. Виждахме декорите, снимките, беше доста интересно да видиш например Чубака - огромен и космат, как ходи до теб. Много странно, нали? Но беше интересно. 

- Любим герой от „Соло“ имате ли?

- Да, роботът, който играеше Фийби Уолър-Бридж и се бунтуваше постоянно за правата им. 

- „Венъм 2“ е чудовищна анимация. Беше ли ви трудно?

- Да, сложно беше. Тогава бяхме в студиото и помня как режисьорът дойде при нас и гледаше как правим анимациите, преди да ги снимат. Сложно е, защото извънземните имат много пипала, особено Карнидж. Няма да забравя сцената, при която той се въртеше като въртележка с огромните пипала и държеше коли, които използваше като чук.  

- Какво означава за един българин да попадне в големия филмов бизнес и то с качествата да създава подобни топанимации?

- Гордея се от това, което съм постигнал, но всичко това отнема много години работа и развитие. До някаква степен дори и късмет, но мисля, че всеки, който работи с цел, може да го постигне.

- Има ли режисьор и филм, в които мечтаете да се включите? Да работите конкретно с някой човек или компания, особено сега след успеха на „Домът на дракона“ и на практика ще може вие да избирате?

- С удоволствие бих искал да работя с Ридли Скот, неговите филми са много епични.  

- Имате ли вече ново предложение за следваща суперпродукция?

- Откакто моята работа приключи по „Домът на дракона“, съм работил по няколко продукции. Например „Ловци на духове: Замръзналата империя“ и „Господари на небето“. А в момента също работя на нов филм, но за съжаление трябва да го пазя в тайна засега. 

Това е той: 

  • Александър Иванчев е на 39 години 
  • Завършил е анимация в Чикаго, САЩ 
  • В България е работил по реклами, след което заминава за Будапеща. Работил е и в Германия и  Швеция
  • Преди да започне с визуализации във филми, е работил по игри, сред които „Лудия Макс“  
  • В момента работи в голяма компания в Лондон, която се занимава с визуализации на филми 
  • Работил е по „Домът на дракона“ първи и втори сезон, „Соло: История от Междузвездни войни“ , „Черната вдовица“ „Венъм 2“, „Уилоу“ и др.