Ю туб прави мащабна промяна в основния способ за ангажираност на публиката си, обявиха от компанията.
Промяната касае бутона „Не харесвам“, който скоро предстои да изчезне от екрана ви. Всъщност той няма да изчезне, но вече няма да е публично видим, а това, че не харесвате дадено съдържание, ще става известно само на публикувалия го. Целта на социалната мрежа за видеосподеляне е да ограничи негативните последици за ъплоудърите от все по-често засичаните злоупотреби с този бутон. Промяната идва в резултат на атаки срещу потребители, където опцията „Не харесвам“ е била злонамерено използвана с цел да навреди на представянето на дадено видео.
Бутон
„Огромни групи зрители се насочват към бутона за нехаресване на видеоклип, за да надуят броя палци надолу, но с грешни мотиви. Това често се прави не защото не харесват съдържанието, а защото ненавиждат публикувалия го или негови идеи и виждания. Това е голям проблем, тъй като половината от мисията на Ютуб е да даде право на мнение на всеки потребител", споделя отговорникът „Креативност“ на Ютуб Мат Ковал пред специализирания сайт socialmediatoday.com.
Експеримент
Решението се предхожда от експеримент, който Ютуб са провели по-рано през годината, при който броят на „нехаресванията“ бе скрит от потребителите, за да се проучи дали това може да окаже влияние върху този тип координираните атаки. И точно така и станало. „Като част от този експеримент зрителите все още можеха да виждат и използват бутона за нехаресване, но не можеха да видят колко други потребители са го използвали. Открихме, че така много по-малко потребители се насочваха към този бутон. Следователно има пряка връзка между това да виждаш броя нехаресали и това самият ти да поискаш да кликнеш върху него“, разкрива Ковал.
Оплаквания
От Ютуб още съобщават, че са имали много оплаквания от потребители, че съдържанието им е обект на подобни групови целенасочени „нехаресващи“ атаки. Това е било първопричината от компанията да започнат да анализират проблема. Което е голяма стъпка на пазара на социалните мрежи. Имаше много дебати относно това доколко са ценни опциите за публично „нехаресване“, като по-конкретно Фейсбук години наред бе поставена под натиск от потребителите да добавя бутон, който да изразява нехаресване, за да имат обратна връзка от тях за реалното им мнение за конкретното съдържание. Дизайнът на бутона бе ясен - палец надолу, както при Ютуб. От Фейсбук обаче винаги са били категорични, че такъв бутон няма никога да се появи. От компанията все пак добавиха няколко възможни реакции освен „харесване“, като сред тях е „тъга“, както и „гняв“. Те обаче не се равняват на „не харесвам“ и не носят отношение към самото съдържание, а само помагат да се изрази емоцията, която то е предизвикало. Туитър също експериментира с гласове за отрицание в различна форма, както и от Редит.
Ефект
От Ютуб обаче отбелязват, че всичко това може да има и негативна страна. Ето например скорошната тенденция нови филми да бъдат „забивани“ надолу с една звезда още преди да са пуснати по кината. Жертва на този тип атаки стават филми на социално чувствителна тематика. Различни търговски марки също са ставали обект на такива нашествия в моменти, когато са заемали позиции по противоречиви социални теми.
Скандал
Всъщност по ирония на съдбата самият Ютуб бе пряко свързан с една от най-големите атаки с „нехаресване“, случили се, откакто социалните мрежи съществуват. Малко преди Индия да забрани TикТок (заради споровете си с Китай), приложението месеци наред бе забито на много ниско място в Гугъл плей магазина с милиони отрицателни оценки за него основно от потребители от Индия. В крайна сметка след изострянето на спора от Гугъл бяха принудени да изтрият милиони негативни оценки за ТикТок. Съвсем скоро след това ТикТок бе забранен в Индия (заради геополитическо напрежение с Китай, несвързано със самото приложение), но инцидентът имаше значително влияние за лошото му представяне в целия Азиатски регион.
Тенденции
Решението на Ютуб се очаква да има сериозно влияние върху останалите социални мрежи. Причината е, че то ще покаже дали отрицателният бутон има реално бъдеще в тази сфера. От Фейсбук и Туитър винаги са твърдели, че никога няма да сложат бутон „не харесвам“, защото това ще засили напрежението и негативността в социалната общност. Тяхна цел винаги е била да стимулират положителната комуникация, а не отрицателната. Възможно е обаче скритият брой нехаресвания, който Ютуб ще въведе, да се понрави и на другите. Причината е, че той все пак ще остави възможността за обратна връзка на потребителите със създателя на съдържанието. Просто това вече няма да се вижда публично. Иначе казано - потребители ще могат да „хейтват“ съдържанието, но само лично пред създателя му.
Деян Дянков