Н а 26 март 2024 г. Аржентина подписа споразумение за закупуване на 24 излишни изтребителя F-16 от Дания, която заменя своя флот от F-16АМ/ВМ с нови F-35А Lightning II. На 14 септември 2023 г. първите 4 от тях пристигнаха в авиобаза Skrydstrup след трансферен полет от завода на Lockheed Martin в Форт Уърт (Тексас, САЩ).
Продажбата е част от усилията на Дания за модернизация на нейните ВВС. Сделката сигнализира и за амбициите на Аржентина да засили своите способности за ПВО. Министърът на отбраната на Аржентина Луис Петри и неговият датски колега Троелс Лунд Поулсен подписаха писмото за намерение в Буенос Айрес. На събитието присъства посланикът на САЩ в Аржентина Марк Стенли. Министърът на отбраната на Дания Лунд Поулсен подчерта усилията за договарянето на сделката, особено на САЩ, които дадоха одобрение за продажбата на американските самолети.
Що за чудо е дронът, потопил „Сергей Котов“?!
„Имах изключително ползотворна среща с моя аржентински колега, който изрази голямо задоволство, че Аржентина става член на семейството на нациите експлоатиращи F-16. Затова съм много доволен, че подписахме писмо за намерение за възможна продажба“, заяви министър Лунд Поулсен.
Съобщението за продажбата на датските F-16АМ/ВМ идва малко неочаквано с оглед на обявеното дарение на датски F-16 на Украйна, още повече че през март 2024 г. бе съобщено, че доставката на дарените изтребители ще се забави с 6 месеца и първите ще пристигнат в Украйна едва в края на годината. Явно шумът на парите е по-силен от благотворителните намерения.
„Дания дарява 19 самолета F-16 на Украйна и реши да продаде 24 датски самолета F-16 на Аржентина. Това решение бе взето в тясно сътрудничество с американското правителство, което одобри продажбата на произведените в САЩ самолети“, заяви Лунд Поулсен.
Местни военни източници в Аржентина, говорейки при условие за анонимност поради чувствителността на военните сделки, заявиха, че Аржентина ще плати 320 млн. долара за придобиването. Местни банки и САЩ ще предоставят заеми, за да помогнат за финансирането на сделката, която включва не само изтребители, но и оръжейни системи и друго оборудване, произведено от американски компании. Дания също ще предостави симулатори и резервни части. Същите източници добавиха, че окончателният договор ще бъде подписан до края на април 2024 г. в Копенхаген.
Агенцията за сътрудничество в отбраната и сигурността на САЩ ще управлява продажбата и трансфера на оръжейни системи като усъвършенстваните ракети „въздух-въздух“ със среден обсег AIM-120 чрез програмата за чуждестранни военни продажби.
Сделка
В края на 70-те години на ХХ век 4 държави (Белгия, Нидерландия, Дания и Норвегия) решават заедно да обновят изтребителните си флоти с американски изтребители F-16A/B. Дания получава между 1982 и 1988 г. 58 изтребителя F-16A/B. По-късно са поръчани още на 3 пъти самолети от САЩ, с което общият брой датски F-16 достига 62 от едноместния вариант А и 12 от двуместния вариант В.
Бойни самолети на XXI век: Става ли Турция изтребителна сила? (СНИМКА)
Дания разкри през 2023 г., че ще пенсионира флота си от F-16 до 2025 г., въпреки че експлоатационният му живот е до 2027 г. Причината е, че поръчаните изтребители F-35A ще пристигнат „по-рано от планираното“.
Харизани
През март 2024 г. стана ясно, че доставката на датските F-16 за Украйна ще бъде отложена с няколко месеца. Първите 6 от тях, които първоначално трябваше да бъдат доставени около новата 2024 година, сега ще бъдат отложени с до 6 месеца, съобщи датският вестник Berlingske, позовавайки се на МО на Дания. Така вероятно те ще бъдат трансферирани през есента на 2024 г.
Киев отдавна твърди, че има нужда от бойни самолети, за да постигне значителен военен напредък срещу Русия, която започна пълномащабно нахлуване в Украйна през февруари 2022 г. Дания, Холандия, Норвегия и Белгия обявиха, че ще дарят на Украйна произведени в САЩ F-16.
На 26 юни 2023 г. министърът на отбраната Лунд Поулсен обяви, че стареещият флот на датските Кралски ВВС (Flyvevåbnet) от 43 F-16A/B Block 20 MLU (Mid-Life Update) ще бъде изтеглен от експлоатация по-рано от очакваното. Предишният план бе те да останат в експлоатация до 2027 г. с инвестиция от 150 млн. евро, но сега ще бъдат снети от въоръжение между 2024 и 2025 г.
„Подборът (на пилоти от Украйна, бел. ред.) е в ход, обучението предстои да започне и по Нова година се надяваме, че първата група от 6 самолета ще напусне Дания в посока Украйна. Надяваме се, че през 2024 г. ще бъдат изпратени още 8 самолета в Украйна, а година след това последните 5“, заяви датският премиер през август 2023 г.
През октомври 2023 г. датският министър на отбраната Троелс Лунд Поулсен обаче заяви, че първите самолети ще бъдат изпратени на Украйна до април 2024 г.
През 2023 г. Дания обяви планове да обучава украински летци на F-16 в сътрудничество с други страни. Британските ВВС започнаха такава програма през декември 2023 г. Месец по-късно норвежките ВВС разположиха F-16 на датска територии за целта. Междувременно нидерландското правителство отпусна средства през март 2024 г. за закупуване на снаряди за бъдещите F-16 на Украйна след обещанието си да дари на страната 24 изтребителя през 2022 г.
Дългият път
Аржентинските ВВС се борят да обновят остарелия си изтребителен парк от много време. Засега той се състои от 24 остарели, от времето на Виетнамската война, американски изтребителя Lockheed Martin A-4AR, допълнени за щурмови задачи от 10 местно произведени IA 63 Pampa. Лип
сата на оперативно готови изтребители достигна през годините гротескни размери, като при посещението на американския президент Барак Обама на 24 март 2016 г. в Аржентина неговия самолет Boeing 747 Air Force One бе ескортиран от 4 американки F-16, тъй като Аржентина не разполагаше с достатъчно бърз самолет, който да изпълни задачата.
През годините бяха инициирани няколко програми за нови изтребители за Аржентина, но всички в крайна сметка се провалиха.
Многострадалният Boeing 737 MAX пак създава неприятности
През януари 2018 г., по време на посещение на тогавашния аржентински президент Макри във Франция, бе обявено, че 5 пенсионирани самолета Dassault-Breguet Super Etendard Modernisés, използвани преди това от френските ВМС, ще бъдат продадени за 12 млн. евро. Въпреки това поради оръжейното ембарго, наложено на Аржентина от Обединеното кралство след войната за Фолклендските острови през 1982 г., самолетите трябваше да бъдат доставени без тяхната катапултна седалка Mk6, произведена от британската група Martin Baker. В резултат през 2023 г. аржентинските власти решиха да се откажат от опита си да заобиколят британските санкции.
Разглеждани бяха и други алтернативи, включително придобиване на притежавани преди това от Русия „Сухой“ Су-27 или китайско-пакистански JF-17 Thunders, но нито една от тях не бе осъществена.
Поредният кръг на преговорите за нови изтребители за аржентинските ВВС започнаха при предишното правителство на Аржентина, ръководено от тогавашния президент Алберто Фернандес. В техния ход отново бе обсъждано закупуването на новопостроени изтребители JF-17. Потенциалното им придобиване бе отхвърлено поради опасения, че то може да застраши отношенията със САЩ.
Въпреки че Lockheed Martin монтира британската катапултна седалка Martin Baker US18E за самолетите F-16 Block 70 от 2020 г., наследената американска катапултна седалка ACES II е монтирана на по-старите модели като датските F-16AM/BM и така техният трансфер стана възможен, без да се изисква одобрение от Обединеното кралство.
Димитър Ставрев, военен експерт