0

„Домът на дракона“ срещу „Властелинът на пръстените“ е най-голямата битка в историята не само на англоезичните телевизии, като залогът са милиарди долари, твърдят експерти отвъд Океана.

Двата сериала излизат почти по едно и също време. „Домът на дракона“ се появи вече по HBO и стрийминг платформата му, а „Властелинът на пръстените: Пръстените на властта“ тръгва по стрийминг платформата Amazon Prime от 2 септември и е само там, като няма да се показва засега по нещото, което наричаме телевизия. Това създава известно объркване, но за повечето хора по света стриймингът си е чиста телевизия, но само че по желание кога и къде да я гледаш.

Няма официално обявени суми колко струват двата сериала, но познавачите по въпроса от „Холивуд рипортър“ твърдят, че „Драконът“ е излязъл по-малко от $20 млн. за епизод, тоест няма и $200 млн. за първия сезон. А „Властелинът“ е струвал $465 млн. - по $58,125 млн. за всеки от 8-те епизода. И наистина, човек, като гледа трейлърите на двата сериала, лесно прави разликата - „Драконът“ изглежда като евтина продукция в сравнение с мащаба и визията на „Властелинът“, но това е само първично впечатление. Ясно е, че за „Дракона“ вече не е от толкова голямо значение визията, а самата история. Ако се следва досегашната практика, то четвъртият епизод трябва да предлага нещо мащабно и особено впечатляващо. „Варайъти“ изчислява, че във всеки един сезон на „Игра на тронове“ точно четвъртият епизод е бил ключов и за действието, и за визията.

Сходства

Сходствата в двата сериала са няколко, но основното е, че разказват истории, случили се много години преди познатите ни събития - съответно от „Игра на тронове“ и „Властелинът на пръстените“. За българина важното е, че може да гледа „Дракона“ официално, докато „Властелинът“ няма (поне засега) да е преведен на нашия език. Но също така официално човек може да си го гледа на стрийминг платформата, още повече, че тя се предлага и от родни кабелни телевизии, макар и не като пакет от съдържание, а като възможности за допълнително заплащане. А цените тук са солени, но пък от НВО също предвиждат увеличаване на парите за услугата, след като по-рано тази година новият шеф на „Уорнър“, собствениците на НВО, Дейвид Заслав обяви планове за вдигане на таксите и печалбите, цитиран от „Икономист“. Кога и как това увеличение ще стигне у нас, още не е ясно, но иначе моделът е първо зарибяване с ниски цени, а след това поетапното им вдигане.

Добре че са западните медии и ентусиазмът на социалните мрежи, та да разберем как „Домът на дракона“ се появи вече на екран и стрийминг, защото от неадекватните местни представители на компанията едва ли това щеше да се случи.

А що се отнася до обикновения фен, то той стиска палци и двата сериала да бъдат успешни и най-вече интересни - него не го интересува кой ще е с повече зрители, защото има място в сърцето му и за „Дракона, и за „Властелина“.

Блог

В личния си блог Джордж Р. Р. Мартин, авторът на „Игра на тронове“ и на историите, по които се прави „Домът на дракона“, заяви, че засега не се предвижда да бъде сценарист на новия сериал, но се надява да успее да напише сценария на някой и друг епизод. След това обаче предупреждава: „Но нека го изясня напълно - няма да се заема с който и да е сценарий, докато не завърша и не предам „Ветровете на зимата“. Зимата все още идва и „Ветровете“ остава мой основен приоритет, колкото и да се радвам да напиша епизод на „Дома на дракона“. Мартин бе основен сценарист на първите четири сезона на „Игра на тронове“, смятани с основание за най-добрите от сериала. Когато завърши последният епизод, обаче имаше скандал и някои от феновете обявиха последния сезон от „Игра на тронове“ за най-големия провал в историята на телевизията. Пресилено, поне от финансова гледна точка. Но е факт, че точно от стрийминг платформата имаше отлив към други подобни, предимно в Щатите. „Варайъти“ дава пример как в първия сезон епизод от „Игра на тронове“ е струвал средно по $6 млн., докато във финалния осми сезон вече сумата е нараснала на $15 млн. Добър пример как многото пари не означава и по-добро качество. Така че си остава да тръпнем в очакване какво ще се случи с „Пръстените на властта“. Що се отнася до „Домът на дракона“, определено започна силно, макар и доста обрано. Някои фенове не са доволни от избора на актьори - не били толкова хубави, каквито очаквали. Други обаче са във възторг и само чакат следващия епизод. Всъщност подобни тв войни в повечето случаи носят нещо по-добро за зрителя, но има и опасност от затъване в познатото и скучното, само и само да не се направи някоя грешна стъпка.

Съкращения

„Икономист“, в превод на Dariknews.bg, пише: „Пътят на Warner Bros към рентабилността е път на сериозно съкращаване на разходите - компанията вече прекрати предоставянето на новинарската си услуга CNN+ и спря няколко незавършени проекта, включително Batgirl. Въпреки това Amazon не показва признаци на необходимост от затягане на колана. В допълнение към филмирането на „Властелинът на пръстените“ компанията наскоро купи студиото Metro Goldwyn Mayer, което стои зад заснемането на Джеймс Бонд за $8,5 млрд. и купи правата за излъчване на мачове от Националната футболна лига на Америка за $1 млрд. годишно. Според оценки на инвестиционната банка Morgan Stanley тази година Amazon ще похарчи $16 млрд. за медийно съдържание, като голяма част от тях ще бъдат видеосъдържание. Това е повече от Netflix, която ще похарчи $14 млрд. Разходите на Amazon може да достигнат $20 млрд. през следващата година“. След това се уточнява: „Amazon Prime Video съществува, за да накара хората да се регистрират за Prime, чието основно предимство е безплатната доставка на покупки от Amazon. Постоянно разширяващата се услуга Apple TV+ има за цел да задържи клиентите в екосистемата на Apple за телефони и компютри, от която компанията печели истинските си пари. Видеоуслугите на Amazon и Apple служат и като бъдещи платформи за реклама - бизнес, в който и двете компании се стремят да се развиват“. И се казва: „През следващото лято Warner Bros планира да слее основната си стрийминг услуга HBO Max с Discovery+. Disney експериментира с пакети с отстъпки, като ESPN+ и Hulu, а някои дори се питат дали един ден входът за парковете на Disney няма да стане част от мегапакетните услуги на компанията“.