П ървият изтребител F-35A на полските ВВС беше тържествено представен от Lockheed Martin в завода й във Форт Уърт (Тексас) миналата седмица.
На церемонията присъстваха Павел Бейда, държавен секретар в Министерството на националната отбрана (МНО), и Цезари Томчик, зам.-министър в МНО, който заяви: „Само Полша граничи едновременно с Русия, Украйна и Беларус.
Самолетът ще носи името Husarz в полските ВВС
За да запазим границите непроменени, се нуждаем от най-доброто оборудване, най-добрите способности и най-добрите приятели”. Представеният самолет носеше за първи път вместо традиционната национална маркировка от червено-бели квадрати (т.нар. шаховица) квадрати в 2 нюанса на сивото с цел ниска забележимост.
Досега самолети на полските ВВС биваха кръстени на хищни птици - Sokol (сокол) или Jastrzębie (ястреб). След публично допитване бе решено F-35A да бъде кръстен Hussar (на полски Husarz, на български хусар), отдавайки почит на легендарните полски „крилати“ хусарски части от леката кавалерия, действали от 16-и до 18-и век.
Договорът
През февруари 2019 г. министърът на отбраната на Полша Мариуш Блашчак обяви план за модернизация, включващ приоритетна доставка на изтребители от 5-о поколение. На 28 май 2019 г. Полша изпрати заявка за оферта за придобиването на 32 самолета F-35A. На 11 септември същата година МНО обяви, че Полша е получила разрешение да ги закупи, заедно със свързаното с тях оборудване, на стойност от 6,5 млрд. долара. На 27 септември 2019 г. Конгресът на САЩ одобри продажбата на самолетите. С тях полските ВВС ще заменят експлоатираните сега съветски изтребители МиГ-29 и щурмовите Су-22.
На вертикалния стабилизатор е новата шаховица в 2 нюанса на сивото
Договорът бе подписан през януари 2020 г. и включва освен изтребителите и 33 двигателя Pratt & Whitney F135, както и обучение, и логистични услуги. Оръжейният пакет включва ракети „въздух-въздух“ със среден AIM-120C-8 AMRAAM и с малък обсег AIM-9X-2 Sidewinder; крилати ракети AGM-158B JASSM-ER и противорадарни ракети AARGM-ER.
На 31 януари 2020 г. на церемония, на която присъстваха полският президент, министър-председателят, министърът на отбраната и посланикът на САЩ в Полша, бе подписан договорът за 32 изтребителя F-35A Block 4 с актуализация на софтуера Technology Refresh 3 на цена от 87,3 милиона долара за брой.
Боеготовност
Първият F-35A ще бъде доставен на полските ВВС през декември 2024 г., но ще бъде базиран в авиобазата Ebbing на Националната въздушна гвардия на Арканзас във Форт Смит. Полша ще бъде първият международен клиент, който ще получи обучение на своите пилоти и ИТС за експлоатация на F-35.
„Първите F-35A ще пристигнат във авиобаза Ласк в Централна Полша през 2026 г. Доставките на всички самолети ще приключат през 2030 г., на партиди от 4-6 самолета годишно. Те ще достигнат начална оперативна готовност през 2028 г. Така Полша ще може да прехвърли останалите МиГ-29 в Украйна след 2026 г.“, заяви министърът на отбраната на Полша Владислав Косиняк-Камиш.
Легендарни
Производителят Lockheed Martin посочи емблематичните „крила“ на бронята на полските хусари, подобни на крилата на F-35A. Компанията също така посочи, че използваните от тях дълги копия са аналогия на мощния сензорен пакет на F-35, който може да идентифицира и ликвидира заплахите отдалеч. Самолетът също така се отличава със скорост, прецизност и тактическа иновация – характеристики, идентифицирани със хусарите.
Lockheed Martin в партньорство с художник фотографа Анджей Виктор и адвоката Габриел Олеарник, и двамата поляци по рождение, създадоха изображенията на F-35 и на полския хусар.
Ген.-майор Иренеуш Новак, инспектор на ВВС, заяви: „За повече от 100 години история полските ВВС са имали много поколения пилоти и самолети. Горд съм, че съм част от историята днес, представяйки F-35 като следващото поколение, което ще защитава Полша в продължение на много години напред. С него ставаме част от силна коалиция от изтребители от 5-о поколение в цяла Европа, укрепвайки съюзното превъзходство във въздуха“.
Оперативна съвместимост
Полша е първата държава оператор на F-35 от региона, като другите са граничещите с нея Германия и Чехия, които избраха същия изтребител. Американският генерал от ВВС Джеймс Хекър, който оглавява ПВО на НАТО, заяви, че в Европа ще има над 600 F-35 в експлоатация до 2030 г., като само 50 от тях ще са американски. „Никоя държава не може да постигне това сама. Ще са необходими всички 32 членки на НАТО, за да се случи това“, заяви той на Royal International Air Tattoo 2024 през юли.
Рекорден военен бюджет
Полша играе водеща роля в НАТО и през 2025 г. разходите за отбрана ще бъдат 4,7% от БВП, в сравнение с 4,2% през 2024 г. F-35A ще позволят на полските ВВС да разширят флота си от модерни бойни самолети, добавяйки ги към изтребители F-16 C/D Block 52+ и леки щурмови самолети FA-50.
Миналата година Полша дари част от свои изтребители МиГ-29 на Украйна. Полските ВВС експлоатират и щурмови самолети Су-22, като се очаква последните от тях да бъдат изтеглени от въоръжение след 2025 г.
САЩ и Европа
Варшава обмисля планове за закупуване на още самолети от все още неразкрит тип въз основа на препоръката на своите ВВС.
Lockheed Martin предлага втора сделка за F-35 на Полша, но полското МНО анализира дали да не придобие различен тип самолет, който да предостави нови способности за превъзходство във въздуха.
Eurofighter Typhoon и Boeing F-15EX също ще са част от тази надпревара.
Предходното полско правителство на партията „Право и справедливост“ гравитираше почти изцяло към американската военна техника. „Имаме нужда от поне още 2 ескадрили многоцелеви самолети. Решението трябва да се вземе от военните. Сред опциите са тежки двудвигателни F-15EX или още F-35A или F-16“, заяви Мариуш Блашчак, опозиционен депутат от „Право и справедливост“ и бивш министър на отбраната.
През декември 2023 г. десният кабинет на „Право и справедливост“ бе заменен от центристка коалиция, която полага усилия за укрепване на връзките на Варшава с ЕС, включително в областта на отбраната.
Въпреки че обещава да поддържа близки отношения с Вашингтон, полският премиер Доналд Туск се стреми да включи страната си във все по-голям брой европейски военни проекти. Това включва европейската инициатива за единна ПВО European Sky Shield Initiative (ESSI), както и общоевропейската програма за нов основен боен танк.
Димитър Ставрев, военен експерт