В окалът на Б.Т.Р. Атанас Пенев бе част от мащабния концерт в Несебър на кампанията под наслов „Не сте сами“, в която Националната агенция за приходите и Агенция „Митници“ обединиха усилията си за превенция и противодействие на хaзартната и наркотичната зависимост сред подрастващите.
Съвет
Пред „Телеграф“ рок легендата сподели: „Моят съвет към младите е да се занимават с нещо, което им харесва, което ги влече. Дали ще бъде спорт, музика, рисуване, театър или някакво друго хоби, което да ги увлича и да им бъде приятна тази дейност, е много по-добре от това да се чудят какво да правят и да се опитват да бъдат модерни и много яки, като се занимават с глупости. В тези глупости включвам употребата на наркотици или безконтролното зaлагане и всякакво друго увлечение, което може да доведе до зависимост и няма да допринесе за развитието им като личности и за пълноценен живот“.
На мащабния концерт в Несебър се изявиха още: Дара, Торино и Пашата, Иван Тишев, 100 Кила, Б.Т.Р. Водещи бяха Гергана Стоянова и Филип Буков. Заедно с тях пяха десетки хиляди жители и гости на Несебър от различни възрасти.
Кампанията „Не сте сами“ се организира от 23 години с цел да популяризира рисковете от употребата на наркотици. През тази година кампанията беше разширена с участието на Национална агенция за приходите, чиято цел е да информират младежите за рисковете от развитие на хaзартна зависимост. Целта на кампанията е превенция, като освен че се посочват рисковете от употребата на наркотични вещества и развитието на хaзартна зависимост, към децата се отправя посланието, че музиката, изкуството и спортът са добри алтернативи за забавление, които ще допринесат за израстването им като личности и за един по-щастлив и здравословен живот.
Идея
Кампанията е създадена от Стефан Бакалов – началник отдел „Борба с наркотрафика“ в Агенция „Митници“, който заедно с екипа си през годините обикаля стотици училища. Първите деца, пред които говори, днес вече също са родители, а някои от тях дори избират професии, свързани с борбата с наркотрафика и охраната на вътрешния ред.
„Днес наркотични вещества вече се употребяват дори от деца на 13-14 години. Това не е отскоро, а е статистика от 5-6 години. Възрастовата граница пада в цяла Европа и се движи около 13 години, крехка възраст за децата. Няма как да оставим децата сами“, разказа по повод кампанията Стефан Бакалов и добави, че тийнейджърите употребяват все повече синтетични наркотици. Те са огромна палитра – повече от 2500 вида са на световния пазар, не само в България. Тук се добавят канабис продуктите в най-различна форма. Голяма част от тях вече се използват в течна форма като вейпове.
„Като институция ние имаме и отговорност към обществото. Трябва да правим повече за младежите и за децата, защото виждаме, че проблемите, свързани с хaзартната зависимост, са много сериозни. Нашите усилия са насочени към това да стигнем до младите хора и да обърнем сериозно внимание на този проблем“, коментира Анна Митова – директор „Комуникации“ в НАП. Тя посочи още, че в регистъра на хaзартно уязвимите лица, който се поддържа от НАП, към момента има вписани 39 400 лица, а в регистъра на лицата, които играят хaзарт, са вписани 250 000 лица на възраст между 18-23 години.
Усилия
Двете приходни агенции обединяват усилията си и планират поредица от инициативи за информиране не само на младите хора, но и на широката общественост. От старта на учебната година кампанията ще продължи в различни училища в цялата страна, където екипите на Агенция „Митници“ и НАП ще изнасят лекции по двете теми. Графикът вече е запълнен за месеци напред, а интересът от различните училища е голям.
Националната агенция за приходите и Агенция Митници обединиха усилията си за превенция и противодействие на хазартната и наркотичната зависимост сред подрастващите
Скоро ще тръгне и официален сайт на кампанията, където ще се поместват новини и предстоящи събития, полезна информация от експерти и психолози. Вече са създадени и профилите на кампанията в Инстаграм и Тик-Ток. Неслучайно са избрани точно тези социални мрежи, тъй като тийнейджърите прекарват много време там. Затова и кампанията включва различни инфлуенсъри и изпълнители, които да отправят послания към тях. Целта е каналите на кампанията да предоставят полезна информация в разбираем за децата вид, за да противостоят на подвеждащото и зарибяващо съдържание, което често се тиражира в социалните мрежи. Кампанията се включва и в различни други събития, които вълнуват младежите, участва в турнето на Coca-Cola The Voice Happy Energy Tour, от което предстоят концерти в Севлиево и София, както и в Teen Boom Fest. Активно се работи и с общините при организиране на мащабни демонстрации.
Филип Буков: За популярните личности е граждански дълг да показваме верния път
Филип Буков
Актьорът Филип Буков влезе в ролята на водещ на събитието, а пред „Телеграф“ изрази и личната си позиция: „Когато ме поканиха за водещ, веднага се съгласих, защото смятам, че в крайна сметка малките са бъдещето на тази държава. И както се казва, и на 100, и на 3 деца да повлияем, пак е добре“. Филип е категоричен, че известните личности са длъжни да дават пример. „Не спирам да повтарям, че на обществените личности, каквито сме ние, е граждански дълг да бъдем общественополезни. Да, супер е да си известен, береш плодовете на тази популярност, но не може само да извличаш, трябва и да помагаш. Проблемът с наркотиците е глобален, не е само у нас, но ние трябва да правим всичко по силите си да показваме на зависимите, че това е грешната посока. Когато са по-малки, са по-склонни да пробват това или онова. Често губят посоката в живота, а пък ние трябва да даваме пример кое е правилно и се надяваме, че като сме популярни, ще бъдем някакъв авторитет за тях“, категоричен е Буков.
Елизабет Методиева