0

Т я има повече от 130 000 последователи в Instagram, където публикува снимки от своите приключения по света. Гримът й винаги е безупречен, дрехите й изглеждат направо великолепно. Тя пее, танцува, моделира и... нищо от това не е истинско.

Рози е южнокорейска „виртуална инфлуенсърка“, дигитален образ на човек, толкова реалистичен, че често се бърка с такъв от плът и кръв. Тя е и причината световният новинарски лидер CNN да направи свой репортаж за виртуален герой.

Истина

В интерес на истината Рози значително се различава от наложеното в страни като България понятие „инфлуенсър”. Тук за инфлуенсър се брои всяка втора девойка, която бълва селфита в социалните мрежи. Функцията на виртуалните инфлуенсъри като Рози е различна и далеч по-печеливша. Според базираната в Сеул компания, която е създала този образ, Рози е комбинация от реален и виртуален свят.

Тя е „в състояние да направи всичко, което хората не могат... в най-човекоподобната форма“, казва Sidus Studio X на уебсайта си. Това включва печелене на пари за компанията в света на рекламата и развлеченията. В настоящия момент Рози носи печалби за милиарди долари.

От „раждането” си през 2020 г. Рози сключи сделки с модни марки, участва в реклами, показа се на виртуални модни ревюта и дори издаде два сингъла.

Индустрията с „виртуалните хора“ процъфтява, а с нея и изцяло нова икономика, в която влиятелните лица на бъдещето никога не остаряват, няма скандали, а дигиталното им съвършенство предизвиква тревога сред част от хората, свързана с недостижимите стандарти за красота.

Виртуално

Технологията CGI (компютърно генерирани изображения) зад Рози не е нова. Тя е често срещана в днешната развлекателна индустрия, като художниците я използват, за да създават реалистични нечовешки герои във филми, компютърни игри и музикални видеоклипове.

Но едва отскоро тази технология се използва за създаване на инфлуенсъри. Понякога Sidus Studio X създава снимки на Рози от главата до петите, като използва технология, която много добре работи за изображенията в Instagram. Друг път „поставя“ главата й върху тялото на човек - когато тя показва дрехи например.

Марката Lotte Home Shopping създаде своя виртуален инфлуенсър – Луси, която има 78 000 последователи в Instagram – със софтуер, който обикновено се използва за видеоигри.

Подобно на техните двойници в реалния живот виртуалните инфлуенсъри изграждат последователи чрез социалните медии, където публикуват моментни снимки от своя „живот“ и взаимодействат с феновете си. Акаунтът на Рози показва как тя „пътува“ до Сингапур и се наслаждава на чаша вино на покрива, докато феновете й правят комплименти за тоалетите й.

По-старото поколение може да сметне взаимодействието с изкуствен интелект за малко странно. Експертите обаче казват, че виртуалните инфлуенсъри се харесват много на по-младите хора, които прекарват голяма част от живота си онлайн.

Печеливш бизнес

Социалните медии не само дават възможност на виртуалните инфлуенсъри да изградят фен база - това е мястото, където се въртят парите.

Профилът в Instagram на Рози е изпълнен със спонсорирано съдържание, където тя рекламира продукти за грижа за кожата и модни продукти. „Много големи компании в Корея искат да използват Рози като модел“, казва Баик Сеунг-юп, главен изпълнителен директор на Sidus Studio X. „Тази година очакваме да достигнем над два милиарда корейски вона (около 1,52 милиона долара) печалба само от Рози."

Той добавя, че с нарастването на популярността на Рози компанията е получила повече спонсорства от луксозни марки като Chanel и Hermes, както и от списания и други медийни компании. Нейните реклами вече се появяват по телевизията и дори в офлайн пространството - като билбордове и автобуси.

Lotte очаква подобни печалби тази година от Луси, която е „донесла“ рекламни оферти от финансови и строителни компании.

Моделите са много търсени, защото помагат на марките да достигнат до по-младите потребители, казват експертите. Клиентите на Рози включват животозастрахователна компания и банка - компании, които обикновено се смятат за старомодни. „Но те казват, че имиджът им се е „подмладил“ след работата с Рози“, казва Баик.

Поддръжка

В сравнение с някои от техните двойници в реалния живот тези нови звезди не изискват много поддръжка. На Lotte и Sidus Studio X са нужни между няколко часа и няколко дни, за да създадат образ на техните звезди, и от два дни до няколко седмици за видеореклама. Това е далеч по-малко време и труд, отколкото са необходими за създаване на реклама с участието на истински хора - където седмици или месеци могат да бъдат прекарани в проучване на местоположение и подготовка на логистика като осветление, прическа и грим, стайлинг, кетъринг и редактиране след продукцията.

И може би също толкова важно: виртуалните инфлуенсъри никога не остаряват, не се изморяват и не предизвикват противоречия.

Южна Корея не е единственото място, което е приело виртуални инфлуенсъри.

Сред най-известните виртуални инфлуенсъри в света е Lil Miquela, създадена от съоснователите на американски технологичен стартъп, която рекламира марки като Calvin Klein и Prada, и има повече от 3 милиона последователи в Instagram. Друг виртуален образ - Lu of Magalu, е създадена от бразилска компания за търговия на дребно и има близо 6 милиона последователи в Instagram. Рапърът FNMeka е създаден от музикална компания Factory New, с повече от 10 милиона последователи в TikTok.

Изкривяване

Виртуалните инфлуенсъри налагат стандарти за съвършенство, които са недостижими за обикновените хора. Жените искат същите челюсти, коси, носове и крака. Навсякъде по света вече има дебат относно етиката на маркетинга на продукти, насочени към потребители, които не осъзнават, че моделите не са човеци. Компанията майка на Facebook и Instagram Meta, която има повече от 200 виртуални инфлуенсъри в своите платформи, признава рисковете. „Както всяка нова технология и тук има потенциал както за полза, така и за вреда. Въпросите, свързани с представянето, културното присвояване и свободата на изразяване, вече предизвикват нарастваща загриженост“, каза компанията в публикация в блог.

„За да помогне на брандовете да се справят с етичните затруднения на тази нововъзникваща среда и да избегнат потенциални опасности, Meta работи с партньори за разработване на етична рамка, която да ръководи използването на виртуални инфлуенсъри.“

Но едно нещо изглежда ясно: индустрията е тук, за да остане. Тъй като интересът към дигиталния свят процъфтява – като се започне от метавселената и технологиите за виртуална реалност и се стигне до криптовалути – компаниите казват, че виртуалните инфлуенсъри са следващата граница.