1

Е ксцентричен професор от Йейл намери „решение” на проблема с прогресивно застаряващото население на Япония – Юсуке Нарита предлага на старците да си направят масово сепуку.

Проф. Нарита е уважаван човек. Участва в онлайн предавания, снима се в реклами. И има половин милион последователи в Туитър. Ето защо гласът му се чува. Но всеки път, когато направи такова авангардно предложение, той се отмята от думите си. Правил го е преди, прави го и сега. За трети път проф. Юсуке твърди, че думите му били извадени от контекста. Е, колко да са извадени?

Такива мисли той изказва публично и през 2021 и 2022 г. Япония е страната с най-възрастното население в света. Още през 2012 г. Министерството на здравеопазването на Япония прогнозира, че до 2060 г. населението на страната може да намалее от 128 на 87 милиона души, от които 40% ще бъдат пенсионери. Япония е на първо място в световната класация на застаряващите общества по дял на хората над 65 години - 29,1% (36,27 млн. души).

Тежест

През 2022 г. броят на японските възрастни хора на 75 и повече години за първи път надхвърли 15% от общото население на страната. Сега страната е дом на 19,73 милиона души (15,5% от общото население), които са в тази възрастова група.

Поради нарастващата тежест върху икономиката японските власти се замислиха за повишаване на възрастта за пенсиониране. Сега японците могат да се пенсионират по всяко време между 60 и 70 години. През януари 2023 г. министър-председателят Фумио Кишида каза, че ниската раждаемост и застаряващото население на Япония представляват сериозна заплаха.

„В Япония днес въпросът е дали можем да продължим да функционираме като общество. Политиката за раждаемост и родителство е въпрос, който не може да бъде отложен. Трябва да изградим социална икономика, фокусирана предимно върху децата“, каза премиерът.

Пример

През декември 2021 г. тогава 37-годишният професор от Йейлския университет Юсуке Нарита каза пред японска новинарска програма, че „доста очевидно“ решение за застаряването на населението би било „масово самоубийство или масово сепуку на възрастните хора“. New York Times обръща внимание на още едно „изпълнение” на Нарита - през 2022 г. Попитан от тийнейджър за масовото самоубийство, Нарита цитира като пример филма „Слънцестоене“ от 2019 г. на американския режисьор Ари Астер. Според сюжета на филма двама старейшини на общността извършват ритуално самоубийство, като скачат от скала.

„Дали е добре или не, трудно е да се каже. Ако смятате, че е добре, тогава можете да работите усилено, за да създадете такова общество“, цитира вестникът думите на Нарита. Той също така предполага, че евтаназията може да стане задължителна в бъдеще. Говорейки за евтаназията, Нарита споменава и собствената си майка, която е била диагностицирана с аневризма, когато той бил на 19 години. Проф. Юсуке Нарита се оплаква, че грижите за нея му струват 100 000 йени на месец (около 755 долара).

Тревога

Изявленията и популярността на Нарита разтревожиха някои японски политици. Критиците на професора смятат, че думите му могат да предизвикат в обществото настроения, подобни на тези, довели до приемането на Закона за евгениката през 1948 г. Той предвижда принудителна стерилизация на хора с различни заболявания, включително наследствени, психични и генетични заболявания. Законът е в сила до 1996 г. и около 25 хиляди души стават негови жертви. През 2019 г. японското правителство поднесе официални извинения на жертвите на закона и обеща да плати обезщетения.

Въпреки критиките Нарита става все по-популярен в Япония сред младите хора, които, както отбелязва The New York Times, вярват, че по-старото поколение спъва икономическия растеж. Сега Нарита има над половин милион последователи в Туитър, редовно се появява в японски онлайн предавания и на корици на списания и е включен в реклами на енергийни напитки.

В коментар за The New York Times професорът заяви, че думите му за самоубийството и евтаназията до голяма степен са извадени от контекста. Той отбеляза, че е по-загрижен от факта, че в Япония висшите позиции в правителството и корпорациите се заемат от възрастни мъже.

Нарита заяви, че фразите за "масово самоубийство" са "абстрактна метафора". Той твърди, че е размишлявал върху това и е решил повече да не използва подобни изрази.

Журналистът Масато Фуджисаки отбеляза в Newsweek Japan, че думите на професора "не трябва да се приемат като метафора". Според него феновете на Нарита са „хора, които смятат, че старите хора трябва да са умрели досега, а социалната тежест да е намаляла".

New York Times отбелязва, че въпреки културата на уважение към по-старото поколение, идеите, че възрастните хора пречат на развитието на Япония, вече все по-смело се изразяват публично. Преди десет години тогавашният финансов министър Таро Асо предложи на възрастните хора да „побързат и да умрат“. Сега той заема позицията на заместник-председател на управляващата Либерално-демократическа партия. Вестникът също така отбелязва, че през 2022 г. е пуснат японският научнофантастичен филм „План 75“, който разказва за едноименната правителствена програма, която насърчава доброволната евтаназия на възрастните хора, за да се реши проблемът със застаряващото общество.

Сценарият – като в „Балада за Нараяма”

Идеята на професора всъщност не е нова. „Балада за Нараяма” е японски игрален филм от 1983 г. по романа на Шикиро Фуказава от 1956 година „Мъжът от Тохоку“.

Действието на филма се развива в малко японско село, изолирано от останалия свят поради местонахождението си, жителите на което водят почти първобитен начин на живот. Сезоните се менят, всичко замира през зимата, но и природата, и хората се възраждат отново през пролетта. Земята не е плодородна, не може да изхранва всички и много от хората гладуват. Само на най-големия син в едно семейство е разрешено да се жени. Останалите трябва да останат работници. Девойките се продават или разменят за сол. Крадците ги заравят живи.

В селото съществува обичай, който има силата на закон, според който, когато възрастен човек навърши 70 години, най-възрастният син трябва да го занесе на върха на планината, където да умре от глад и жажда. Главната героиня на филма Орин наближава тази възраст и се готви за пътешествието. Тя е пълна със сили, всичките й зъби са налични и нейният син я обича силно, поради което не иска да спази обичая. Но накрая той все пак трябва да се подчини на закона.