0

В сички християни знаят, че отличителен знак на висшето духовенство е енголпието - медальон с овална форма с емайловото изображение на Иисус Христос или на Богородица. То се връчва на епископа при неговата хиротония (ръкополагане). Не винаги обаче е било така. Да се носи на шията подобна реликва първоначално е било езическото наследство на римските талисмани - булли. Църквата се е стремила да замени този обичай с почитанието на християнските светици, макар и по същия начин. За разлика от древния Рим, където булли са носили само младежите, навършили 16 години, християнските енголпиета са носил всички. Подобна реликва е била открита в гробницата на императрица Мария - съпругата на император Хонорий (395-423 г.) Папа Григорий Велики (590-604) е изпратили енголпие като подарък на кралицата на лангобардите Теоделинда.

Никъде Карл Велики не е изобразяван с енголпието.,  

 Никъде Карл Велики не е изобразяван с енголпието.,  
static.bnr.bg

Много богослови и духовници тогава са се противопоставяли на тази практика, наричайки я не без основание „езическа“ или „фарисейска“. Защото в Западна Европа поклонението пред реликвите често се превръщало в обикновено суеверие. Мощите на светците са носени за късмет или като защита от магии. Разпространяващата се практика да се носят на врата походни реликварии с мощи е критикувана и от абат Алкуин (735-804) - личен съветник и историограф на Карл Велики. Въпреки че неговият могъщ господар, поне според преданията, също е носил подобен талисман, който днес е част от реликвите на Реймската катедрала. Медальонът с дължина 7,3 см е от злато и е изработен в доста сложната за ранното Средновековие ажурна техника и е украсен със скъпоценни камъни с кръгла или и правоъгълна форма, а също така и с бисери. В изделието не е използван емайл и отсъстват орнаменти, изобразяващи хора или животни. Което се разглежда в полза на официалната версия за арабския произход на талисмана. В централната част на талисмана са били вградени два големи сапфира от Шри Ланка (Цейлон).

Преданието гласи че реликварият е изпратен на Карл Велики от багдадския  халиф Харун ал Рашид през 801 г. Той е бил част от цял комплект подаръци - ключовете от Гроба Господен, знамето на Йерусалим, ловен рог от слонова кост и дамаска сабя. Смята се, че талисманът е бил открит при ексхумацията на тялото на Карл Велики или от император Отон III през 1000 г., или от Фридрих Барбароса през 1166 г., след което се е пазел в хазната на Аахен чак до началото на XIX век. Тогава френските войски завземат града и конфискуват неговата хазна. Съпругата на Наполеон - Жозефина, е носила медальона при коронацията на Бонапарт за император през 1804 г. Преди това един от сапфирите е заменен със стъкло, за да бъде вграден в императорската корона. Кичурът от косите на Богородица, който се е намирал вътре, пък е заменен с частица от Животворящия Кръст Господен. По-късно медальонът преминава при племенника на Наполеон - Луи Бонапарт, по-късно император Наполеон III. През 1919 г. неговата вдовица – Еухения де Монтихо, предава реликвата на архиепископа на Реймс.

При коронацията си като френска императрица Жозефина носи медальона на Карл Велики.

 При коронацията си като френска императрица Жозефина носи медальона на Карл Велики.
rfi.fr

Алкуин е нямало защо да се страхува

Днес има много съмнения относно произхода на реликвария, най-вече относно времето на неговата изработка, която редица експерти отнасят не към IX, а към XII век. Защото едва от XII век историята на талисмана е проследена документално, но никъде той не се описва като „талисмана на Карл Велики“ чак до 1620 г. Няма никакви документални доказателства за това, че талисманът е принадлежал на Карл Велики, така че подобен талисман би могъл да бъде изработен по-късно. Особено силен и убедителен аргумент в полза на това твърдение е споменатата по-горе критика на Алкуин към подобна практика. Смелост, която едва ли би си позволил, ако господарят му наистина също е носил такъв талисман.