0

Н ай-малко 15 минути да продължава прегледът при джипито.

Това искане на здравната каса е записано като предложение в бъдещия Национален рамков договор (НРД) с Българския лекарски съюз. От НЗОК предлагат въвеждане на минимална продължителност на профилактичния и диспансерния преглед, включително и извършването на последваща оценка на резултатите от назначени изследвания и консултации. В текста на фонда са заложени 15 минути. От БЛС обаче предлагат, ако такава продължителност бъде въведена, минимумът да е с пет минути по-малко, т.е. 10.

Преценка

„Към момента няма нормативно изискване за времеви диапазон на прегледа. От страна на НЗОК беше изявено желание да бъде въведена минимална продължителност, но сами може да си представите това фиксирано време, което ще кара следващия пациент да чака 15 минути, до какво ще доведе, ако пред кабинета има 10 души например и всеки от тях се нуждае от лекарска помощ“, коментира пред „Телеграф“ д-р Николай Колев, член на УС на БЛС и общопрактикуващ лекар в Хасково. По думите му пациентите имат много различни нужди и лекарят е този, който трябва да преценява колко време да отдели на всеки от тях. „Фиксирането на подобна продължителност е нещо опасно, защото то ще увеличи главоломно както недоволството, така и напрежението пред кабинетите“, каза още д-р Колев.

Подпис

Междувременно Българският лекарски съюз предлага да се въведе консултация от разстояние в зависимост от средствата за комуникация. „Консултацията от разстояние (непряка, неприсъствена, опосредствана) е високо отговорна дейност, изискваща ниво на подготовка, концентрация, познания и не на последно място се поема персонална отговорност. Към момента тази дейност не е регламентирана в НРД. Съществуват немалка група тежкоболни, при които е налице обективно установена и документирана абсолютна невъзможност да посещават лечебно заведение за регулярно изписване на медикаменти“, посочват в мотивите БЛС. Те смятам, че подобна консултация е приложима и при трудноподвижни и инвалидизирани пациенти. В пеговорите обаче от НЗОК изтъкват, че при извършване на преглед или консултация е необходимо издаването на амбулаторен лист, който изисква подпис на пациента. Според касата подобна практика противоречи на Наредбата за осъществяване правото на достъп до медицинска помощ.

Спорят трябва ли да се пази хартиено копие на е-документ

Много от спорните точки по преговорите за НРД е изискването на касата да се съхраняват хартиени копия на електронно издадени документи. От БЛС искат хартията да остане само в случаите, когато документът изисква подпис на пациента и подписът не е положен по друг, регламентиран в НРД технически начин, а върху отпечатан екземпляр на документа. В останалите случаи според тях е достатъчно съхранението му в Националната здравноинформационна система или в медицинския софтуер на лекаря.