0

Д жипиес приложение от 12 февруари ще следи всеки миг от курсовете по кормуване на мераклиите за книжка. 

ПОД ЛУПА: Джипиесът влиза в шофьорския курс!

Целта е държавата да контролира как автошколите обучават младите водачи, за да не убиват после себе си и други на пътя. Школите ще имат право да ползват приложението по избор до 12 юли, а след това то ще стане задължително.

Контрол

Идеята за дигиталния контрол върху часовете по практическа подготовка на младите водачи е на повече от 10 години, но силна съпротива в бранша на автоинструкторите бавеше нововъведението. Целта е въвеждането на сигурен метод за контрол дали на курсистите се преподават всичките 31 часа кормуване, както и дали в тях се покриват всички задължителни шофьорски упражнения.

„Досега единствената следа от случващото се по време на учебен курс бе хартиен картон, в който инструкторът вписваше каквото си пожелае. Пише 1 час шофиране на магистрала, а учебният автомобил не е излизал от гаража. Така недобросъвестни хора от бранша прибираха пари за курсове, а на пътя излизаха лошо подготвени млади водачи“, коментира за „Телеграф“ Петър Вутов от Асоциацията за квалификация на автомобилистите в България (АКАБ).

Той посочи и че шашмите се случват често със знанието и съдействието на курсистите, които търсят евтини курсове и не искат да „губят време“ в обучение.

Електронно

В новото приложение инструкторът ще регистрира начало на часа и ще посочва какви елементи от учебната програма ще бъдат преподавани. Програмата ще работи на телефон или таблет и ще регистрира ключова информация от поведението на автомобила по време на часа – моментна скорост, средна скорост, максимална скорост, местоположение, хронологическо време, изминати километри.

Накрая, ако има разминавания, приложението няма да валидира часа и той ще остане невзет в системата, която ще се администрира от държавната „Автомобилна администрация“. Така курсистът няма да може и да отиде на изпит.

„Вече няма как с цел да се пести гориво инструкторът да запише час по шофиране на магистрала, а да не напуска града. Или с цел да се прибере по-рано да запише шофиране по тъмно, а в момента да е два на обед. Или пък да има час на извънградско, но колата да се движи с 20-30 км/ч в някой квартал“, обясни Вутов.

Според него въвеждането на системата ще изсветли бранша на автошколите, ще намали нелоялната конкуренция и ще допринесе за по-добра подготовка на младите водачи и по-малко жертви на катастрофи.