0

П роцентът, с който се намалява пенсията от Държавното обществено осигуряване на хората, избрали да получават и втора пенсия, е над три пъти по-висок от действителния. Причината е, че при калкулиране на редукцията трансферите от държавата, които неизменно са осигурявали значителна част от бюджета на ДОО през годините, не се вземат предвид.

КОЙ КОЛКО ЩЕ ВЗИМА: Разбраха ли се за пенсиите и заплати за догодина?

Затова е необходимо да се направи законова промяна и да се отчита участието на държавата като осигурител в изчисляването на коефициента на редукция, заявиха от Българската асоциация на дружествата за допълнително пенсионно осигуряване по време на четвъртото издание на форума Powers Summit, който събра представители на политическия елит и бизнеса в дискусия за усъвършенстване на тристълбовия пенсионен модел в страната.

С такава законова промяна ще се постигне справедлив модел на заместване за всички пенсионери, добавят от асоциацията. В момента за хората, избрали да получават допълнителна пенсия от универсалните пенсионни фондове, където се осигуряват родените след 1959 г., пенсията от първия стълб се намалява с аргумента, че техният осигурителен принос към ДОО е по-малък. Но тъй като при изчисляване на редукцията трансферите от държавата не са вземани предвид, процентът, с който се намалява държавната пенсия, е 12-14%, вместо да бъде 4-6 на сто.

Бюджет

Независимо как наричаме участието на държавата – трансфер или вноска, тя на практика осигурява значителна част от бюджета за пенсии на ДОО, като покрива дефицитите. Към настоящия момент този трансфер осигурява над половината от необходимия бюджет за пенсии от ДОО. Игнорирането на това участие при изчисляване на редукцията създава неравнопоставеност между пенсионерите, тъй като държавата на практика се оттегля като осигурител за тези, избрали да получават пенсия и от втория стълб, е позицията на БАДДПО.

БИЗНЕСЪТ НАСТОЯВА: Махат минималната пенсия?

Основен акцент на обсъжданията на форума бе въвеждането на мултифондове, което се подготвя от Комисията за финансов надзор, както „Телеграф“ пръв писа. Моделът, който се разработва, предвижда да има три вида подфонда с различни рискови профили - динамичен, балансиран и консервативен, и хората да бъдат разпределени в тях според възрастта им.

Реформа

„Реформата не трябва да се отлага, защото всяко забавяне е забавяне в повишаване доходите на бъдещите пенсионери. Настоящият модел третира по еднакъв начин и хора в началото на трудовия им стаж, и хора преди пенсия“, посочи на форума Светла Несторова, член на УС на БАДДПО. „Парите на хората няма опасност да се изгубят, брутните вноски по партидите им и в момента са гарантирани, така ще е и занапред“, отбеляза Несторова. И добави, че реформата може да бъде съпроводена с допълнителни изисквания за капиталова адекватност на пенсионноосигурителните компании и промяна в модела на възнаграждението им. От БАДДПО са изчислили, че при мултифондов модел втората пенсия може да е двойно по-висока отсега.