0

О нлайн магазините за търговия с храни и алкохолни напитки се разраснаха, а заведения предимно в кварталите на големите градове фалираха през последните 5 години. Това са част от констатациите на БСК за печелившите и губещите бизнеси. Основна причина е пандемията, която затвори хората по домовете им. Това доведе до ръст на консумацията на алкохол, сочат данни от проучване. Според тях едно на всеки пет домакинства съобщава, че консумацията им на алкохол се е увеличила по време на COVID-19 и с наложените световни блокировки тези напитки се пият у дома и често се купуват онлайн, коментира доц. д-р Щерьо Ножаров, икономически съветник в Българската стопанска камара, пред „Телеграф“. По данни на стопанската камара губещите бизнеси са били основно в сферата на развлечения като хотели, ресторанти, круизи, производство, търговия на дребно, строителство и някои от услугите. Причините са ограничителните мерки, които бяха въведени в световен мащаб, обясни Ножаров.

Печеливши

На другия полюс, а именно спечелилите от пандемията, са създателите на игри, магазини за вино и алкохол, както споменах по-рано, и търговците на материали за ремонт на дома и железарии, посочи експертът. Изследванията сред домакинствата показват, че заради пандемията желанието на хората да се грижат повече за личната си хигиена и за околната среда се е увеличило значително. Само продажбите на дезинфектанти за ръце нараснаха с 600 процента през 2020 г., тъй като пандемията се наложи и някои бързо мислещи производители на химикали и парфюми насочиха бизнеса си към тенденцията.

Услуги

Сред услугите, които най-бързо се разраснаха, пък са тези, които се предлагат от куриерските фирми вследствие на развитието на онлайн магазините. Това доведе и до ръст на продажбите на велосипеди, подхранвани от идеята за по-щадящ околната среда начин за доставка на храна. Един от секторите, който със сигурност спечели от ограничителни мерки, е търговията с имоти. Заради затварянето у дома много хора смениха по-малките апартаменти с по-големи или къщи, за да имат пространство както за офис у дома, така и за фитнес. Уроците по фитнес преминаха онлайн и необходимостта от оборудване беше от първостепенно значение. В резултат на това продажбите на оборудване за кардио и силови тренировки отбелязаха значителен ръст. Петте индустрии, които са били най-малко засегнати от COVID-19, включват комуникационно оборудване, консумативи за здравеопазване; литература и книги, както и фармацевтични продукти.

Регистрациите на нови фирми намалели с 25 на сто

От 14 000 новорегистрирани фирми в края на 2019 сега са 11 000. Най-много са в сферата на търговията на едро и дребно и ремонт на автомобили, по данни на Националния статистически институт. През четвъртото тримесечие на 2024 г. новорегистрираните фирми са 11 143, а влезлите в процедура по несъстоятелност или фалит - 1165. Според данните на статистиката новите бизнеси са в сферата на търговията на дребно и едро и ремонт на автомобили са 86 на сто от всички, но и при тях има най-много банкрути, общо 89 на сто от приключилите дейност са в този сектор. В сравнение със същото тримесечие на 2023 г. общият брой на новите фирми се увеличава с 4,8%, а този на банкрутиралите - с 19,2%.

Шенген ни носи ръст на икономиката поне с 1%

Ръст на икономиката поне с 1% ще донесе влизането на страната ни в Шенген. Това прогнозира председателят на Българската търговско-промишлена палата Цветан Симеонов. Очаква се, че премахването на граничния контрол ще подпомогне търговията, ще направи веригите за доставки по-стабилни, ще осигури по-ниски цени за европейските потребители поради по-голямата конкуренция и ще направи България по-привлекателна за туристите.

За бизнеса това са по-ниски транспортни разходи, тъй като всеки камион губи от чакане на границата по 200 евро на ден. Растат и възможностите за реализация на пазара на труда в съседни държави на българите в граничните райони край Гърция и Румъния, които са и сред най-бавно развиващите се икономически части на страната, а защо не и обратно – гърци и румънци с подходящи умения да пътуват ежедневно до работни места в България.

Независимо че повече българи отиват на почивка в Гърция, отколкото обратното, България има с какво да привлече повече гръцки туристи и това е СПА туризмът. "Страната ни е втората в Европа по брой на минерални извори (след Исландия)", посочи Симеонов.