0

В новия списък на професиите, обявен от Министерството на образованието и науката (МОН) преди дни, 40 от тях са в областта на IT и зелените технологии. Бързото развитие на новите технологии като цяло всъщност вече ги „вгражда“ в почти всички специалности, по които се обучават ученици в професионалните гимназии и профилираните паралелки.

Мрежи

Директната дигитална насоченост е в професии като „Интегриране на дигитални технологии“, „Интелигентни системи“, „Анализ на данни“. Такива са и „Разработка на софтуер“, „Роботика“, „Автоматизация и управляваща техника“. Ученици ще се обучават и в други умения, за които са необходими знания по комуникационни и компютърни технологии, а вече и по изкуствен интелект. Последното ще става все по-наложително. Такива са паралелките с професионална насоченост като „Техник на компютърни системи” със специалност „Компютърни мрежи“ в професионално направление “Компютърни науки” и по професия „Системен програмист“ със специалност „Системно програмиране“. Тези професии се развиват в едно от най-известните професионални училища - Технологичното училище „Електронни системи” (ТУЕС), създадено преди 36 години към Техническия университет-София с идеята да подготвя кадри със средно специално образование.

Посоки

Устойчивото развитие е основата на почти всички професии, които са общо 193 в списъка на МОН. Това са и посоките на развитие на държавата като цяло, предвид въвеждането на зелена и кръгова икономика, и декарбонизация на живота. Учениците, които ще завършат след четири години, ще трябва да са обучени в новите посоки на развитие, за да са адекватни към пазара на труда. Затова и професии като „Зелени технологии, кръгова икономика и устойчиво развитие“, „Зелени технологии в черната металургия“, „Технологии в биопроизводствата“, „Безпилотни летателни апарати“, „Хибридни и електрически пътни превозни средства“, „Електрообзавеждане на тролейбуси и електрически автобуси“ отговарят на потребностите за бъдещото развитие на икономиката у нас. „Автоматизирани системи и технологии в машиностроенето“, „Зелени технологии в черната металургия“ и „Индустриална мехатроника“ са също специалности в професионалното образование, които имат бъдеще и младежите със средно специално образование ще бъдат от търсените кадри на пазара на труда. Същото се отнася и за селското стопанство. В този сектор, освен традиционните професии като „Фермерство“, „Зоотехника“ и „Рибовъдство и аквакултури“, е включено и обучение по „Механизация и цифровизация в аграрния сектор“ и „Устойчиво земеделие и растителна защита“. Между другото вече има и професия „Кинолог“, което доскоро липсваше в списъка, а обучението бе по-скоро на любителски начала.

Услуги

В сектора с услугите също са въведени нови специалности, с което се запълва недостигът на кадри. Такива са „Подпомагане на лица от уязвими групи“, „Социални дейности“ и най-вече „Преводач от и на български жестов език“. Към традиционните „Фризьорство“ и „Козметика“ са присъединени нови специалности като „Фитнес и здраве“, „Арома услуги“ и „Боуен техника“. В направление „Пътувания, туризъм и свободно време“ ученици от професионалните гимназии и профилирани паралелки ще се обучават за „Спортен масаж“, „Екскурзовод“, „Туристическа анимация“ и „Планински водач“.

Обновяват регистъра два пъти в годината

Списъкът с професиите, включени в него, може да се обновява два пъти в годината. Това е необходимо условие, тъй като технологиите се развиват много бързо, като правят някои професии ненужни, други обединяват, а трети трябва тепърва да се създават. Той е динамичен и по предложения на ресорните министерства и на работодателските и синдикални организации може да се допълват или заличават професии. Валиден е за учебната 2026/2027 г. за приетите ученици в 8-и клас, а за навършилите 16 години – от януари 2026 година, посочват от МОН. Степените на професионална квалификация се надграждат в рамките на професията със съответните нива по Европейската и Националната квалификационна рамка. Към новия списък ще бъде изготвена съпоставителна таблица със специалностите и професиите от действащия до 2026 г. списък, уточняват от образователното министерство.