И зцяло обновеният локомотив за родопската теснолинейка, познат като „Баба Яга, която се превърна в Снежанка“, мина успешно първия си товарен тест по трасето, научи „Телеграф“.
34-годишният дизелов локомотив бе ремонтиран основно в завод в Русе и отново ще тегли вагони по 125-километровото живописно и романтично трасе между Септември и Добринище. Локомотивът е произведен в Букурещ през 1988 г. специално за родопската теснолинейка. Заради техническо и морално износване той е буквално пред пенсиониране, но при липса на предлагане на теснопътни локомотиви в Европа, БДЖ решават тотално да го обновят. Така след престоя си в завода от оригиналната „Баба Яга“ остава само рамата, а всички други елементи и възли са подменени.
Тест
„За теста БДЖ ни бяха организирали сериозен товар – около 100 тона, под формата на още един локомотив и 3 вагона. Вместо традиционната товарна проба до Велинград тестът бе до Якоруда. Локомотивът изкачи с лекота линията до най-високата гара в България – Аврамово“, разказва Цветелин Колев, управител на русенския локомотивен завод „Експрес Сервиз“. „Де факто това е чисто нов локомотив. Сменихме всички системи и агрегати. Направихме нови и удобни кабини. Поръчахме и монтирахме нов американски двигател – екологично чист и икономичен. От него не излизат почти никакви вредни емисии“, допълни Колев и припомни, че именно екологичната чистота на машината стои зад смяната на прякора от „Баба Яга“ на „Снежанка“. Новият двигател е и близо четири пъти по-икономичен от стария. „Нямаме официална статистика за разходите в движение на стария двигател, но разполагаме с данните за празен ход – 4 литра на час за новия срещу 16 за стария“, каза още Колев.
Документи
След като по-рано локомотивът мина успешно и скоростно-спирачен тест, сега му предстои сертификация от Изпълнителна агенция „Железопътна администрация“, преди той да започне да обслужва редовните линии по трасето от Септември до Добринище. Очакванията са до края на месец май локомотивът да бъде въведен в редовна експлоатация, споделиха неофициално за „Телеграф“ източници от БДЖ.
Деян Дянков