0

300 шофьори липсват в „Столичен автотранспорт“ и около 80 в „Столичен електротранспорт“, в метрото няма проблем. Това обяви пред „Телеграф“ Карлос Контрера, зам.-председател на комисията по транспорт в Столичния общински съвет.

Освен липсата на шофьори в столицата е налице и още един проблем, а именно неразплатени от държавата 22,5 млн. лв. към дружествата. Към 27 септември само автото има да получава 14,159 млн. лв. Отделно от това „Столичен електротранспорт“ очаква да му се изплатят 8,7 млн. лв., както и метрото – 2,5 млн. лв., отчете Контрера. В четвъртък градският парламент се събра на извънредно заседание, за да гласува отпускането на 6 млн. лв. - 5 млн. за автото и 1 млн. за електрото. По план с тях трябва да се запълват дупки, но те няма да решат проблема, докато държавата не изплати всичките дължими суми, които по принцип плаща на всеки три месеца. В сряда пък „Топлофикация София“ поиска Столичен общински съвет да разпореди незабавно да й бъдат преведени близо 3 милиона лева, които столичните авто- и електротранспорт й дължат за неплатена топлинна енергия. 2,571 820 млн. лева дължи столичен автотранспорт на столичното парно. Топлофикация вече е осъдила автобусния транспорт за 1,298 млн. лева, които са включени в задълженията, които да се вземат заедно с текущите задължения на автотранспорта към парното. Електротранспортът на София пък е задлъжнял към топлофикация с над 142 489 лева, от които над 80 хиляди са съдебни вземания, а 62 000 лева текущи. 

Какво приеха общинарите вижте ТУК!

Пари

Зам.-председателят обясни преди заседанието на СОС, че има риск работещите в градския транспорт в столицата да не получат заплатите си или те да бъдат забавени, което според него ще доведе до стачка и реално спиране на автобуси, тролеи и трамваи. По думите му общината досега успява да изплаща заплатите на водачите благодарение на незаетите щатове. „Средната заплата в София е 3600 лв. чисто“, посочи Контрера и добави, че работещите пенсионери са 30% от водачите, а тези, на които им предстои да излязат в заслужена почивка след две години, са 15%. 

Оказва се, че остър недостиг на шофьори има и в Благоевград. Младите хора не искат да сядат зад волана, защото им се вижда тежко. „Те търсят някакви космически заплати, а в същото време имат куп претенции – да не стават рано за първите смени, да не въртят волана до късно, за да имат повече време да си играят на телефоните си. Няма как да стане така. Затова сме принудени да наемаме  шофьори в пенсионна възраст“, коментират от „Пътнически превози“ АД. И уточняват, че стартовата заплата тръгва от 1500 лева нагоре, а шофьори с по-голям стаж във фирмата могат да стигнат и до 2500 лева на месец.

Средната брутна работна заплата в градския транспорт в Бургас е над 2160 лв., като с най-високи заплати са водачите. "И при нас шофьорите са дефицитни кадри и затова те са с най-високи брутни заплати - от 2500 лв. до 3300 лв. Допълнително всички наши служители получават и ваучери за храна на стойност 200 лв. Кондукторите получават средно по 2000 лв. бруто, а касиери, счетоводство и администрация по 2100 лв.", посочи Петко Драгнев, директор на общинското предприятие "Бургасбус". Във Варна шофьори и кондуктори са с по-високи заплати от 1 март 2024 г. Увеличението им е с 35% за шофьорите, а на останалите заети в дружеството - с 25%. 2000 лева чисто взимат шофьорите от старозагорския градски транспорт. Към тях получават и по 200 лева ваучери на месец, каза за „Телеграф“ шефът на „Тролейбусни и автобусни превози“ инж. Георги Станчев. По думите му недостиг на шофьори има „както навсякъде“. „При нас липсват 10-15 човека. Текучеството на кадри също не е високо – десетина души годишно напускат, но идват други“, заяви инж. Станчев.

Промяна

От 1 юли община Русе пое пълното обслужване на градските линии чрез „Общински транспорт“ ЕАД. С това решение споделената отговорност с частните превозвачи остана в историята. С обслужването на повече линии дружеството увеличи приходите си и намали разходите. С цел то да бъде подпомогнато общинските съветници гласуваха увеличение на капитала му с 200 000 лева, с които да се закупуват резервни части, горива, гуми, да се покриват сумите при сключване на застраховки и др. Частни оператори все още има и в София, но те държат малък брой линии. В Пловдив жителите са заложници на частни оператори от над 20 години, когато общинското дружество е приватизирано и всичко е разграбено като база и возила. Кметът на града Костадин Димитров каза пред „Телеграф“, че договорът от 2016 г. е прекратен с превозвачите и има нова временна мярка. „В линия 25 въведохме електронното таксуване. Ще положим максимално усилие да го въведем в максимално много линии“, заяви той. Кметът разкри, че е създадено дружество „Екобус“, което първоначално ще поеме 1-2 линии и с него ще започне обръщането на транспорта от частен в общински. Той посочи, че за летния сезон са наложили глоби в размер на 60 хил. лв. за липса или невключени климатици в частните автобуси и заплаши, че е готов да прекрати всеки договор за неизпълнение на задълженията на операторите. Димитров заяви още, че на по-късен етап ще бъдат закупени автобуси, а сега участват в програма за взимане на 20 електробуса.

Ремонтът на трамвайното трасе на „М. Луиза“ ще стартира през март

КЗК спря ремонта на „Александър Стамболийски“ по сигнал на един от участниците. „Нормално. За такива големи обекти винаги има недоволни, винаги има жалби. Няма да е само КЗК, после ще се прехвърлят в съда“, коментира общинският съветник Карлос Контрера и подчерта, че би се учудел, ако няма възражения. От думите му стана ясно, че още не е избран изпълнител, а жалбата спира подписването на договор. „Там хубавото е, че има готов проект и няма да се губи време. На „Мария Луиза“, в участъка от „Козлодуй“ до Централна гара,  ще са необходими 100 дни за проектиране. Там евентуално през март 2025 г. ще започне строителството“, каза още съветникът. Контрера каза, че за „Христо Ботев“ и „Джеймс Баучер“ има само големи думи, но никакви реални действия, и там нещо ще се случва през следващия мандат. Стана ясно също така, че ЦГМ няма пари за монтаж на нови навеси на спирки и той вече е приключил, а предложението на Контрера да продължи подмяната им или да се поставят нови е било отхвърлено. 

Дружеството във Варна е губещо 

Единственото губещо общинско дружество във Варна е „Градски транспорт“ ЕАД. Превозвачът е приключил миналата година на загуба от 1,152 млн. лева. Тя обаче е намаляла с 906 хил. лева спрямо 2022 г., когато е била 2,058 млн. лева. Средствата ще бъдат осигурени от бюджета на община Варна за 2024 г. Близо 30 млн. лв. е бюджетът на дружеството, оставен еднолично на директора да го разпределя за заплати и да прави щатното разписание. От няколко месеца жителите и гостите на Варна няма откъде да си купят билети. Заради непрекъснатия проблем с неработещите машини за продажба на билети и валидаторите в автобусите от общината са обявили обществена поръчка за нова система, която трябва да заработи през ноември. Към момента приходите от продажбата на билети са намалели с около 1/3, заявиха от община Варна.

*По темата работиха: Владимир Христовски, Владимир Симеонов, Елена Дюлгерова, Елена Анастасова, Жанета Йорданова, Любомир Славов