0

Р одители и директори отново се обявиха против удължаването на учебната година. Темата бе върната на дневен ред от просветния министър акад. Николай Денков.

Неговото предложение е след лятото децата да се върнат в класните стаи на 15 септември, но да учат две седмици повече. Това ще важи за учениците 1-и до 6-и клас. Освен това министърът има намерение по-следващата учебна година да започне и една седмица по-рано. Така всички ще се върнат в школата още от 7 септември. Намерението обаче е те да не бъдат използвани за още уроци, а за излети навън, часове, свързани с биология и екология, както и за работа с децата, които имат определени пропуски.

Проблеми

Веднага след като министърът загатна идеята си преди няколко месеца, срещу нея се обявиха директори, учители и родители. Жегите в началото на септември, нарушаването на летните отпуски и евтиното море в края на сезона, са само част от доводите, които бяха изтъкнати. Над 80% от попълнилите анкета на Асоциация „Родители“ не одобряват идеята. Настойниците на децата в много по-голяма степен очакват съдържателна реформа в образованието и не са склонни да приемат формални промени като продължителността на учебната година, посочват от там. В становището си до МОН от асоциацията подчертават, че дългият престой в училище не гарантира повече знания и умения за децата, а по-скоро ще доведе до спад и дори пълна загуба на мотивация.

Промяна

Според родителите вниманието се измества от по-важни въпроси като този за качеството на образованието, което зависи от готовността на децата да се справя в житейските ситуации, като използват знанията и уменията си от училище.

Подобно е и мнението на председателя на Съюза на работодателите в системата на народната просвета и директор на столичното 119-о СУ „Акад. Михаил Арнаудов“ Диян Стаматов, което е подкрепено и от негови колеги. „Ако една подобна промяна не върви в комплект с приложена ясна редакция на учебните програми, на учебниците, но и на графика за ваканциите, тя няма никакъв смисъл“, категоричен е той. Според Стаматов по-важно и по-трудно е да се реши какво и как ще се учи, защото приоритетът е осъвременяването на учебното съдържание, но това няма как да стане за няколко месеца, какъвто е планът на МОН.