- Г-жо Николова, смятате ли, че резултатите от Националното външно оценяване на четвъртокласниците ще са по-слаби от миналогодишните? Защо?
- Не мога да кажа за резултатите. По принцип учениците от 4 клас се справят доста добре на НВО като цяло, тъй като те се подготвят четири години за това външно оценяване. Надявам се да са по-високи резултатите им от миналогодишните. По принцип децата се отнасят доста спокойно към този вид изпити, по-скоро напрежението идва от страна на родителите. Учениците са доста припряни понякога, даже се налага да им казваме да работят, че имат още време, да не бързат, внимателно да четат въпросите. За някои от тях задачите се оказват лесни. Имаме изключителни математици в 4 клас. 8 деца бяха с много високи резултати на олимпиадата по математика, но НВО е за всички ученици в цялата страна и то е съобразено с държавните образователни изисквания.
- Преподаватели споделят, че масово ще има 3-ки и 4-ки? Това какво означава за вас?
- Не вярвам това да е така. Не знам защо колеги смятат, че децата няма да се справят. Те са най-близко до децата и са ги питали как са се справили. Смятам, че няма да са ниски резултатите. Като цяло резултатите на четвърти клас са доста високи, доколкото знам, и в международен план нашите деца са високо в класацията.
- Родители смятат, че матурите са абсолютно излишни и са само оценка за учителите. Съгласен ли сте с това твърдение?
- Не съм съгласна с тяхната позиция. Не смятам, че това изпитване е излишно в края на четвърти клас. В крайна сметка те завършват една степен от тяхната начална образователна степен и е добре да видим с какво ниво ще продължат нататък. Не са излишни външните оценявания. Разбира се, това е и оценка за работата на техните учители, но преди всичко това е оценка за постигнатите знания и умения, които са получили децата по време на тези четири години. Реално и външното оценяване в 10 клас, общо взето, кореспондира с това в четвърти. Така или иначе децата продължават своето образование след 4 клас, но все пак това е мерило за работата, мерило за програмите, по които се обучават децата, и смятам, че е необходимо да се провежда такова външно оценяване. Някои от родителите обаче придават прекалено значение, по-скоро те напрягат децата, което е излишно. Задължително трябва да го има това външно оценяване и родителите да бъдат по-спокойни, че в крайна сметка от тези резултати не зависи дали децата им ще продължат образованието си, защото всички продължават. Това външно оценяване е необходимо и за математическите училища в страната. Тук пък може да намерим най-изявените ученици. Добре е да откроим талантите, за да може да се работи по-активно с тези деца, за да могат да постигат все по-високи резултати. Аз смятам, че в годините назад българското образование е длъжник на нашите талантливи ученици, защото по-скоро то беше насочено към масовия ученик, по-слабите ученици, но ние отделяме особено внимание на талантливите ученици. Талантите трябва да се откриват и да се насърчават да работят все повече в тази област, в която те имат потенциал.
- Стресират ли матурите децата в тази крехка възраст?
- Не ги стресират. Децата са спокойни, те не се притесняват от този изпит. В крайна сметка това ги подготвя и за по-нататъшните по-сериозни изпити, които им предстоят. Вече в 7 клас изпитът е изключително сериозен, защото той определя училището, в което детето ще продължи да се обучава в гимназиален етап.
- Кое ги затруднява най-много по български език – разказът по картинка, правописът или диктовката?
- Аз мисля, че те се справят с диктовката, с въпросите с избираем отговор също се справят. По-скоро се затрудняват там, където трябва да създадат собствен текст. Това им е малко по-трудно. Намирам причината в това, че те четат по-малко. Поколението е технологично, те се раждат буквално с устройства в ръцете. Когато четенето е по-малко, когато нямаш необходимия запас от думи, с които да се изразиш, нормално е при съставянето на собствен текст да е малко по-трудно. Смятам, че министерството тази година отново е търсило да види какво са усвоили децата, а не да възпроизведат нещо, което учителят им е казал или някой друг, а по-скоро да видят как мислят децата. Намирам този въпрос – „Какво би казала Земята, ако можеше да говори?“, за доста интересен, защото той разглежда един друг много сериозен проблем – екологичното равновесие на Земята. То е такова заради нашите действия. Децата от най-малка възраст трябва да правят своите изводи за това с какво може да помогнем на планетата, защото тя ни е единствена, друга нямаме.
- А по математика къде се затрудняват – със задачите с фигури, умножението и деленето или с текстовите задачи?
- Те се справят със задачите с пресмятане, умножение, делене, овладяват ги доста сериозно. Когато трябва да разчетеш един чертеж, може би е малко по-трудно и се затрудняват малко повече на текстовите задачи. Може би фигурите им са по-трудни, защото там отново трябва да имаш виждане, да си усвоил наистина материала, а не да си го наизустил. Тази година имаше доста фигури в материала за 4 клас. Министерството се опитва да върви напред, да бъде в крак със съвременните тенденции. След като говорим за изпити по модела PISA, е нормално да се въвеждат подобни въпроси още в 4 клас. Мисля, че се опитват да има въпроси, в които да се види как детето разсъждава, какво мисли по съответния въпрос, дали е усвоило практически умения, защото нашето образование по-скоро е насочено към възпроизвеждане на знания, а ние трябва да ги научим на умения преди всичко защото животът е изключително динамичен и в него се изисква един човек да има изключително много умения.
- Има ли все още деца от училища в малки населени места, които показват странно високи резултати? Според запознати на тях им помагат учители по време на изпитите.
- Ще бъда откровена с вас. Аз също съм си го мислила това. Аз изготвям отчетни доклади за дейността ни през всяка учебна година и много внимателно следя и чета анализите на министерството. Понякога за мен наистина е озадачаващо, когато видя, че в село Х примерно 5-10 деца са се справили с резултат 90 т., 100 т., но пък си казвам, че там може да преподава някой страхотен учител, който да ги е научил. Надявам се колегите да не правят подобни неща. Мисля, че във времето назад може да е имало такива неща, но предполагам, че постепенно и това ще бъде изкоренено, защото кого лъжем, лъжем себе си, че сме успели? Мисля, че това няма място в българското образование. В момента няма задължително условие изпитът да се провежда при видеонаблюдение. Ние изключително строго провеждаме този изпит. Имам хора, които наблюдават камерите през цялото време на изпита, за да проследяваме дали всичко в залите е наред. По отношение на преписването – това е трудно, защото технологиите се развиват и понякога ние сме неспособни да се борим срещу това. Когато бяха държавните зрелостни изпити и в 9 часа някой разполагаше с някакви отговори, си мислех как може да се постигне това нещо. Това или може да излезе от някой директор, но смятам, че няма директори, които ще си позволят такова нещо; евентуално от министерството да излезе, но и там смятам, че не е възможно. Сега има такива камери, сложени на копчето на ризата на човек, и някой може да види материала и веднага да реши задачите. Смятам, че така изтичат задачите, а не че го правят хората, които са ангажирани с провеждането на изпита. Убедена съм, че изтичането на отговорите не е от системата, а от хора, които искат да я надхитрят.
- Трябва ли оценките от НВО да се включат в дипломата на учениците?
- Според мен не е необходимо тази оценка да влиза в дипломата. Това е една оценка все едно си направил едно контролно в училище. Тя не може да бъде определяща за крайната оценка на даден ученик. По-важно е да направим изводи в кое направление да работим по-усърдно.
- Трябва ли да се даде възможност и четвъртокласниците да повишат оценката си, ако не са доволни от нея?
- Смятам, че в четвърти клас това не е необходимо, дори и в седми. Даже се учудвам защо беше позволено на учениците, които са завършили миналата година, да се явят на повишителен ДЗИ. Тази оценка не променя дипломата на човека, който вече я е получил. Тази оценка е за вход към висшите училища. Смятам, че това е напълно излишно. Щом не променя дипломата ти, това е едно излишно натоварване на системата.
- Какво се случва с децата, които поради заболяване или друга уважителна причина не се явят на матурата?
- В нашето училище не се явиха две деца, защото бяха болни. Нищо не се случва, нищо не променя при децата в 4 и 10 клас. При 7 клас тази оценка има значение, защото тя служи за кандидатстване. Там министерството даде възможност те да се явят на втора дата. В 7 клас също може да не се явиш, но балът ще е по-нисък. Отсъствието от външно оценяване може да е само по уважителна причина.
Това е тя:
Венелина Николова е на 57 години
Завършила е СУ „Св. Климент Охридски“, специалност физика и математика
Работи като учител по физика от 1989 г.
От 1997 година работи в 125 СУ
От 2006 година е заместник-директор, а от 2017 година директор на училището
Владимир Христовски