0

- Г-жо Петрова, в сезона на морето за всички е важно дали ще успеем да спасим дюните. Как така част от тях станаха частна собственост?

- Голяма част от имотите по черноморското крайбрежие са възстановени около 1990 г., преди изготвяне на специализираната карта на природните местообитания – пясъчни дюни през 2012 година. Със специализираната карта е извършено картиране на дюните и определяне на точните им граници. Съгласно Закона за биологичното разнообразие в имоти с наличие на пясъчни дюни е забранено застрояването. Към момента в териториалния обхват на регионалните дирекции за национален строителен контрол, няма образувани преписки, свързани със застрояване в имоти с наличие на дюни.

- Как стана така, че „подпорната стена“ на Алепу се оказа законна?

- От строеж „Курортен комплекс Алепу Вилидж“ е изпълнен първият етап: „Укрепване на свлачище, за който от началника на Дирекцията за национален строителен контрол (ДНСК) е издадено разрешение за ползване. Извършено е наблюдение на изградената пиезометрична мрежа, част от контролно-измервателната система за мониторинг и контрол. Изготвен е и технически паспорт. Към момента е налице висящо съдебно производство. МРРБ и ДНСК продължават да съдействат на съдебните власти. Предоставени са всички изискани до момента документи, докладите от проверките на ДНСК и РДНСК. Оттук нататък ще се изчака произнасянето на компетентните органи и на съда по казуса, след което ще бъдат предприети съответните мерки, указани в съдебните актове.

- Кога всякакъв вид строителство по ивиците и в близост до тях ще бъде окончателно забранен и какво пречи към момента това да се случи?

- Съгласно Закона за устройство на черноморското крайбрежие (ЗУЧК) зона А обхваща ивица с ширина 100 м от морските плажове към сушата извън територията на населените места. Зона А е с режим на особена териториалноустройствена защита и застрояването й е разрешено при спазването на силно занижени градоустройствени показатели. За да бъде напълно забранено строителството в зона А, следва да бъдат направени законови промени.

- Редно ли е също така по самите плажове да има капанчета, които изискват захранване с ток и вода и сериозно замърсяват, както и нарушават целостта и предназначението на ивиците?

- Съгласно ЗУЧК поставянето на преместваеми обекти на територията на морските плажове се разрешава от главния архитект на общината, въз основа на схема, одобрена от министъра на туризма.

- Има ли нарушения на забраната за спиране на строителството по Черноморието?

- Съгласно чл. 15 от ЗУЧК се забранява извършване на строителни и монтажни работи в националните курорти по черноморското крайбрежие от 15 май до 1 октомври на годината. Изключения от този срок се определят с решение на общинския съвет, по предложение на кмета на съответната община. Контролът по спазване на забраната е изцяло в правомощията на кмета на общината. За строежите от първа, втора и трета категория, попадащи в компетентността на ДНСК, не са установени нарушения. За строежите от четвърта, пета и шеста категория правомощията са на кметовете на съответните общини.

- Нарастват ли случаите на установени незаконни строежи в страната?

- Предвид засиления превантивен контрол на строежите от първа, втора и трета категории се налага трайна тенденция на намаляване на броя на незаконните строежи от тези категории строежи.

- Все по-актуална става темата за фотоволтаиците. Вече може да ги видим по била на планини (Верила), върху земеделски площи, по покриви, балкони и къде ли не. Има ли категорична регулация, която да определя местата, на които могат да се монтират?

- Определяне на конкретното предназначение на всеки имот става с изработване на подробен устройствен план. Съгласно Закона за опазване на земеделските земи не се допуска изграждането на ФЕЦ в имоти с категория на земята от първа до шеста. Съгласно Закона за устройство на територията (ЗУТ) следва да се има предвид, че не се изисква одобряване на инвестиционни проекти за издаване на разрешение за строеж, за монтаж на инсталации за производство на електрическа енергия, топлинна енергия и/или енергия за охлаждане от възобновяеми източници с обща инсталирана мощност до 1 МW включително към съществуващите сгради и постройки, в т.ч. върху покривните и фасадните им конструкции и в прилежащите им поземлени имоти. За монтаж на инсталациите върху съществуващите сгради и постройки, в т.ч. върху покривните и фасадните им конструкции, разположени извън урбанизираните територии, не се изисква изработване и одобряване на подробен устройствен план.

- Мина ли ерата на остъклените балкони? Хората узаконяват ли ги или ги правят на собствена глава, надявайки се, че няма да бъдат хванати? Има ли наложени глоби – какъв е броят им и в какъв размер са те?

- С измененията на ЗУТ от 2015 г. не се изисква разрешение за строеж за остъкляване на балкони и лоджии.

- Успявате ли да хванете и незаконните вътрешни преустройства в сградите?

- Незаконните вътрешни преустройства на сградите са строежи от четвърта категория, предвид което контролът върху тях се упражнява от съответните общински/районни администрации.

- Премахнаха ли се въведените ограничения за хората, живеещи в ателиета? И допуска ли се още тази категоризация?

- С промените в Закона за устройство на територията ателиетата се считат за жилища.

- От какво се жалят най-често хората в ДНСК?

- В Централното управление на ДНСК и в регионалните й структури годишно постъпват над 50 000 жалби и сигнали, като в по-голяма част от тях се посочва, че общинските органи бездействат по конкретни казуси за строежи, попадащи в четвърта, пета или шеста категория съгласно ЗУТ. В тази връзка на дневен ред е да се подобри контролът върху дейността на общините, без това да бъде вмешателство в тяхната работа. Идеята е с опит и експертиза структурите на ДНСК да помагат на местните администрации да изпълняват дейността си, свързана със спазване на разпоредбите на ЗУТ.

Това е тя:

Инж. Петрова има магистърска степен по международни икономически отношения от Университета за национално и световно стопанство

Завършила е инженерна геоекология в Минно-геоложкия университет „Св. Иван Рилски“

Заемала е различни експертни постове в тях. Работила е като началник отдел в Направление „Архитектура и градоустройство“ към Столичната община

Била е началник на регионалните дирекции за национален строителен контрол в София и в Софийска област

Понастоящем е началник на Дирекцията за национален строителен контрол (ДНСК)