- Г-н Шопов, решена ли е транспортната криза, или е само привидно?

- Транспортната криза може би е решена моментно. Дългосрочните решения, които трябва да бъдат взети, за да има една стабилност в сектора, тепърва предстоят. Имаме още много работа и задачи да изпълним, за да можем да кажем, че е приключила. Факт е, че наземният транспорт тръгна и исканията на работниците бяха удовлетворени.

ЗАДАВА ЛИ СЕ НОВА СТАЧКА: Блокадата от София пълзи към Варна

ОЧАКВАНО: И медици плашат с ефективна стачка! (АНКЕТА)

- Кметът Терзиев и заместник-кметът по финанси казаха, че отпуснатите от правителството 15 млн. лв. са недостатъчни и ще стигнат до октомври. Вярно ли е това? Има ли опасност тогава да се стигне до нова блокада?

- По нашите разчети това не е вярно. Парите ще стигнат до края на годината, а не до октомври. Цялото това говорене през медиите от страна на общината беше немалка част от причината работниците да бъдат категорични в своите решения и да стигнем до ефективни блокади на транспорта.

Мисля, че трябва да намалим политическото говорене и комуникацията през медиите и да седнем да говорим по приоритети, които ни предстоят, за да направи транспорта по-добър и най-вече да подобрим условията на труд за работниците. Не мога да разбера полемиката с недоволството, че кабинетът е помогнал в решаването на кризата. Ние продължаваме да твърдим, че и държавата трябва да поема своята отговорност по отношение на транспорта. В край на сметка тя се намеси в някакъв момент. Тези пари ни трябват и трябва да седнем и да видим какво ще правим за следващата година, за да не дойде януари и отново се зародят конфликти. 

- За тази година парите ще стигнат, а за догодина, когато искате увеличение с 500 лв.?

- Обикновено от септември-октомври започваме разговори както с политическите партии, така и с Министерство на финансите по отношение на държавния бюджет. И там, където според нас, синдикатите, има необходимост от корекции и допълнително финансиране, се опитваме да намерим баланса според възможностите на държавата и необходимостите на съответния сектор.

Следващата стъпка, след като се види какво ще бъде заложено в бюджета, започваме срещи и със съответните общини, където имаме синдикални организации и има искания за заплати. Обикновено такъв е пътят. В София имахме спънка в разговорите с общината.

- Защо отстъпихте от исканите 400 лв. на 300 лв.?

- Защото това са преговори. Нормално е да има отстъпки от двете страни. Това беше едната. Другата отстъпка, която направихме, беше в това, че първоначално искахме увеличението да бъде от януари, а реално това се случи от април месец. Почти половин година по-малко разходи за общината като увеличение на заплатите.  

- Всички работещи в транспортните дружества ли ще получат по 300 лева увеличение и откога?

- Всички трябва да получат по 300 лв. в основните си заплати. От тези пари като приспаднем малко над 20% данъци и осигуровки, ще получат чисто 240 лв. Увеличението трябва да получат през юни, като има места, където те вече са начислени, и ще вземат допълнително за април и май. 

- Чуха се обвинения, че протестът е бил политически, какъв е вашият коментар?

- Категорично протестът беше със социална насоченост и с искания на работниците за достойни увеличения на заплатите и за подобряване условията на труд. Парадоксалното беше, че останахме изгубени в риториката на това, че се искат само пари, което категорично не е вярно, защото имаме входиран проект на споразумение за сътрудничество със Столичната община, в който заплатите са само една точка от над 30. Те са свързани с останалите искания на работниците – подобряване условията на труд, ползване на отпуските, защита на работниците, поставяне на видеорегистратори в превозните средства и всякакви други неща, които са свързани с подобряване на сектора. Исканията не са само за пари.

Препъникамъкът се оказа упорството на кмета Васил Терзиев, който искаше да разпредели парите, както той е решил, а не както би се решило след едни преговори. От колеги, които от години се занимават със синдикална дейност, знам, че в ден трети винаги се появяват политиците и всеки започва да си приписва заслуги или да сочи с пръст и тогава нещата придобиват една картина, която и ние видяхме. Медиите достатъчно широко отразиха хората. 

- Искал ли е протестът да вземе главата на кмета Васил Терзиев, който предупреди, че се готви и криза с боклука?

- Не е имало атака срещу кмета, за да ходят да го защитават с протест. Това беше един спор, в който работниците и служителите взеха нещата в свои ръце заедно със своите синдикати, за да си отвоюват правата. Не може да водиш преговори, когато казваш, че едва ли не каквото си решил, това ще стане – или със 100 лв., или нищо. 

- Защо не се съгласихте да получите 400 лв., макар 300 да са през бонуса?

- Защото не беше за всички работници достатъчно минималното увеличение. Ние предупредихме, че трябва да има по-адекватно минимално увеличение в основните заплати, защото те са ниски. Системата за бонуси, която заедно разработихме, е прекалено млада и има неща, които трябва да се доизпипат, за да са спокойни хората, че тя работи по правилния начин. Освен това тя не е за целия градски транспорт, а само за километричния пробег на водачите. 

- Колко реално взимат работещите в авто- и електротранспорта?

- По време на протестите реално ние видяхме, че основните и стартовите заплати не са толкова големи, за да има такъв негативен отзвук. За да се покажат тези високи възнаграждения в медиите, те са на цената на извънреден труд, на нощен труд и всякакъв друг тип вредности, които са и забранени от Кодекса на труда. Имаме рекордьори с по 600-700 часа извънреден труд за една календарна година. Редно е един човек да работи нормално и да може да си ползва отпуската, и да взима адекватна заплата, особено за София. Мисля, че 1800 лв. стартова заплата за инженер с висше образование е нещо абсурдно. В големите вериги магазини се започва от такива стойности на заплатите, отделно те също имат доста допълнителни придобивки, за да може да кажем, че работниците от градския транспорт искат невъзможни заплати. Отделно от това цялата тази риторика за противопоставянето на една професия с друга също смятам, че е нещо абсолютно неправилно, и неслучайно имаше протести в други сфери заради недостатъчни средства за живеене. Не е редно да се противопоставят професиите. И медицинските сестри, и работещите в БАН и музеите са с грозно ниски заплати, никой не казва, че те не трябва да взимат, напротив – трябва. Защо недоволството на една група хора трябва да се противопоставя на това, че други не взимат?

В демократичния свят, в който живеем, всеки има право да изрази своето недоволство. Просто в градския транспорт прерасна в синдикални действия с блокиране. Ние предупреждаваме от миналата година, че има натрупано социално напрежение, и постоянно търсехме срещи и диалог с институциите. Искахме да направим съответните стъпки, за да се потуши това напрежение, само че това не се получи и хората излязоха на протест. Когато мастилото и химикалът не работят, тогава се действа по този начин в цялата цивилизована Европа. Това мислене и разделение на хората не мога да го разбера. 

- Ще получат ли работниците възнагражденията си за дните на блокадата и била ли е тя наистина незаконна? 

- Всички работници, които по график е трябвало да бъдат на работа, са били на своите работни места. Блокадите бяха пред гаражите и бяха от служители, които не са били на смяна. Би следвало основните трудови възнаграждения да бъдат изплатени. Имайте предвид, че ремонтната дейност не е спирала по време на блокадата. Хората са изключително съвестни и отговорни, просто им писна никой да не ги чува и да не им обръща внимание. 

- Варна също заплашват да последват примера на София с блокада. Ще допуснете ли това да се случи?

- Наясно сме с напрежението и във Варна. Надявам се да не се стига дотук, но това изцяло зависи от това – как ще протекат преговорите. За момента имаме диалог с община Варна. Предстоят ни още срещи, в които да търсим варианти, с които да бъдат удовлетворени исканията на работниците. Там също има доста голям недостиг на шофьори. С увеличението, което миналата година постигнахме, е имало и привличане на нови работници. Това е пътят за една такава професия, която се превърна в непривлекателна. Когато имаш недостиг на кадри, значи нещо ти куца – и там проблемът е със заплатите и условията на труд също не са достатъчно добри, за да привличат хора. В частния сектор един международен шофьор започва от 5000 евро нагоре.

- Съзирате ли, че протестът може да стане причина да се прокара идеята градският транспорт да премине в частни ръце, както предложиха от „Синя София“ в СОС? Може ли това да е част от решението?

- Категорично транспортът трябва да е общински. Тенденцията в цяла Европа вече е такава. Преди години бяхме дали на частни фирми доста от линиите не само в София, а и в други градове, но тази тенденция се обърна както у нас, така и в Европа, защото се видя, че услугата, която те предлагат, не е на достатъчно добро ниво. Това стана причина общините навсякъде да започнат да си придобиват обратно линиите. Осигуряването на обществения транспорт е в преките задължения и правомощия на държавата и общините. Не трябва да се забравя, че частните оператори возят на по-висока цена от общинските, и, второ, не плащат пълния размер на осигуровките, което води до по-малко приходи в държавния бюджет. Тези високи заплати, които се тиражират за градския транспорт, означават и много данъци за хазната. София е най-големият вносител на БВП за България. 

- Някои хора казаха, че може без наземния транспорт. Възможно ли е това?

- Няма как без обществен транспорт. Това е социална услуга, която основно обслужва хората с ниски доходи – ученици, пенсионери, деца. Може би е по-тихо по улиците, но пък има повече автомобили и съответно повече замърсяване. 

- Подкрепяте ли идеята градският транспорт да стане безплатен по примера на други държави?

- Хубаво нещо е това транспортът да е безплатен, но не виждам как държавата или общината ще каже на хората, че това ще им влезе в данъците.

Знаем, че софиянци не обичат да плащат нещо, което не ползват, защото тогава всеки ще излезе и ще каже, че не се е качвал никога на трамвай, и ще попита защо да плаща. Такъв е методът в Европа – когато транспортът е безплатен, всички граждани плащат чрез своите данъци. Той няма как да е безплатен, без да има някакво финансиране. Някой трябва да плати сметката, няма безплатен обяд. У нас транспортът се финансира от бюджета и собствени средства.

- Стана ясно, че в дружествата работят 700 души, така ли е наистина?

- Това е малко като с показването на фишовете с по 3000-4000 лв. На срещите със столичния кмет такава информация не ни е предоставяна. Трябва да се види дали зад тези 700 позиции има хора, трябва да се направи един анализ.

- Редно ли е хората да искат обезщетение за дните на блокадата?

- Това е решение на СОС. Чух, че обмислят да удължат валидността на картите с шест дни. Мисля, че това е едно добро решение. Хората не са виновни, че има напрежение в дадена сфера. 

- От „Спаси София“ обявиха, че искат да правят преструктуриране в системата. Възприемате ли това като отмъщение, че дръзнахте да блокирате града?

- Ние година и половина не сме спрели да показваме къде са проблемите. Защо сега се сетиха да преструктурират? Сега в бързината, като направят бели, после кой ще им ги оправя? Пак синдикатите ще бъдат лоши, че излизат на протест. Не се прави така. Къде са социалните партньори и експертите, кога изкараха анализи, за да правят преструктурирания? Защо ги хвана шубе? Направили един протест синдикатите и сега – дайте да преструктурираме и да правим на парче и на коляно за една седмица. Това са несериозни неща. Това води до бъдещи проблеми, които ще доведат до други протести. Не се прави така. Освен това, ако искат и други сфери да се надигнат, нека отложат приемането на бюджета, както се чу преди дни. Необходимо е час по-скоро да се приеме финансовата рамка на София. 

Това е той:

- Инж. Александър Шопов е роден през 1988 г. 

- Занимава се със синдикална дейност от 2020 г. 

- Завършва технология и управление на транспорта във ВТУ „Тодоров Каблешков“, магистър е по икономика на транспорта в същото висше училище. 

- 10 г. е бил ръководител движение в „Метрополитен“ ЕАД 

-  Председател е на Федерацията на транспортните синдикати от септември 2023 г