- Г-н Шишков, от АПИ коментираха, че направената по-тънка настилка на АМ „Хемус“ не представлява опасност за водачите. Какъв е вашият коментар?
- Правим съвместни проверки между МРРБ и МВР. Първата беше на магистрала „Тракия“. Проверките на 2-ри и 3-ти лот показаха, че те са в лошо състояние и им предстои основен ремонт. Там открихме, че между 12 и 17 см е по-малка дебелината на настилката. Пътят започва да става опасен с всеки изминал ден, защото се деформира настилката. Ще се наложи да направим основни ремонти на голяма част от магистралите, защото не са направени по начина, по който са били проектирани и ще издържат вместо 12 или 15 години, преди да се направи основен ремонт, 7-8 години. Основният ремонт означава, че трябва да влезем в земната основа, за да я стабилизираме, като например отсечката Чирпан-Стара Загора.
- Каква е ситуацията?
- Там ремонтът е направен като текущ и сега ние нямаме строителни книжа, нямаме надзор и въвеждане в експлоатация. Тази част в момента представлява незаконно строителство. Имаме 95 възлагания, като пътищата са по-малко на брой, които ние няма да разплатим, защото те са направени без проекти и надзор.
Докато не са започнали да се разпадат – към момента проблем няма, той е в това колко време ще издържи пътят, преди да се направи основен ремонт. На АМ „Хемус“ ни очаква същото. Все още настилката държи в това си състояние, но най-вероятно след 1 или 2 години ще ни се случи същото като на АМ „Тракия“. Ние трябва да сме готови, да правим проекти и да събираме пари да правим основни ремонти. Обществото има нужда от пътища, но има нужда от добре направени.
- Нали има надзори, приемателни комисии, как се приемат такива обекти?
- Точно затова проверките са съвместни с МВР. Сега те трябват да установят, има протоколи за скрити работи, някой се е разписал там, че тези слоеве и пластове отговарят на проекта. На място обаче не отговарят. В годините назад имаше голямо говорене за всичките тези пътища дали са изпълнени по проект или не. За съжаление освен говорене проверки нямаше. Ние започнахме с проверките не за да покажем, че обществото е било право. То 10-12 години говореше все активно, че пътищата не се строят по норма и сега се оказа, че обществото е било право. Само че сега ние всичките, частта от това общество, ще трябва да платим основните ремонти не на 15-ата година, а на 8-ата. Пътищата започват да стават в лошо състояние. Проверките са част от решението на проблема, защото когато знаем какво ни чака, може да планираме и да започнем да го правим навреме.
- Какво ще ни струва това?
- До този момент около половин милиард ще ни струва основният ремонт на АМ „Тракия“, двата лота и АМ „Марица“, защото там проблемът е сериозен. Той не е в липсата на асфалт, може да кажем, че е в нормата, но със земната основа не стоят така. При всички магистрали не е имало отношение към това, че трябва да се спазят всички изисквания на проекта. Образно казано, рецептата не е спазена.
- Вината е на контрола или на строителя?
- Вината е на всички. Затова има участници в строителството. Когато се строи с разрешение за строеж и по законов ред, накрая знаем в кой е вината. Вина има в строителя, вина има в надзора, може би и в проектанта, който приема протоколите за скрити работи. Във вторник ще правим проверка на Северната скоростна тангента, защото тя също е част от онова говорене на обществото, че пътищата ни не се строят в норма. Тя също започва да се деформира на места.
- Каква част от пътищата ни се рушат?
- Както виждате, на седмата-осмата година започват да дават много сериозни дефекти и да се нуждаят от основни ремонти. Не мога да кажа какъв процент са те, преди да направим проверки на всички тези пътища. Мога да кажа, че където сме направили проверка, се оказва, че пътят е за основен ремонт. Това са такива трасета, които видимо имат проблеми.
- Ин хаус процедурите ли ни изядоха главата?
- Не. По ин хаус се строи само по АМ „Хемус“ - лот 1, 2 и 3 и част от пътя Ботевград-Видин. В другата си част всички тези магистрали, за които говорим, не са строени по този метод. Ин хаус процедурите имат други проблеми. Те са веднъж, че без търгове и обществени поръчки е раздадено строителство по лотове и по части от тях. Другият основен проблем е, че гаранцията на строителството ще остане в държавната фирма „Автомагистрали“. Даването на определени фирми на 35% аванс за строителство, без да е ясно кога ще започне то, защото нямаме проектна готовност, освен че е несправедливо към цялото ни общество, е и харчене на публичен ресурс. Сега обаче всичко това се връща като бумеранг в строителните фирми, защото те са взели един аванс, ние няма да индексираме парите, защото го няма в договора. В момента всички са недоволни – обществото сме недоволни, защото искаме магистрала и няма да плащаме индексация; фирмите са недоволни и не искат да продължават да строят, макар че те имат договор.
- Опитват ли се да откажат?
- Засега не са се опитали да откажат. В един процес трябва всички страни да са доволни, трябва да се намери балансът. Няма да отстъпя от това в рамките на тези 35%, които са получили аванс да не го изградят на старите цени. След това може да се мисли в някаква посока. Първо нека построят това, което са взели, това съм ги призовал.
- Кога АМ „Хемус“ ще стане готова?
- Това е много сложен въпрос. Той е такъв не за друго, а защото част от магистралата е и в капана на политиците. На 4-ти лот има доста сериозно извършено незаконно строителство. Предложих търпимост, за да може тези обекти да ги обявим за такива, включително и незаконните строителства, които са направени като основни ремонти, да ги изследваме. Това не представляваше амнистия. Това представляваше законова процедура, в която да ги изследваме дали може да ги използваме или не. За съжаление не приеха този подход, но не приеха и никакъв друг подход. Прогнозното й пускане непрекъснато се удължава. Към този момент имам разговори с тези, които трябва да строят 5-и и 6-и лот заради проблема с индексацията. Нещата вървят към това да се съгласят да строят в рамките на получения аванс. На 5-и лот незаконното строителство не е чак толкова голямо и ще се наложи да го премахнем – става дума за изкопи и отнет хумусен слой. 9-и лот имаше сериозни проектантски и процедурни проблеми. В момента има одобрен ПУП и предстои да издам заповед за плана. 10-и лот го въведохме в експлоатация, това е в участъка Белокопитово - Шумен. Ще може да започнем в същия участък строителството на 9-и лот. Най-вероятно до месец-месец и половина ще започне строителството на 5-и и 6-и лот, като премахнем минималното незаконно строителство. 7-и и 8-и лот сме в напреднала фаза да решим проблема с трасетата, там ще се наложи частичен ОВОС заради преминаването на магистралата през ловно стопанство с редки елени и складове с взривоопасни стоки. Отворихме изключително важния коридор от Русе към Маказа. Там одобрихме два лота като ПУП, в момента се прави проект на инженеринг.
- Какво предстои?
- Хубавата новина е, че там ще започне строителството на двата лота през август-септември. Дотогава трябва да приключи отчуждаването. В напреднала фаза сме по задание, с което да продължим до Велико Търново. Така ще вържем „Хемус“ с тази част от магистралата. Не се изненадвайте, но когато са проектирани двете магистрали, няма проектиран пътен възел между тях. Това казва всичко. Същото беше и когато се пуснаха „Марица“ и Тракия“. Магистралите не се правят на парче. Една държава се развива планово.
Част от магистралите трябва да се дадат на концесия, за да започне строителството на всички сега, а не след две поколения. 20 млрд. лева, без основните ремонти на съществуващите магистрали, към днешна дата няма кой да ги извади, за да построи останалите трасета. Ние нямаме 50% от тези, които трябва да имаме. Лошото е, че голяма част от тях не сме ги и проектирали. Предложих тунела под Петрохан да е на концесия. Той ще е 70 км по-къс от това, което държавата изгражда в момента, през Ботевград. Ако платите такса и преминете, като изминете разстояние от 70 км по-малко освен времето, което ще спечелите, горивото ще бъде повече, отколкото ще платите като такса.
- На какъв етап е АМ „Европа“?
- Най-вероятно до два месеца пътят поне до границата ще бъде пуснат. В момента съм в разговори с АПИ да изчистим всички процедурни проблеми и да накараме строителят да си завърши работата максимално бързо. Удължаването на сроковете на магистралата е заради необходимостта да се одобри изменение на ПУП, едни кабели не са били одобрени и затова са имали повод да се оправдаят и да кажат, че не сме им създали условия.
За другия участък, който се забави от предшественика ми Гроздан Караджов, аз му бях оставил готов ПУП в частта между София и Сливница, който трябваше да бъде одобрен. Казах му, че до края на тази година трябва да го завършим или поне да имаме 50% напредък, за да не изгубим европейското финансиране, както и трасето с Русе-Бяла и обхода. Намерих го в същото положение. Имаше възражение от кмета на Костинброд за един пътен възел. За 15 минути се разбрах с него, одобрихме ПУП, вече имаме решение на Министерския съвет за отчуждаване. Тук има риск да се загубят пари, но се надявам до месец и половина да започне строителство и да има напредък от 50%, за да не изгубим финансирането. 2024 година би трябвало 50-километровата АМ „Европа“ да е напълно готова. В момента в експлоатация е въведен средният й участък. Първият й лот е одобрен през 2014 година, а последният през 2022 година, ето това казва всичко.
- Какво установиха проверките за ремонта на „Граф Игнатиев“ и реденето на жълтите павета в София?
- За съжаление и там за това, което хората говореха в публичното пространство, проверките показаха, че са прави. Проблемите на „Граф Игнатиев“ са много. Столичната община си поиска парите през оперативна програма „Региони в растеж“. Има много сериозни проблеми и кметът Йорданка Фандъкова също е притеснена. Заради лошо строителство проблеми има и кметът на Пловдив, и на София. Нито фирмите са виновни, нито тези хора, които търпят негативи. Виновно явно е създаденото през последните 10-12 години някакво отношение към строителния процес, за което плащат обществото и политиците. Направихме две проверки.
- Какви са проблемите?
- С улица „6-и септември“ почти всичко е наред, но на „Шишман“ ядките се разпадаха – бетонът не е качествен. Най-вероятно там проблемът е в технологията на изпълнение. На места и в момента има пропадане около трамвайните релси по „Граф Игнатиев“. Говорил съм с кмета да ги ремонтира, преди да започнат да текат официални срокове, защото ако в момента стартираме процедурата и кажем за 30 дни да ги отстрани, София ще загуби част от евросредствата.
На жълтите павета проблемът е още по-голям. Там се оказа, че пясъкът е неподходящ и не пропуска водата. Чакълът отдолу също не е този, който трябва да бъде. Само отношението към вида на строителните материали е един от факторите, довел до проблема с реденето на паветата. Част от строителите на тези обекти могат да строят, задаваме си въпроса защо строят така. Най-странното е, че те не излизат да говорят, за да кажат дали са жертви или съучастници.
- Има ли мафия в строителството?
- Не, не бих казал, че има мафия. Има обаче проблеми, които с години назад не се решават, а се задълбочават. Според мен основният участник в този процес са строителите. Те трябва да докажат на обществото дали са жертва или съучастник. Очаквам строителният бранш да кажат защо, защото те могат, ако не можеха, щях да кажа: „Те толкова си могат“. Политиците няма да ни кажат, независимо че търпят негативи. На нас ни остава строителите да кажат защо това се е случило.
Това е той:
Иван Шишков е роден на 14 септември 1963 г. в София
Магистър по архитектура през 1990 във ВИАС-София
В периода 1992 - 2000 г. е заемал длъжността на главен архитект на община Драгоман
Бил е главен архитект на район „Банкя“ в Столичната община и главен архитект на район „Триадица“
По време на двете служебни правителства, назначени от президента Румен Радев през 2021 година, е съветник и заместник-министър в Министерството на регионалното развитие и благоустройството
До назначаването му за министър на регионалното развитие и благоустройството работи като архитект
Владимир Христовски