0

Р акетен катер, строен още преди разпада на СССР, беше пуснат на вода след цели 22 години.

Машината от проект 12418 „Молния“ е със заводски номер 01301. Той е достроен по новия проект 1241.8 и носи името „Ступинец“ в чест на град в Московска област. Наследява името от еднотипния съд, построен през 1984 г. в Средно-Невския корабостроителен завод в Ленинград (сега Санкт Петербург) и служил в Каспийската флотилия на ВМФ на Русия до 2023 г. Новият катер с бордови номер 705 също ще служи в Каспийската флотилия. При необходимост може да бъде прехвърлен по вътрешни водни пътища до Азовско и Черно море.

Анонс 

На церемонията присъства помощникът на руския президент о.з. армейски генерал Николай Патрушев, който отговаря за въпросите на националната морска политика. „Взето е решение за интензивно развитие на корабостроенето в Русия. Днес е важно събитие - спускането на вода на всеки кораб е много важен въпрос за корабостроителите.

Това е високоскоростен ракетен катер, който има и артилерийско въоръжение, вече се е доказал положително в много ситуации и в бъдеще достойно ще се впише в редиците на руския ВМФ и ще осигури безопасността на нашите брегове. Трябва да се отбележи приносът на инженерите, проектантите, корабостроителите, които създадоха този прекрасен военен кораб. Искам да Ви благодаря за свършената работа. Надявам се, че броят на поръчките в предприятието ще расте, а оттук ще расте и нивото на живота ви“, заяви Николай Патрушев пред работниците от завода.

Непотърсен 

Става въпрос за два ракетни катера, първоначално заложени през 1991-1992 г. в корабостроителницата „Вимпел“. И двата съда са предназначени за износ, но разпадането на СССР и настъпилия разрив в отношенията с дългогодишни клиенти осуетяват продажбата им. Не са намерени клиенти и от средата на 90-те години двата катера стоят на стапели  в завода в недовършено състояние, без да са пуснати във водата. „Ступинец“ е част от проекта за дострояването и модернизацията на двата съда.

Другият катер, със заводски номер 01302, също се достроява в Рибиск и ще бъде спуснат на вода до края на 2024 г. Предвидено е да  постъпи в Черноморския флот, за да компенсира загубата на еднотипния Р-334 „Ивановец“, потопен от украински безекипажни катери (БЕК) на 31 януари 2024 г. край бреговете на Крим.

История

Корабостроителницата „Вимпел“ е създадена в Рибинск през 1930 г. Специализирана е в производството на средно- и малкотонажни морски и речни плавателни съдове и катери за военни и граждански цели. Доскоро бе част от групата компании „Калашников“, а през декември 2020 г. 82,88% от акциите й бяха придобити от ОСК. 

Според генералния директор на „Вимпел“ Владимир Катишев компанията е първата в Русия, която започва да строи малки ракетни катери от голяма серия - повече от 150 единици: „Тези катери се доказаха като отлични, като служат както в морска, така и в океанска среда, което доведе до бум на търсенето им от глобалното военноморско корабостроене. За целия период досега нашето предприятие е построило 25 ракетни катера пр. 1241 „Молния“ от различни модификации“.

Въоръжение

Корабостроителницата „Вимпел“, по договор с МО на Руската федерация, модернизира и ремонтира два ракетни катера пр. заложени наново през 2016 г. по 1241.8 „Молния“. Основната разлика между двата проекта е замяната на ракетното въоръжение - вместо 4 пускови установки за противокорабни ракети П-15М „Термит“ са монтирани ПКР Х-35 „Уран“. Вместо по 2 установки побордно, новите ПУ са вече 8 (2х4) и са разположени зад предната настройка, напречно на борда. Артилерийското въоръжение включва 1х76,2 mm артилерийско оръдие АУ-176МА. Зенитното въоръжение е представено от два 6-цевни зенитно-артилерийски автомата АК-630 и счетворена ПУ за ПЗРК „Игла“.

Радиолокационното оборудване включва РЛС за насочване на ракетите „Минерал-МЕ“, комплекс за радиоелектронна борба MP-405-1E; навигационен радар МР-231; 3-координатен фазиран обзорен радар „Позитив-МЭ1“; радар МР-123-02.1 и 4 ПУ за „капани“ ПK-10.

Проект

Техническият проект е адаптиран към изискванията на МО на Русия от Централното морско конструкторско бюро „Алмаз“, също част от ОСК. В резултат на модернизацията архитектурата на кораба е променена и условията за живот и работа на екипажа са подобрени.
Изключително успешният проект 1241 „Молния“  е за ракетни катери, предназначени за унищожаване на надводни бойни кораби, катери и транспортни средства на противника самостоятелно и във взаимодействие с ударните сили на флота. Новите ракетни катери проект 1241.8 са оборудвани с модерно навигационно и комуникационно оборудване и въоръжение.

Основни тактико-технически характеристики

Водоизместване (пълно), t 580 

Дължина, m 56,9 

Широчина, m 10,2 

Газене, m 3,30

Макс. скорост, 42 възела
Крайцерска, 13 възела

Далечина на плаване, nm

- на макс. скорост 400

- на икономична скорост 1400

Автономност, дни 10 

Двигателна установка, тип CODOG

2 х маршеви дизелови двигатели М-504

2 х форсажни газо-турбинни двигатели М-70

Мощност, к. с.

2 х 4000

2 х 12 000