В ноември - месеца на намаленията и Черния петък, енергията на парите се движи с невъобразима скорост. Малцина обаче се замислят какво всъщност се крие зад шифъра на световните марки, струващи милиарди долари. Оказва се, че магията, с която те привличат клиенти, стъпва върху много древни езотерични и религиозни символи за късмет и благополучие. И още - заклинания, акроними, източни божества, библейски митове и реликви се мяркат по витрините.
Електроника
В света на електрониката едни от най-желаните продукти са дело на американския технологичен гигант „Епъл“(Apple). Империята, основана от покойния Стив Джобс, се крепи на райската ябълка – символ на прогреса и познанието. Според Библията към него посегнали Адам и Ева, след което Бог ги изгонил от Райската градина. Логото, стоящо на компютрите и смартфоните, е дело на Роб Янов. За процеса по намиране на точния дизайн той споделя, че купил цяла торба с ябълки, поставил ги в купа и ги рисувал една седмица, докато се добере до крайния вариант. Отхапването от плодовете било част от експеримента и напълно случайно байт (в превод "хапка") се оказва и компютърен термин. Психолози обаче изтъкват, че ябълката неслучайно е подбрана, тъй като тя символизира забранения плод от дървото на познанието. Това създава в подсъзнанието чувството за изкушение от нещо скрито, което трябва да бъде разбулено чрез покупка независимо колко струва.
Звезди
Когато говорим за техника, не можем да подминем скрития смисъл на азиатския дракон „Самсунг“ (Samsung) – чиито продукти са желани не само покрай намаленията на Черните петъци. Компанията, основана от Лий Бюнг-Чул през 1938 г., води началото си от земеделска кооперация. Кой и кога е посъветвал южнокорейците да посегнат към магията на нумерология и астрология не е ясно, но на корейски „самсунг“ всъщност е дума от две части. Първата част „сам“ означава "три", а втората „сунг – се превежда като „звезди“ т.е. три звезди. Числото е смятано за изключително щастливо, привличащо пари и късмет, а в комбинация с небесен обект се получава неземен късмет. За свещенността на числото говори фактът, че то е вплетено в много от намерените древни амулети за късмет, особено онези под формата на триъгълник. Случайно или не тройката присъства в древната концепция за триединството на човека от Дух-Душа и Тяло, както и в християнския мироглед за Светата Троица - Отец, Син и Свети Дух.
Християнската мистика присъства и в часовниците „Лонжин“, кръстени на войника, пробол Иисус Христос на кръста. Те възкресяват мита и за копието на Съдбата, даващо власт над света и търсено от царе и императори. Според легендата с него римският войник Лонгин пробол Спасителя на Света и тогава острието придобило невероятна сила. Според мита, който ги притежава, ще властва над света и време-пространството на нашето измерение.
Тийнейджъри
Мечтата на днешните тийнейджъри е да сложат на краката си маратонки – по възможност последен модел „Найк“ (Nike). Компанията е основана през 1964 г. под името „Блу рибън спортс“(Синята панделка на спорта - от англ. език) - скучно и вещаещо посредствено и кратко съществувание. Всичко се променя, когато брандът взима названието на гръцката богиня на победата „Найк“. Хиляди спортисти вярват, че с нейна помощ ще жънат победи, защото не е тайна, че наред с талант, често изходът от даден мач се решава и с голяма доза късмет.
Немският гигант в спортните стоки “Адидас“ (Adidas) е кръстен на своя основател Ади Даслер. Самото лого се е променяло няколко пъти, но винаги е съдържало три ленти. В момента те са леко наклонени, като планински връх, който мами всеки със спортен дух да го изкачи. Според друга трактовка това е препятствието, което човекът трябва да преодолее било на пистата, стадиона, било вътре в себе си, като психика и воля. Търсачите на по-дълбок смисъл откриват символика и в късметлийската тройка, но и отвъд нея. Числото според немската астрологична школа се асоциира с Юпитер, планетата на благоденствието, която носи години наред многомилионни приходи на фамилията.
Акроним
Японската мултинационална компания „Асикс“ (Asics) за спортни стоки е основана от Кихачиро Оницука. Той започва с производството на баскетболни обувки, които се казвали „Тигъра Оницука“. Тигърът е третото животно от Източния зодиак и вещае голям прогрес. Но той скоро е заменен с акронима на популярната латинска сентенция: „Здрав Дух в здраво тяло“ (ASICS- Аnima Sana In Corpore Sano). Тя принадлежи на Децим Юний Ювенал - един от най-известните поети сатирици, живял в Римската империя през I век.
Зороастризъм
При модните марки също се открива скрит смисъл отвъд шева и кройката. Например щипка магия носи испанския бранд „Зара“. Обяснението за името идва от бащата на основателя му, железничар, който бил луд по филма „Зорба гъркът“. В словоформата обаче дреме индоевропейски корен за богинята на светлината и златото, както и религията на древните българи - Зороастризъм. Същата влиза и в българския език като Зорница, за означаване на планетата Венера, която според халдейската астрология управлява финикийските знаци. Ала един от най-мощните символи за благополучие е запазена марка на автомобилите „Мерцедес“. Името им дължим на австрийския дипломат и дистрибутор на „Даймлер“ Емил Йелинек. Той тайно участвал в ралито в Ница, като за псевдоним ползвал името на дъщеря си, Мерцедес. Символът на колите обаче води началото си от прастарата ведическа свастика. Мистици твърдят, че тя крие неподозирана сила за господство над моретата, земята и въздуха. В раннохристиянското изкуство именно този тайнствен символ изобразява победата на Христос над смъртта.
Посветени хора, знаещи как да я използват, могат да обърнат поляритета на магическия символ за творене на зло. Именно нейният огледален образ е използвал водачът на Третия райх Адолф Хитлер и насмалко да превземе света.
Древните вярвали, че свастиката е дадена на човека от богове, дошли от звездите. Истина ли е това остава загадка, но археолози откриват кръста с пречупени на 90 градуса рамене по цял свят. Според историците най-старата изобразена свастика датира отпреди 15 000 години. Намерена е на повърхността на бивни, открити в Украйна през 1908 г. Предполага се, че тя е използвана като символ на плодородието, благосъстоянието, късмета и надеждата.
Винча
На територията на Източна Европа свастиката също се появява като символ на Винчанската култура, живяла по времето на неолита – преди около 7000 години в селището Винча, днес предградие на Белград. През бронзовата епоха свастиката става широко разпространен символ, олицетворяващ Слънцето и неговия вечен ход за илирите (индоевропейски племена, населявали западните части на Балканския полуостров през Античността). Появява се още на месопотамските монети; върху вази и дрехи в Гърция; формира мозаечни мотиви в Рим, стои като стилизиран кръст в келтски реликви. Артефакти със свастика са намерени и на територията на Великобритания.
Смята се, че съвременното название идва от санскритската дума „свасти“ – „успех“. Най-старият известен текст, в който се споменава свастиката, е част от индийския епос „Махабхарата“.
Брандове носят скрити послания
Скрит смисъл, действащ на клиентите на подсъзнателно ниво, има в редица корейски марки. Емблемата на конгломерата Хюндай (Hyundai) се смята, че идва от първата буква на компанията и нищо повече. В действителност буквата „Н“ представлява двама души, които се ръкуват - клиентът и представител на фирмата, което внушава доверие и успешна сделка.
Главният символ на логото на южнокорейския производител на електроника „ЕлДжи“ (LG) представлява стилизирано изображение на щастлив човек, който се усмихва, вероятно след покупка. Съгласно официалното описание на бранда тази композиция показва стремежа на компанията да поддържа човешки отношения с всеки клиент.
Индиански шамани и змии вдигат продажбите
Прелюбопитен е и произходът на емблемите, греещи върху автомобилите. Едно от най-мистичните краси италианските автомобили „Алфа Ромео“. В него присъства кръста и една змия, изяждаща (или изплюваща) човек.
Актуалното лого на „Шкода“ е забулено в мистерия. Някои откриват в него глава на индиански шаман, а друг индиански пера и стрела.
Логото на японския автобранд „Тойота“ (Toyota) много прилича на каубойска шапка. Но в нея случайно или не има точно три елипси – числото носещо щастие. Според най-разпространеното тълкувание логото представлява стилизирано иглено ухо с прекаран конец през него. Което е препратка към миналото на автомобилния гигант, който в началото е произвеждал не коли, а тъкачни станове.
История на BMW започва с въздухоплаването, за което свидетелства логото на компанията, изобразяващо витло на самолет. Освен това в него е преплетен и фрагмент от флага на Бавария. Някои клиенти откриват „Ин Ян символа“ за енергиите, действащ в нашия свят, както пясъчен часовник. Той внушава, че животът е прекалено кратък, за да не се поглезим с нов автомобил.
Малцина подозират, че названието на колите „Мазда“ е свързано с Ахура „Мазда“ – богиня от пантеона на древноиранската религия. Отделно в изображението присъства Совата, като символ на мъдростта. „Дачия“ пък е кръстена на провинция на Римската империя, която се е простирала на територията на днешна Румъния.
Любомир Старидолски