П оне по 300 лева бонус ще получават спешните медици, които ще оказват помощ по въздух. Допълнителното възнаграждение е за специфични условия на труд при участие в поне един полет в съответния месец. Това е регламентирано в проект на Правилника за устройството и дейността на Центъра за спешна медицинска помощ по въздух, изготвен от Министерството на здравеопазването.
Самият център ще е с денонощен режим на работа и ще се състои от административно-стопански сектор и координационна централа, а в него ще работят 68 души. Те ще се ръководят от директор и зам.-директор. Директорът ще бъде избиран след конкурс и трябва да притежава магистърска степен по медицина, призната медицинска специалност, придобита квалификация по здравен мениджмънт и да има най-малко една година стаж в лечебно заведение за спешна медицинска помощ. Той ще подлежи на атестация всяка година.
Маркировка
Вертолетите, с които се оказва спешната въздушна помощ, ще бъдат със специфична окраска и маркировка, пише още в проекта. Хеликоптерите ще са бели, с жълт покрив и светлоотразителни ленти по вратите и синя отразителна емблема „Звезда на живота“ (Star of Life). Надписът пък „Спешна медицинска помощ“ ще е върху лентата от двете страни на хеликоптера, с рефлективни главни букви в флуоресцентно червен цвят. Лопатите на носещия и опашният винт пък ще са в два цвята - бял и червен.
Заболели
Центърът ще оказва спешна медицинска помощ на заболели и пострадали при катастрофи и по време на транспортирането, ще превозва медицински специалист или екип при необходимост при донорски ситуации, ще осигурява медицински специалист или екип при извършване на въздушен транспорт за нуждите на Министерството на здравеопазването при необходимост от придружаване. Предвижда се той да бъде използван и като учебна база на специализанти по спешна медицина и продължителна квалификация на медицински специалисти.
„Ако се случи всичко това, за което се говори, и очакваме да има HEMS, трябва да е работещо. Още повече, че ЕК и EАSA (Eвропейската комисия по безопасност на полетите) работят по съвместяване на планинското спасяване с HEMS, което още повече ще допринесе за нашите нужди и за пострадалите в планините“, коментира директорът на ПСС Емил Нешев, който от години алармира за необходимостта от въздушни линейки. Той допълни, че в страни като Италия, Германия и Австрия, Франция и Швейцария отдавна има такива.
„Щом там си изхвърлят боклуците от хижите с хеликоптери, смятайте за какво става дума“, каза още той.
50 медици вече започнаха обучение за оказване на спешна помощ по въздуха в тренировъчната база на Военномедицинска академия.
Яна Йорданова