М алко над половината от 15-годишните ученици в България имат своя банкова сметка. Това съобщиха от Асоциация „Активни потребители“.
Оттам обявиха резултатите от международно проучване в 20 държави по света на международната програма PISA към Организацията за икономическо сътрудничество и развитие.
Данни
47% от българчетата притежават дебитна или кредитна карта. 85% от децата в тази възраст разговарят поне веднъж месечно с родителите си за пари и за неща, които искат да си купят. 80% обсъждат пазаруване онлайн.
Резултатите през тази година са сходни с получените данни от проучване в България през 2018 г., обясниха от потребителската организация.
Близо половината от 15-годишните ученици у нас споделят, че през предходните 12 месеца са учили в училище за надница, бюджет, предприемачество, банков заем. Оказва се, че те знаят какво означават тези термини. 29% от тях съобщават, че са учили за обменен курс. 26% дори знаят какво е сложна лихва.
Според изследването най-високо ниво на финансова грамотност показват 15-годишните ученици в Белгия, следвани от връстниците си в Дания и Канада. България заема 15-о място в общото класиране.
Грамотност
Финансовата грамотност се възпитава, ако децата имат свои пари – независимо дали са им дадени от родителите за закуска, джобни, като подарък от баба и дядо или за някаква покупка, твърдят финансовите експерти на „Моите пари“.
Сумата, която се дава на детето, не трябва да бъде нито много голяма, нито съвсем дребна, за да може то да се научи правилно да ги разпределя.
За използване психологията на парите при възпитаването на децата е важно и как родителят се отнася към парите.
Интересно е, че въпреки подобна честа практика експертите смятат, че парите са лоша мотивация за постигане на успехи в училище.
Но закупуване на играчка или игра със спестени пари е полезна практика за възпитаване във финансова грамотност.
Родителите могат да споделят идеи за постигане на някаква цел на семейството и заедно да планират нейното финансово осигуряване.
Спестовност
Ваденето на спестовна сметка на името на детето създава чувство на отговорност към парите. Отиването заедно в банката, внасянето на парите, изчисляването на печалбата от лихвата дават знания, които са начин за неусетно изграждане на финансово грамотен възрастен.
Таня Киркова