Д жипиес ще дебне инструктор и обучаван през всеки час на обучението по кормуване.
Революционната промяна, която се обсъжда от години, е залегнала в проектопромени на наредба на транспортното министерство, качени за обществено обсъждане в интернет. Целта й е да прекрати сговарянето между автошколи и курсисти, при което на вторите се преподават по-малко от задължителния брой часове и не се покриват ключови шофьорски упражнения. В резултат автошколите пестят пари за гориво и труд, а курсистите получават по-ниска цена на курса, като крайният резултат е лошо подготвени млади водачи на пътя.
Електронно
В основата на нововъведението е понятието „Електронен учебен картон“ – замяната на досега съществуващите хартиени картони, в които инструкторът можеше да запише, че е преподал час по шофиране на автомагистрала, докато реално такъв не се е провеждал.
Сега това ще се случва в интернет приложение, в което инструкторът ще регистрира начало и край на часа. Приложението, инсталирано на таблет или телефон, пък ще следи и документира дали случващото се в съответната учебна сесия отговаря на материала за преподаване. Ще се регистрират конкретните упражнения, маршрути, изминати километри, както и средната и максималната скорост по време на часа.
Системата ще може да различава между различни видове пътища, като градски и извънградски маршрути, за да се гарантира, че младите шофьори наистина трупат опит във всички задължителни по закон условия на движение.
Схеми
„В случай че инструкторът е записал, че започва час извънградско, но автомобилът не напуска пределите на града, или пък се движи с твърде ниска средна скорост, то програмата ще откаже приключване на този час. Той ще стои отворен и невзет, докато съответните условия не бъдат покрити“, обясни за „Телеграф“ Красимир Георгиев от Асоциацията за квалификация на автомобилистите в България.
При откриване на аномалии, като например кратки часове, ниска максимална скорост, час за шофиране в тъмната част на денонощието, регистриран през деня, то системата, която ще се администрира от държавната „Автомобилна администрация“, няма да финализира урока. Така курсистът няма да може и да отиде на изпит.
Съгласно проектопромените наредбата ще влезе в сила два месеца след обнародването, за да могат автошколите да се адаптират към промените.
Според Георгиев въвеждането на системата ще изсветли бранша на автошколите, ще намали нелоялната конкуренция и ще допринесе за по-добре подготвени млади водачи по пътищата и по-малко жертви на катастрофи.
Дигитализацията на обучението ще направи схемите между инструктори и обучавани невъзможни.
Деян Дянков