0

М ежду 2 и 3 хиляди ученици се явяват в общинския кръг на олимпиадата по български език и литература всяка година. Учители по БЕЛ вече организират провеждането на изпитите и желаещите ученици се записват сега, показа проверка на „Телеграф“.

Според заповедта на министъра на образованието общинският кръг се провежда до 27 януари, каза специално за вестника ни Ваня Кастрева, началник на Регионално управление на образованието - София-град.

По нейните думи от изключителна важност е учениците да бъдат мотивирани да се включват в такива формати на оценяване, защото най-добрата оценка е през състезателния елемент. Самооценяването е само стъпка към обективното оценяване. Някой може да си мисли, че е изключително добър, но тогава, когато той влезе в състезателен формат, се виждат много качества, включително личностни, посочи Кастрева.

Групи

В тази олимпиада се включват ученици от 5 до 12 клас. Те са разпределени в шест състезателни групи. Те са: 5, 6 и 7 клас, сборна група от ученици от 8, 9 и 10 клас и учениците от 11 и 12 клас.

Важно е да се знае, че уменията на учениците, техните знания по български език и литература се оценяват в писмена форма и в трите кръга на олимпиадата – общински, областен и национален.

За по-големите ученици от 7 клас нататък в областен и национален кръг работата е анонимна. За 5 и 6 клас не е анонимна, но те приключват на областен кръг и не се включват в националния.

В общинския кръг се оценяват компетентностите на учениците, базирани на учебните програми по БЕЛ за общообразователната подготовка. Оценяват се знания и умения, придобити до момента на провеждането на кръга.

В общинския кръг всичко се случва на ниво училище – изготвят се задачите, определят се темите от училищна комисия, извършва се оценяването.

Продължителност

Продължителността е регламентирана за пети клас на два астрономически часа, като в това време се включват 15 минути за самостоятелно прочитане на текста. За шести клас също са два астрономически часа, за седми клас - три. За групата от осми-десети клас продължителността на олимпиадата също е три, а за 11 и 12 клас – четири астрономически часа.

Оценяването е в точки, проверяването в общинския кръг се организира от директора на съответното училище. Максималният брой точки за пети и шести клас е 30, за учениците от седми клас е 100, за тези от групата 8-10 клас е 70, за 11 и 12 клас е 80.

Всички училища вече работят по темата за олимпиадата. Определен е и училищен координатор за областния кръг по БЕЛ – това е Националната финансово-стопанска гимназия, където ще изпращат своите работи, след като са приключили работата си, комисиите по оценяване на училищно ниво.

За пети клас учениците ще правят трансформиращ преразказ. Той е от името на неутрален разказвач или някой герой на неизучаван художествен текст. В шести клас е изпит-преразказ на неизучаван художествен текст, като може да бъде и откъс от такъв. Неизучаван означава, че на място децата ще получат текста. В седми клас в първата си част олимпиадата съдържа тест с 30 задачи по български език и литература. Във втората част се дава възможност на учениците да избират един от следните два варианта: отговор на литературен въпрос или отговор на нравствен въпрос. В теста се включват задачи с четири възможни отговора с един правилен, както и задачи със свободен отговор. Системата от задачи се определя отново от задължителното учебно съдържание, включено в учебните програми от пети до седми клас, като се оценяват знанията и уменията, придобити в обучението до седми клас включително, а по литература задължителното учебно съдържание, свързано с творби от българската литература и включено в учебните програми за 5, 6 и 7 клас. Отговорът на литературен въпрос или отговорът на нравствен въпрос е в обем до три страници.

Оценки

В следващата възрастова група - 8-10 клас, тестът е отново с 30 задачи, включват се задачи с четири възможни отговора, от които един е верният, както и задачи със свободен отговор. Чрез теста се оценява функционалната грамотност по четене на учениците, нещо, което е от изключителна важност. Затова всяко включване в такива извънкласни формати на оценяване са много полезни за развитието на учениците, защото през тях се мерят уменията за намиране и извличане на информация. Системата от задачи се базира на три текста – научен, медиен и неизучаван художествен текст. Чрез задача за редактиране се оценява и езиковата грамотност на учениците. В 11 клас учениците отново имат тест с 8 до 15 задачи с избираем и свободен отговор. Във втората част се дава възможност на учениците да изберат един от следните два варианта – създаване на интерпретативно съчинение по проблем върху една художествена творба или на есе по житейски проблем, интерпретиран в една или няколко художествени творби. Системата от задачи е обвързан с компетентностите, заложени в учебната програма за 11 клас. Когато говорим за националния кръг, са включени и компетентности, заложени в учебните програми за десети и 11 клас.

И ученици от 12 клас се включват в тази олимпиада. В първата част те решават тест също с 8 до 15 задачи. Във втората част се дава възможност на учениците да изберат един от вариантите: създаване на интерпретативно съчинение по даден проблем върху една или няколко художествени творби или на есе по проблем, интерпретиран в една или няколко художествени творби. Като тук съчинението или есето е в обем на четири страници.

Проверката се извършва от училищна комисия.

Класирането се извършва по точки

Учениците от пети и шести клас се допускат до областния кръг, когато писмените им работи са получили от 28 до 30 точки. За учениците от седми клас се допускат до областен кръг, когато писмените им работи са получили от 91 до 100 точки, като се класират по низходящ ред. Учениците от 8 до 10 клас се допускат при писмени работи от 61 до 70 точки. За учениците от 11 клас се допускат тези, които имат от 71 до 80 точки. По същия начин е и за 12 клас. Изключително сериозна е конкуренцията, след като преминат в общинския кръг, на областния нещата са вече още по-сериозни.

Най-добрите получават званието лауреат

За националния кръг се класират по низходящ ред първите 40 седмокласници, предложени от областните комисии. Когато са повече от 40, националната комисия арбитрира незасекретените писмени работи, като всяка писмена работа се проверява и оценява от петима членове на националната комисия, които работят независимо един от друг. Полученият средноаритметичен резултат е окончателен. На националния кръг в седми клас се определят ученици на първо, второ и трето място. Тези ученици получават от МОН удостоверение за максимален резултат от 100 точки, което им дава право вместо резултата от националното външно оценяване по БЕЛ да се ползва този брой точки. Така че това е изключително мотивиращо за участие в олимпиадата, специално за учениците в седми клас.

При дванадесетокласниците за национален кръг отново се класират първите 40. За званието лауреат на националната олимпиада по БЕЛ се удостояват учениците от 12 клас, чиито писмени работи са получили максимален брой точки, приравнен към оценката отличен 6. Тези ученици получават удостоверение за званието и могат в зависимост от резултатите си от курса за обучение да кандидатстват за национална диплома.