0

У чителите ще продължат да възлагат домашна работа на учениците, не се отменя и четенето на книги през лятото, а само писмените задачи. Ще се увеличат обаче заданията във вид на проекти, които изискват екипна работа.

Предложените промени в Наредбата за оценяване на учениците няма да са драстични, стана ясно от коментара на министъра на образованието и науката проф. Галин Цоков пред бТВ. Основната промяна е, че учениците ще имат допълнителна седмица за учене преди изпитите, тъй като датите ще се променят.

Предложението

Идеята за намаляване на домашните и изобщо на натоварването в училище беше пусната за обществено обсъждане с промените в Наредбата за оценяване на постиженията на учениците. Тя пък е резултат от множеството сигнали и оплаквания на родители, че децата са претоварени със задачи, които трябва да изпълнят вкъщи. Предлага се децата от 1-ви до 4-ти клас да имат домашно по български език и литература и математика, не повече от три пъти за седмица, а по останалите предмети - по веднъж. В прогимназиалния етап и в двата етапа на средното образование, домашно по отделен учебен предмет да се дава не повече от два пъти в една седмица, а по всички предмети – не повече от пет пъти за седмица. Ваканциите пък да са свободни от задачи за изпълнение, които трябва да се отчетат в началото на учебната година.

Учителите

Мненията по темата в учителската гилдия бяха доста разнопосочни. Според някои преподаватели домашната работа, както се практикува в момента, е формално занимание. Някои от педагозите смятат, че задачата се състои в това ученикът да работи у дома с учебника. Други пък настояват, че би трябвало да имат свобода в начина на преподаване, който включва и това колко и какви домашни ще се възлагат. Според повечето преподаватели не трябва да се налага регламент „отгоре“, защото обучителният процес е много индивидуален както по отношение на учениците, така и за методите на преподаване. „Най-малко искам да огранича преподавателските права и автономия“, коментира проф. Цоков. Той подчерта, че се предвижда по-малък брой на изпитванията по предмети с хорариум повече от 4 часа седмично като български език и математика. “Учителите обаче ще могат да дават задачи, по които да се работи както индивидуално, така и екипно. По тях учениците могат да разсъждават в училище или вкъщи”, допълни образователният министър, като уточни, че става въпрос за определени индивидуални или екипни задачи, които учениците да изпълняват след учебните часове.

Родителите

И родителите лансират различни мнения. Повечето са категорични, че учениците се засипват с информация, която не успяват да преработят в трайни знания. Немалка част смятат, че ученето трябва да е основно в училище, а извън него децата да се занимават със занимания по интереси, спорт и т.н. Родителите настояват задачите да са такива, че да учат децата да работят в екип, както да се усъвършенстват не само в обучението, но и в общуването.

Изпити

"Успяхме да предложим разделяне на изпитите за национално външно оценяване след десети и седми клас и те да не са на една дата. Изместихме изпитите за седмокласниците една седмица по-късно“, посочи проф. Галин Цоков. Според него промяната е в интерес и на учениците, и на учителите, защото децата ще имат една седмица повече да се подготвят, а директорите ще са по-спокойни при организирането на тези тежки изпити.

Участие в проект повишава оценката

10% от оценката по български език и литература се полагат за участие в проект. Така се оформя срочната оценка по предмета в 51-во СОУ „Елисавета Багряна“, по думите на директора на школото Асен Александров. 40% се полагат на писменото изпитване, 30% от устно и 20% са от изпълнение на домашна работа. Така децата се оценяват не само по знанията, но и по изследователската и творческата работа в екип. В школото е изготвена и скала за оценяване, като в нея освен основните методи за изпитване има и критерии за оценяване на презентации и проекти.

Намаляването на оценките, с които се формира срочната оценка, също е част от идеите за училищна реформа. Включено е и премахването на входните тестове за профилираната подготовка, тъй като сега изискването е те да се провеждат до три седмици след началото на учебната година.