П риродните науки се учат чрез работа. Това беше едно от посланията на третата национална конференция "Споделени педагогически практики в преподаването на природни науки".
Традиционно домакин на форума е столичното 51-о СУ „Елисавета Багряна“. За иновативните методи за преподаване школото получи плакет от просветния министър проф. Галин Цоков. Идеята на конференцията е учителите да споделят как въвеждат нови методи в преподаването на материя, която не е от най-атрактивните за децата.
ГАЛИН ЦОКОВ: Резултатите ни от ПИЗА са около и под средното ниво (ВИДЕО)
Математика, физика и биология обаче могат да станат любими предмети, ако се използват новите технологии, категорични са участници в конференцията. 130 преподаватели по природни науки се включиха в различните панели и дебатираха върху различните практики на преподаване.
Медия
И на тази конференция, както и на предишните учениците от 51-о участваха наравно с учителите в презентациите. Тази година част от участниците бяха интервюирани, като се започне с директора Асен Александров.
„Науката е поприще, но е важно с новите технологии всеки млад човек да добие компетенции, за някои може да са елементарни, за други – на много високо ниво, но трябва да са задължителни“, коментира пред камерата на ученическата телевизия председателят на Синдиката на българските учители Янка Такева.
Попитани кой литературен герой биха искали да им помага, учители споделиха, че им трябват Пипи Дългото чорапче, Алиса в Страната на чудесата и дори Пинко Розовата пантера.
Кауза
Една от основните теми на конференцията бе и мястото на STEM кабинетите в преподаването на природни науки. В тях е заложена каузата училището да подготвя активни, креативни и будни деца в българската образователна система, но също и подготвени, квалифицирани и мотивирани преподаватели.
Над 1500 училища са избрали да имат и направление по природни науки в STEM центровете, които ще бъдат изградени с финансиране по Плана за възстановяване и устойчивост, посочи министърът на образованието проф. Галин Цоков. STEM кабинети предстои да се създадат във всички над 2200 училища и центрове за специална образователна подкрепа в страната.
Пет са направленията, по които могат да бъдат изграждани STEM центрове – природни науки, математика и информатика, роботика и киберфизични системи, зелени и 3D технологии. Всяко училище избира едно, няколко или всички направления в зависимост от профила и спецификата си.
Очакванията са кабинетите да променят не само образователната среда, но и дизайна на обучението – съвместно преподаване и интегрирани дейности между различните природни дисциплини. В такава среда децата ще придобият интерес към природните науки и в следващите години могат да станат изследователи, инженери и хора, които движат напред технологичното развитие у нас.
Фагите класират финалисти на олимпиада за иновации
Шест седмокласнички от СУ „Екзарх Антим I” от Казанлък са финалисти на International STEM Innovation Olympiad (ISIO) за миналата година. Техният проект „Алтернативни методи за лечение на бактериална инфекция“ е оценен като най-добър на олимпиадата за STEM иновации. Моника Иванова, Преслава Дончева, Ева Стефанова, Габриела Цонева, Велина Гюрова и Паолина Георгиева и тяхната учителка Александрина Шомова проучват темата за бактериофагите.
Тезата им е, че фагите са алтернативното средство за лечение на бактериална инфекция и ще изместят антибиотиците в бъдеще. Момичетата изучават устройството на микроорганизмите, изработват модел на избран от тях фаг, проучват механизма на размножаване и бактерицидния им ефект, създават видео с анимация от модели, изработени от членовете на изследователския екип и озвучени от самите тях.
МАТЕМАТИЦИ МЕРЯТ СИЛИ: 130 ученици се надпреварват на Балканска олимпиада във Варна
След консултация с вирусолог правят сами експерименти за получаване на бактериални култури и фаги.
Идеята, съчетала в себе си изучаване и изследователска дейност, както и креативна работа по видеоматериала, ги класира в престижното международно ученическо състезание.
Сияна Севова