О коло 15 лева повече ще платим, за да стигнем до морето, ако заобиколим ремонтите по магистралите, показа проверка на „Телеграф“. Три са основните алтернативни маршрута, които могат да ни отведат от София до Бургас или Варна, без да е необходимо да висим с часове в задръстванията или да пъплим със скоростта на костенурка.
Особено интензивният трафик за южните ни черноморски курорти превръща магистрала „Тракия“ в един от най-опасните пътища у нас през лятото. Тя е силно натоварена и много рискова артерия, а ремонтите допълнително влошават положението. Не по-малко натоварена е и другата ни магистрала „Хемус“, особено в частта й до пътен възел „Боаза“. Очаква се до края на годината да бъде удължена с още няколко километра до пътен възел Дерманци, но това няма да е в разгара на летния сезон, когато са най-интензивните пътувания. Продължават и строителните дейности около Търговище, които пък създават трудности на пътуващите по републиканския път Е772.
Варианти
Експерти по пътна безопасност всяка година препоръчват на шофьорите да изберат по-дългия, но далеч по-малко натоварен път по алтернативните маршрути. Оскъпяването не е значително, разходът на гориво се повишава средно с около 15 лева в зависимост от вида гориво, броя на пътниците, скоростта и натовареността на автомобила.
Започваме от магистрала „Тракия“, където в отделни участъци се извършват ремонтни дейности и временно се затварят част от активните ленти за движение. В момента се извършва ремонт в района на Вакарел, който ще продължи през активния сезон и вече води до километрични задръствания, особено в петък и неделя. Проверка на „Телеграф“ показа, че се изкърпват дупките по алтернативния път по старото шосе между Нови хан и Вакарел, а частта до Ихтиман, която прилича на лунен пейзаж, се подготвя за цялостна преасфалтиране. Все пак, за да избегнем главоболията по все нещо ремонтиращата се магистрала, добър вариант е да се използва Подбалканският път. Той е добре поддържан и значително по-малко натоварен, а разликата в километрите до Бургас е около 3. Оттам лесно може да се продължи на север към Слънчев бряг или юг за Созопол, Приморско и Китен, без да се влиза в града.
Тунелите
По магистрала „Хемус“ за първи път, откакто е построена в тази си част, може би работят в двете посоки и четирите тунела - „Витиня“, „Топли дол“, „Ечемишка“ и „Правешки ханове“. Отворени за движение без ограничения на този етап са и виадуктите. Това обаче пък е освободило движението на тежкотоварните камиони, които вече не заобикалят по стария път. Трасето през Велико Търново също е натоварено, затова препоръката е да се мине през Плевен до Попово и оттам Търговище и Шумен. Увеличението е 25 км повече, но се пътува по-комфортно.
Алтернативният вариант е и през вече споменатия Подбалкански път или магистрала „Тракия“, след което се минава през Рижкия проход за Шумен или Айтоския проход за Варна. Този вариант също не е никак лош, но нека се има предвид, че през този проход се движат много тежкотоварни камиони. Въпреки че не е така натоварен, както, да речем, Хаинбоаз.
На юг
Третият алтернативен маршрут вече отвежда в южна посока и води към Гърция и Бяло море. Алтернативен маршрут е самата магистрала „Струма“. За съжаление тя е построена върху старото трасе на главния път Е-79 и там вариантите за заобикаляне на тапите са малко, но пък като цяло е нова магистрала и по нея това лято не се извършват сериозни ремонти, които да затрудняват движението. Алтернативата тук е, за да не се чака на километрична колона за влизане в Гърция през ГКПП Кулата да се заобиколи през ГКПП Илинден. Пътят през Банско и Гоце Делчев обаче е тесен, с много завои и не е сред предпочитаните от повечето по-неопитни шофьори. Като цяло тази година за първи път от много време до плажа ще се стига по-евтино, ако колата е на газ или дизел, отколкото на бензин. Изчисленията на „Телеграф“ сочат, че към моментните цени на горивата около 40 лева ще ни струва, при условие че сме на газ. За бензин и дизел при среден разход 8 л /100 км – сумата е съответно 90 лева и 85 лева.
Тръгвайте по първи петли
Най-добрият вариант за пътуване към морето е по първи петли, както казват старите шофьори. Хубаво е да потеглите преди изгрев слънце, между 4 и 5 часа сутринта. Това се смята за най-оптималния час, в който организмът е в кондиция. Освен това трафикът по пътищата е най-слаб. Липсват включително и тежкотоварни камиони, защото шофьорите им все още отдъхват в този час и потеглят около 6 часа сутринта. Отделно в летните горещини температурите сутрин са най-ниски и допълнително облекчават пътуването, а и се пести от климатик.
Захари Белчев