Н икой не учи мотористите у нас за слепите точки на камиони и автобуси, а те могат да бъдат смъртоносни, както се оказа с трагичния инцидент с певеца Богомил Спиров. 

ТРАГЕДИЯ: Оперен певец загина при катастрофа (СНИМКА)

ПОСЛЕДНО СБОГОМ: България се прощава с Богомил Спиров!

Местопроизшествието във фаталния ден на Богомил Спиров

 Местопроизшествието във фаталния ден на Богомил Спиров
Facebook

Големите МПС като тежкотоварни камиони или рейсове имат зони с ограничена или нулева видимост от позицията на водача и при завой или маневра намиращите се там са в опасност.

Това важи най-силно за колоездачи, мотористи и водачи на тротинетки, за които ударът може да бъде смъртоносен.

Камионите имат мъртви зони непосредствено отпред, директно отзад, до вратата на водача и значителна зона от дясната страна на кабината.

Фатално

Въпреки че детайлите около катастрофата със Спиров остават следствена тайна, според бившия началник на КАТ София Тенчо Тенев механизмът на ПТП-то говори за връзка с т.нар. слепи зони на камионите.

57-годишният Спиров загина, докато е карал мотора си на кръстовището на бул. „Константин Величков“ и ул. „Пиротска“ в София.

Той бе откаран в „Пирогов“, където въпреки усилията на лекарите издъхна. Водачът на камиона не е бил пиян, нито дрогиран.

Обучение

Според експерти в българския закон, както и в учебната програма на водачите както на мотори, така и на леки коли и камиони, няма и дума за слепите зони на возилата.

„Те са много опасни за мотористите, особено както в момента виждаме, че много от тях се шмугват между лентите, между другите превозни средства, включително и си позволяват да изпреварват отляво. Мотористите не трябва никога да карат между лентите и не трябва да забравят изискването на закона винаги да се намират най-вдясно на пътното платно“, каза за „Телеграф“ автоинструкторът и експерт по безопасно шофиране Светозар Вълков.

Той уточни, че това правило важи за всички двуколесни пътни превозни средства, сред които и велосипедите. Според Вълков сляпа точка имат и леките автомобили, но при камионите тя е много по-широка и с по-голям риск за произшествия.

Огледала

Законът у нас не изисква поставянето на допълнителни огледала за сляпата (или още „мъртва“) зона на камионите.

„Силно препоръчително е обаче такива да се поставят, тъй като увеличават шанса водачът на камиона да види дали някой не се опитва да се промуши оттам. Тези огледала обаче не решават изцяло проблема, тъй като водачът на камиона при движение напред не може винаги да гледа в тях. Затова самите мотористи трябва да се пазят и да избягват тези зони“, допълни Вълков.

Той подкрепя идеята на камионите да се лепят стикери за сляпа зона, както във Франция. И в момента много български тирове имат такива, но надписите са на френски. Причината е, че такова законово изискване има във Франция, където голяма част от родните камиони карат.

Видимост

„Независимо от видимостта си към мъртвата зона водачът на камион при завой надясно е винаги длъжен да осигури предимство на моториста или колоездача, който продължава от същата лента движението си напред. Много инциденти стават, когато камионите, които имат нужда от голямо пространство, за да завият надясно, ползват за това лявата лента. Тогава те не виждат идващите двуколесни. Независимо от това обаче те трябва да ги изчакат. Затова много помагат допълнителните огледала“, коментира за „Телеграф“ Красимир Георгиев от Асоциацията за квалификация на автомобилистите в България (АКАБ).

Според него в последните няколко години на пътя все повече се срещат модерни автомобили с т.нар. сензори за сляпата зона (вж. карето).

„Водачът на камион на кръстовище винаги трябва да прави десния завой изключително бавно и внимателно. Така дори и в сляпата зона да има водач на двуколесно, той може да реагира, да забави или да забърза и да избегне сблъсъка“, посъветва Георгиев.

Той добави, че правилото за предимство на двуколесното при десен завой е едно от най-силно застъпените в обучението на шофьори на камиони и автобуси. „Лепенките са добра идея, но зимно време с всичката киша, мръсотия и кал по каросериите кой би ги прочел... Повече огледала и повече внимание е ключът“, обясни още експертът. 

Просто правило спасява живота

„Ако не виждаш шофьора в огледалото на камиона, то и той не те вижда“.

Велосипедистът е в сляпата зона на камиона

 Велосипедистът е в сляпата зона на камиона
KRESS.EU

Това просто правило може да спаси живота на всеки моторист, колоездач или водач на тротинетка на пътя. Според експерти най-важната превантивна мярка е слепите зони да се избягват. Не спирайте пред камион на кръстовище и не заставайте близо до него отстрани.

Ако сте в съседна лента, дръжте се далеч зад ремаркето, за да може водачът на камиона да използва огледалата и да ви държи в полезрението си. Шофьорите на камиони пък трябва редовно да следят огледалата си, както и да спазват дистанция. 

Умни коли виждат невидимото

Сензорите за мъртва зона (известни също като Blind Spot Monitoring – BSM) са системи за подпомагане на водача, предназначени да откриват превозни средства или обекти в мъртвите зони. Те използват радарни или ултразвукови сензори и дори видеокамери.

Сензорите сканират мъртвите точки и веднага издават звуково предупреждение или видеоизвестие на дисплея. Някои системи включват дори и вибрации на седалката или стягане на волана, ако водачът започне престрояване или завой към мъртвата точка, докато в нея има друго МПС. „Тези системи обаче все още са рядкост у нас, тъй като ги има основно в колите след 2020 г.“, коментира Красимир Георгиев.