0

У чебно-тренировъчни ученически фирми за шоколади, етерични масла, чаши от рециклирана утайка от кафе, медена терапия, бижута са само иновативните бизнеси, с които млади предприемачи от цялата страна се представиха на ТФ ФЕСТ 2022.

Международният панаир на учебно-тренировъчните фирми ТФ ФЕСТ „Млад предприемач“ се провежда за 25-а година. Благодарение на него младежи от страната и чужбина могат да покажат своите предприемачески умения. В рамките на феста учениците осъществяват бизнес срещи помежду си, водят преговори, сключват сделки. Всяка от фирмите представя своята дейност с помощта на каталози и различни рекламни материали, сайт. Всяка от тях е регистрирана в Търговския регистър с учебно-тренировъчните фирми, екипът избира свой управител, който сключва договори и назначава служители, те получават заплати и осигуровки. По думите на учителите им по този начин младежите развиват своите предприемачески умения, креативност, работа в екип, икономическа грамотност.

Възпитаниците на Национална търговско-банкова гимназия обират наградите на 25-ото издание на панаира. Учениците от учебно-тренировъчната фирма „Монд де Шокола“ завоюват първо място в комплексното класиране, а техните съученици от „Хевън Ойлс“ - второ. „Монд де Шокола“ предлага шоколади, шоколадови бонбони, кафе. За да разчупят визията си, създават героите на шоколадчето Джо и кравата Дейзи.

Нейното име има и символика – кръстена е на госпожата им Маргарита Коцева. Най-новият им приятел е влакът „Шоко Експрес“, който те пренася в света на шоколада и минава през историята на фирмата. В рекламните си материали включват и рецептник с изкушения. В него е поместена и последната им иновация. След като част от учениците се разболяват от COVID-19, измислят антиковид шоколад с черен пипер и ананас. Учениците развиват и артистичните си умения, тъй като измислят и реклама на шоколада.

Забавен момент е, че тогава използват фалшиво позитивен ковид тест и когато майката на едно от децата се прибира при заснемането на клипа и го вижда, тя се притеснява, че са учениците болни. Като отговорна фирма „Монд де Шокола“ създава проект, който да ангажира училището социално. Те разменят книги помежду си, после между класа, а накрая и другите класове. След като кампанията се разраства, решават да дарят книгите на училищната библиотека, за да могат всички да имат достъп до тях и съучениците им да станат четящи хора. Те печелят и второ място за социална отговорност.

Втората фирма в НТБГ „Хевън Ойлс“ избира за своя ментор, защото искат да се насочат към не толкова комерсиален бизнес. Учениците са иновативни в развитието на учебно-тренировъчната си фирма.

Те инвестират в софтуер, с който разработват всички свои продукти чрез симулация в 3D среда - Cinema 4D. Той се използва и за направата на ефекти на филми на Marvel, сред които е и Железният човек (Iron Man). Освен че използва различни софтуери, по времена упражненията си гимназистите разиграват и маркетингови стратегии, което им печели първа награда за дигитален маркетинг. Те залагат и на аромамаркетинг, който все още не е навлязъл в България. Учениците дадоха за пример как работи той. Когато влезеш в кафене и ти мирише на кафе. Ароматът му по принцип не е толкова силен, а нарочно се разпръсва, за да стимулира различни емоции и насочва човека да извърши покупка. Учениците споделиха, че фирмата им е предложила и стаж благодарение на цялостната им работа.В брошурите на учениците могат да бъдат видени и мърчандайз стоки на „Хевън Ойлс“ като чаша и поставка за нея, гривни, стикери, химикалки, тефтер.

Равен шанс за всички

Учебно-тренировъчните фирми дават и равен шанс на всички ученици. ART MAGIC към Професионална гимназия по селско стопанство „Хан Аспарух“ в град Исперих развива търговия с бижута и часовници. Те избират своята дейност с помощта на анкета до съучениците си, в която питат какво биха си закупили, ако им се предложи. В класа има и дете със специални образователни потребности, което също участва във фирмата. „То се включи много ентусиазирано и дейно, особено в състезанието на учебно-тренировъчните фирми“, сподели учителката Милена Стоянова. Фирмата е показала силата си в социалните мрежи и печелят награда Istagrammy най-добър профил в Инстаграм. 

Медена терапия

„Медено Кралство“ ООД от Земеделска професионална гимназия „Климент Тимирязев“ в Сандански. Те имат идея за създаване на инхалационен център за терапия с въздух от пчелни кошери, в който има възможност да си направим терапия за спане над пчелни кошери или жилене от пчели. Те ще дарят част от реализираните парични печалби на Дневен център „Света Неделя“. Това им отрежда и трето място за социална отговорност. КЪПИ ФОРМ ООД от Гимназия по икономика и управление „Елиас Канети“ в Русе също имат интересен предмет на дейност. Те произвеждат и разпространяват чаши, които са направени от преработена утайка на кафе и други възобновяеми ресурси. Тяхната цел е избягването на чаши за еднократна употреба – пластмасови, хартиени и т.н.